Xtreme keerlus n00bvraagje

Vraag maar raak!
Plaats reactie

mini rijder

Re: Xtreme keerlus n00bvraagje

Bericht door mini rijder »

Er is inderdaad geen enkele reden waarom de onderbreking niet bij A en B zou kunnen zitten, behalve dat dan op één been van de driehoek beide railstaven dezelfde potentiaal hebben.
Ik zou dan eerder deze spoorstaven aan beide wissels isoleren, en het niet te gebruiken spoor dmv. een relais stroomloos schakelen. Dit kan met dezelfde schakelpuls als het omzetten van de wissel.
Zo is er geen kans op kortsluiting meer wanneer wissel A en B beide afbuigend staan en er onverwacht een trein aankomt.

Groetjes: Robby

LCW

Bericht door LCW »

Hallo Evoluzione,

Toevallig zag ik je vraag over een keerdriehoek en de antwoorden daarop.
Je oorspronkelijke vraag ging over de module van Rosoft en later wijzigde dit in diverse schakelingen voor het ompolen van de railspanning in combinatie met de wisselstanden. Ik denk dat je dat inderdaad zo kunt oplossen. Je moet wel goed rekening houden met eventuele bezetmelders die ook van links naar rechts moeten wisselen.
De keerlusmodule lost alle problemen in een keer op. Ook het feit dat sector C1 langer moet zijn dan je treinlengte is geen probleem. Je kunt een wissel in de keerlus opnemen zodat de rails voor de driehoek al in sector C1 liggen. De bezetmelding loopt altijd goed en de wissels kunnen automatisch worden geschakeld.
Hieronder een schetsje hoe je de driehoek zou moeten aansluiten.
raildriehoek.png
raildriehoek.png (18.11 KiB) 5284 keer bekeken
Als je van AB naar AB rijdt wordt de stroom niet omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning gelijk. Zie de letters R (rood) en B (bruin) voor de digitale stroom. Hier wordt bij binnenkomst gekeken of de stroom goed staat ingesteld. Bij het verlaten is de stroom na de keerlus altijd goed.
Als je van AB naar DE (of andersom) rijdt wordt de stroom wel omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning niet gelijk.
De secties AB linksonder kunnen net zo ver weg liggen als je maar wilt.

Ik gebruik zelf de keerlusmodules, dat betekent natuurlijk niet dat dat de enig juiste manier van aansluiten is. Ik zou het alleen jammer vinden als je deze oplossing niet zou bekijken.

Groeten,

Bert

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Het staat notabene uitgelegd en uitgetekend in de manual.

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Mvg
Wim.

Plaats reactie