[Polar Express] het baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

[Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Hier wil ik het baanplan gaan bespreken voor mijn project Polar Express. Eerst maar eens wat de vorm is:

Afbeelding
Rechts de hoofdmodule, daar wil ik mee beginnen. Uiterst rechts een (soort) schaalbalkje. Elk bolletje is 10 cm, het geheel is dus 120 cm. Binnencirkel (daar waar de kerstboom moet komen) is 60 cm in diameter, de breedte van de 'baan' is 30 cm.

Het idee is op de hoofdmodule een haven(tje) te maken met pakhuizen (aan het water). Op een rotsuitloper moet de vuurtoren maken die ik heb gebouwd (die gerestaureerd moet worden ivm een olifantenpotenactie :oops:). Misschien nog een locloodsje oid maar dat hoeft niet, zat ook te denken aan een watertoren maar dat wordt misschien snel te groot. Tegen de achterwand wilde ik een verhoging maken met stadshuizen (facades) waar het trammetje voorlangs rijdt. En dan geen stadshuizen van Pola maar eerder die van Kibri, die zijn wat kleiner. Of wellicht helemaal zelfbouw-facades.

Wat wil ik niet op de hoofdmodule: een station. Misschien dat er een kleintje komt op een van de twee macaroni-modules. Wat ik wel zou willen is een aftakking naar de pakhuizen voor een doodlopend goederenspoortje. Ook een no-no: verborgen sporen onder het landschap, ik kan er straks gewoonweg niet meer bij.

Oh ja, niet geheel onbelangrijk; ik ga Peco code 55 gebruiken. :mrgreen:

Het een en ander uitdenken voor deze gebogen vorm valt me eerlijk gezegd nog een beetje tegen. Ben al paar avonden aan het denken, passen en meten maar ben er nog niet helemaal uit.



Het begin. Blokjes rechts zijn pakhuizen aan het water, links naast het midden de vuurtoren.
Afbeelding

Met driewegwissel 2 sporen naar de pakhuizen. Een spoor laden/lossen en een spoor loc water/kolen?
Afbeelding

Slooprailsjes van vroegere baan. Railstukjes zijn R2.
Afbeelding

Of maar één spoor?
Afbeelding

Dan wel meer plaats voor watertoren oid...
Afbeelding

Even kijken met vuurtoren erbij en vissersboot.
Afbeelding

Vooralsnog niet ontevreden. Rechts komt een gemetselde (auto)brug over het spoor om de moduleovergang wat te maskeren. Tegen de achterwand zoals gezegd een huizenrij met straat en tram ervoor. Dit geheel een stuk hoger dan het gewone spoor. Deze module is doorgaand spoor enkelsporig om wat ruimte te behouden voor scenery.

Ik weet dat het ongewenst is een wissel recht tegen een moduleovergang te plaatsen maar ruimte is een beetje krapjes. Is het eigenlijk heel erg om daar tegen te zondigen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door evo »

maarten schreef:Ik weet dat het ongewenst is een wissel recht tegen een moduleovergang te plaatsen maar ruimte is een beetje krapjes. Is het eigenlijk heel erg om daar tegen te zondigen?
Het lijkt me niet zo'n drama, als je maar nagedacht hebt over de aandrijving.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Voor mijn vakantie was dit de stand van zaken:
Afbeelding
Vooralsnog 2 sporen voor achter de pakhuizen (hoofdmodule, rechterkant) dus een driewegwissel. Plus nog een extra spoortje naar het haventje.
De 2e module krijgt een station met 2 sporen en 1 goederenspoortje.

Tijdens mijn vakantie veel nagedacht over het 'baanplan' en inmiddels wat nieuwe ideëen/inzichten gekregen.
- Misschien dat ik de huizenrij tegen de achtergrond een stuk minder hoog ga maken, dan krijg je een betere overgang met de scenery op de voorgrond. Levert wel weer wat andere probleempjes op maar dat lossen we wel weer op.
- Ik zou het wel leuk vinden om 2 passagiertreintjes tegen elkaar in rondjes te laten rijden. In principe is alles enkelspoor dus passeren op station(s). Daarnaast wel leuk (voor het speel-effect) om met een 3e (goederen)treintje op de hoofdmodule een beetje te rangeren. En dan natuurlijk een rondje rijden over de andere modules. Hiervoor zou ik een extra doorgaand spoor willen leggen op de hoofdmodule. Ik weet dat het meest stilstaan en wachten op elkaar wordt, maar dat vind ik niet zo'n bezwaar (dat zie je namelijk niet zo snel omdat de modules door een schot gescheiden zijn van elkaar). Maar is dit überhaupt wel te doen digitaal met secties en blokken? :?

@Edwin, nog bedankt voor je reactie! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Sorry, deze is duidelijker:
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Vertaald naar de realiteit:

Afbeelding
Eerlijk gezegd viel het me een beetje tegen. De Peco gebogen wissels zijn mooi slank, maar voor dit soort afwijkende baanplannen is dat juist weer een nadeel. Er is trouwens nergens een recht stuk rails te zien, flexrail all the way. :)

Ik sta open voor suggesties. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door matthijskuiper »

wat is de reden van het enkele spoortje tussen de twee wissels links boven?
Dit lijkt namelijk een dure complexe oplossing, mogelijk dat het een brug wordt die alleen enkel baans kan zijn.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

@Matthijs: In principe is het 'rondje' enkelspoor. Hier wat meer uitleg:
Afbeelding
De algemene setting is een fantasie winterbaan die rond de kerstboom gezet kan worden.
- Module 1 is de hoofdmodule, hier komt een haventje met 3 laad- en lossporen (A en B), spoor C is het doorgaande spoor. Aan sporen A komen pakhuizen te staan met aan de ene kant het water en de achterzijde de sporen. Hiervoor is wissel W1 in het leven geroepen.
- Module 2 heeft een stationnetje met 2 sporen voor personenvervoer (D) en 1 voor goederen (E). Spoor E ligt aan het stationsgebouw, passagiers moeten te voet dit spoor oversteken om bij de perrons te komen.
- Module 3 heeft nog niet echt een bestemming behalve dat er een soort (sprookjes?)kasteel moet komen. Wissel W4 is aangebracht om via spoor E en kruising K1 spoor B op module 1 te kunnen bereiken. Sporen F zijn inhaal/passeersporen.

Sporen F en D/E kunnen ge-/misbruikt worden om de goederenloc te laten omlopen om wagons op sporen A en B te parkeren. Op spoor E kan eigenlijk niets geparkeerd worden omdat dan spoor B geblokkeerd wordt. Nou ja, beetje dichterlijke vrijheid mag wel. ;)

Het oorspronkelijke idee was om 1 personentrein zijn rondjes te laten rijden en 1 goederentrein om wat mee te spelen. Tijdens mijn vakantie kwam het idee op om een 2e personentrein te laten rijden maar dan in tegengestelde richting. Hiervoor is het inhaalspoor F gedacht op module 3. Echter, als ik dan ook nog met een goederentrein wil rondcrossen, dan wordt het te druk vrees ik; dan staat alles op elkaar te wachten. :? Bovendien, zo van boven is alles goed te zien, maar straks dus niet, minstens 1 module is volledig uit beeld straks. Nog maar eens over nadenken dus...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door matthijskuiper »

duidelijk verhaal. Rondcrossen kan je ook doen als 1 personentrein geparkeerd staat.

Wat mogelijk een oplossing biedt:
maak van W6 een engelsewissel en W1 een normale wissel. dan kan je deze dichter naar elkaar toe brengen.
Hierdoor haal je het inhaalspoor iets meer opzij.

Dan kan je tussen W4 en W5 wat meer ruimte maken zodat je hier een diep ravijn kan maken waardoor het daar enkelzpoor is.
De rest van je baan is namelijk overal dubbel uitgevoerd, behalve in de haven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Mijn insteek was eigenlijk om 'moeilijke' wissels te vermijden, vandaar ook kruising K1, anders had daar beter een Engelse wissel gekund en dan had ik W4 helemaal kunnen laten vervallen. De keuze voor 3-wegwissel W1 is voor mijn doen al op het randje, puur om daar een 2e los-/laadspoor te krijgen heb ik die daar opgenomen.

Ik kan ook alles dubbelspoor maken maar dat schiet een beetje zijn doel voorbij. Het idee is een illusie te creëren dat het een lokaal enkelsporig baantje is met 3 (losstaande) werelden (de modules). Insteek is dat je elke module apart bekijkt, vandaar ook de schotten tussen de modules.

Een diep ravijn is niet echt een mogelijkheid omdat de plaat waar straks de rails op komt maar 5 cm dik is (3 meter in N). In die 5 cm moet ik ook nog de aandrijvingen zien weg te werken ed. Gezien de beperkte ruimte en lengte op deze 'baan' blijft alles ook vlak, geen stijgende/dalende sporen.

Dit is overigens het passagierstreintje wat er moet gaan rijden (wel met iets andere loc, en ik hoop nog een keer ergens een extra passagiersrijtuig te vinden):
Afbeelding

En deze heb ik trouwens ook nog, misschien mag ie ook meespelen. ;)
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Soms krijg je ineens een idee in je hoofd en gaat het plan op de schop. Zie hier, versie 2.

Het idee om met 2 treinen tegen elkaar in te rijden heb ik losgelaten, nu wordt het 1 trein op het hoofdspoor (rood) en 1 trein op een 2e hogergelegen ovaaltje (cyaan). Plus op het hoofdspoor nog een 3e goederentreintje wat ik met de hand wil bedienen. Dit omdat ik graag een trestle bridge wil op het baantje waar de een onderdoor en de ander overheen moet rijden. Het inhaalspoor op segment 3 komt hiermee te vervallen. Wel wordt het door het 'gekronkel' wat aantrekkelijker hoop ik, minder statisch.

Afbeelding

Tevens heb ik de kruising weggehaald, die vond ik onnodig gecompliceerd. Betekent wel 1 spoor minder bij het stationnetje op segment 2. Zit nog een beetje te twijfelen over een draaischijfje op segment 3 om een loc te kunnen keren. Maar eigenlijk voegt dat niet zo veel toe aangezien het goederentreintje met een diesel bediend zal worden.

Het hogergelegen spoor is op segment 1 niet te zien, daar rijdt hij achter een huizenrij langs. Op segment 2 weet ik het nog niet, dat moet nog uitkristalliseren. Op segment 3 krijgt hij een beetje een hoofdrol.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

alexander40
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door alexander40 »

erg mooi baanplan.

Ik zou in mijn geval de wissel op deel 1 iets meer naar rechts plaatsen zodat er een stukje rail ligt i.v.m. de overgang.

maar dat is geheel aan de bouwer

succes er mee


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,
Leuk baanplan is het hoor. De nieuwe slinger, waar je vermoedelijk die brug wil bouwen is ook leuk. Dan heb je nog een deel voor een station en je hebt een deel haven/industrie.
Een leuke verdeling. Ik zie in je baanplannen (vrijdag 12) dat je een doodlopend spoor bij je station plant. Bij het laatste baanplan is het weer weg.
Mogelijk als je de rechter wissel in (deel 2) verschuift naar deel 1, heb je misschien meer ruimte om naar een derde spoortje te gaan. Ik weet alleen niet hoe je uitkomt met je laadspoor in deel 1; maar als je toch nog in de planfase zit......
Veel plezier met uitdenken.
Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door spoor65 »

Leuk ontwerp.

Draaischijfje zet mij aan het denken.
Misschien z`n klein draaischijfjes voor een wagon? z`n geval met 4 palen waarmee 4 man de schijf kunnen draaien, waarna bv de wagon een bedrijfsloods ingedrukt kan worden, of naar een laadperronnetje?

Geeft je dan net weer ff iets meer op kleine ruimte.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

@Alexander: ik zou wel willen maar daar is wat te weinig plek voor, dan kom ik niet uit met de 2 goederenspoortjes.

@Ronald: Dat doodlopend spoortje zat ik inderdaad nog aan te denken. Binnenkort de boel eens uitleggen en eens kijken hoe het in werkelijkheid uitvalt. Misschien is daar inderdaad wel ruimte voor. In dat geval komt het spoortje zeker terug, geeft net weer wat meer play-factor. ;)

@Freddy: Bedankt! Interessant idee, daar ga ik ook over nadenken. Eens kijken of ik dat ergens (geloofwaardig) kwijt kan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

alexander40
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door alexander40 »

Ik snap hem al, te weinig ruimte dan word de keuze lastig.
toch proberen om nog een beetje te veranderen al is het maar een paar centimeter

voor de rest leuk baanplan


greeetzz



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door FidOo »

Maarten, ideeetje: leg het spoor onderin sectie 1 Richting B niet parallel aan het doorgaande spoor maar parallel aan de rand. Dan kun je vooraan een kleine draaischijf kwijt en het gebouwtje aan de binnenkant van de baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

alexander40
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door alexander40 »

Hallo Maarten

Ik zat naar je baanplan te kijken erg indrukwekkend, ook die brug waar je aan zit te denken.

Ik zat te denken (wellicht een tip) om de 3 weg wissel toch een beetje van de kant af te halen en iets meer naar de rechterkant te verplaatsen, en de spoortjes die daar lopen iets meer te gaan buigen naar de binnenkant.

op sigment 2 de wissel die tegen de overgang ligt op segment 1 te realiseren. zodat je een iets langer station overhoud.

je gaf destijds al aan dat het moeilijkheden gaf, maar als je de rails moet door slijpen kun je dat beter met een railtje doen dan met meerdere rails.

succes er mee


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Wat suggesties van anderen meegenomen (bedankt jongens!) waarna het baanplan een revisie heeft ondergaan. De wissels liggen niet meer strak tegen de overgangen. Dat is niet alleen makkelijk met eventueel onverhoopt noodzakelijk vervangen, maar ook voor de aandrijving straks. Wissel 2 is verschoven naar de hoofdmodule en wissel 5 is er bij gekomen voor een uithaalspoortje (F) voor goederenspoortjes A. Eigenlijk moet er nog een wissel bij omdat ik anders niet kan omlopen, zonder extra wissel moet ik verplicht omlopen op het station. In verband met ander 'verkeer' kan dat eigenlijk niet, dus daar moet ik nog eens over na denken.
Afbeelding

Tips zijn welkom. ;-)

@RonaldB: extra spoortje bij station komt waarschijnlijk terug maar dan aan de andere kant.. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten

Ik had de primeur al op Eurospoor. Erg Leuk, vers van de pers. En ik heb het nog eens bekeken. We hadden het over de krappe bocht in na wissel 4 in blok 3.
Misschien is het een optie als je het station iets meer gebogen laat lopen dat wissel 4 wat gunstiger uit komt tav. spoor E.
Veel succes met het plan.

Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Nieuwe revisie met 2 (kleine) aanpassingen:
- Allereerst een extra (goederen-)spoortje bij het station op module 2. Geeft net even iets meer (speel)mogelijkheden.
- Ten tweede het uithaalspoortje op module 3 verlengd en met een wissel verbonden aan het (hoofd-)spoor. Om wagons van A naar B te brengen moet de loc om kunnen lopen. Dat wil ik niet op het station (D) doen vandaar deze aanpassing.

Tevens de tram ingetekend (groene lijn), dat wordt een gewoon pendelspoortje.

Afbeelding

@Ronald: dat ga ik waarschijnlijk nog wat aanpassen als ik definitief de rails ga leggen. ;) Sowieso is alles net iets minder scherp als R1. Allemaal kort spul op dit baantje dus mag geen probleem zijn. Slanke wissels zijn mooi maar zijn soms een beetje lastig voor dit soort kleine baantjes. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

alexander40
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door alexander40 »

Mooi baanplan.

als ik een kerstboom in huis had genomen zou ik hier ook over denken.

Have a nice christmas time



ruudkim
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2011 17:07

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door ruudkim »

hoe is het met de polar express baan
ben wel heel nieuwschierig hoe het geworden is of hoe ver u bent

Groet Ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door maarten »

Hoi Ruud, project staat even stil momenteel. Maar ik ga er zeker nog mee verder hoor, waarschijnlijk in het nieuwe jaar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door traiNiac »

Maarten,

Gefeliciteerd


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Polar Express] het baanplan

Bericht door Ad_M »

Maarten, ook van deze kant gefeliciteerd :D

Mvg,
Geordie en Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie