Re: mijn eerste baanplan
Geplaatst: 14 jun 2022 22:24
Neem eens aan dat een vanuit de tunnel het station in rijdt en na een tijdje weer terug in de richting gaat waar ie vandaan kwam, de tunnel in. Of je nu met stoom rijdt of moderner maakt niet veel uit, maar het mooiste is om te kijken hoe het met een stoomlocomotief gaat.
De stoomlocomotief wordt losgekoppeld en moet naar de draaischijf. Dan moet ie eerst over de wissels naar links en stoppen op het hoofdspoor. Daarna terug naar het onderste spoor van het station. Tijdens deze rangeerbeweging kunnen er geen andere treinen het station naar link uitrijden.
Dan gaat ie naar de draaischijf om te draaien. Dan naar rechts en komt ie weer op het hoofdspoor bij de tunnel. Dan keren en naar de wagens toe om te koppelen en uiteindelijk weer terug te keren. Ook tijdens deze beweging is het hoofdspoor geblokkeerd.
Je hebt de ruimte wel. Ik zou een uithaalspoor links en rechts toevoegen zodat de lok op dat uithaalspoor van richting kan veranderen. Ik denk dat je de treinbewegingen stukken interessanter kan maken. Een uithaalspoor is dus een doodlopend stukje spoor waarvandaan je wel de perronsporen kan bereiken.
Maar het is jouw baan. Ik speel er even in mijn gedachten op mijn manier mee. Voel je niet gecorrigeerd of verplicht iets aan te passen. Denk dat je iets leuks kan maken op die ruimte.
Ik hoop dat ik het nu duidelijker opgeschreven heb, laat anders maar weer weten.
De stoomlocomotief wordt losgekoppeld en moet naar de draaischijf. Dan moet ie eerst over de wissels naar links en stoppen op het hoofdspoor. Daarna terug naar het onderste spoor van het station. Tijdens deze rangeerbeweging kunnen er geen andere treinen het station naar link uitrijden.
Dan gaat ie naar de draaischijf om te draaien. Dan naar rechts en komt ie weer op het hoofdspoor bij de tunnel. Dan keren en naar de wagens toe om te koppelen en uiteindelijk weer terug te keren. Ook tijdens deze beweging is het hoofdspoor geblokkeerd.
Je hebt de ruimte wel. Ik zou een uithaalspoor links en rechts toevoegen zodat de lok op dat uithaalspoor van richting kan veranderen. Ik denk dat je de treinbewegingen stukken interessanter kan maken. Een uithaalspoor is dus een doodlopend stukje spoor waarvandaan je wel de perronsporen kan bereiken.
Maar het is jouw baan. Ik speel er even in mijn gedachten op mijn manier mee. Voel je niet gecorrigeerd of verplicht iets aan te passen. Denk dat je iets leuks kan maken op die ruimte.
Ik hoop dat ik het nu duidelijker opgeschreven heb, laat anders maar weer weten.