Nico s baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Oke Rob het geld dus voor alle flexrails ik ga zo weer even prutsen met de rails bedankt ik hou jullie op de hoogte.


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Nico s baanplan

Bericht door vantongeren »

Een boog leggen met flex is een lastig karweitje dat ben ik met je eens.
Maar wat dacht je van een stripje metaal die precies tussen de rails past en het buitenste spoor naar binnen te fixeren met 2 spijkertjes en een gespannen draadje die met een punaise in het hard van de cirkel?
Dan het ballast aanleggen, drogen en klaar is de boog :-)

Dit is het eindresultaat:
boog.jpg
boog.jpg (42.4 KiB) 3074 keer bekeken
Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Nico s baanplan

Bericht door twain »

Ik zou me niet teveel zorgen maken om uitzetten door temp verschil.
4 meter spoor bij een temp verschil van 20 graden zet ongeveer een mm uit bij een buitenbaan iets om je zorgen over te maken.
Binnen zou ik me meer zorgen maken om het vervormen van het hout waar de baan op is gemonteerd door vocht/temperatuurverschillen/kruip dan het wel of niet vast solderen van spoorstaven.

In theorie wanneer je de bocht eerst te ver zou buigen zal het einde terug veren in de juiste stand.
Ik ben daar ooit eens mee bezig geweest op de schaal HO met het maken van een buigmal/tabel maar het is me nooit gelukt om iets te ontwikkelen waar je keer op keer een echt perfecte aansluiting mee krijgt zonder te solderen :(


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Nico s baanplan

Bericht door vantongeren »

Ik zelf zou me ook niet al te druk maken om het uitzetten/krimpen als er een gewone las is gebruikt, maar als de las wordt gesoldeerd doe ik dat wel. Denk aan de duurzaamheid, z'n soldering is niet sterk en vroeg of laat komt daardoor een slechte verbinding tot stand met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Dan is 1/10 mm voldoende om de soldering te doen breken (na verloop van tijd), wij bij de club mogen het dus pertinent niet toepassen op de hoofdbaan.

Vocht is een heel ander probleem, maar dat is nog wel enigszins te voorkomen door alle open stukken te verven.

Prettige avond,

Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben weer een stuk wijzer geworden van jullie bedankt voor nu voor alle tips en iedereen doet het toch wel op zijn eigen manier ;)



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Nico s baanplan

Bericht door twain »

klopt en elke manier heeft voor- en nadelen, waar jij mee kan leven en de situatie bepaald welke manier het beste is :mrgreen:


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Nico s baanplan

Bericht door Rob Fongers »

vantongeren schreef:Ik zelf zou me ook niet al te druk maken om het uitzetten/krimpen als er een gewone las is gebruikt, maar als de las wordt gesoldeerd doe ik dat wel. Denk aan de duurzaamheid, z'n soldering is niet sterk en vroeg of laat komt daardoor een slechte verbinding tot stand met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Dan is 1/10 mm voldoende om de soldering te doen breken (na verloop van tijd), wij bij de club mogen het dus pertinent niet toepassen op de hoofdbaan.
Marcel,

Ik snap jou niet eerst maak jij je druk over expansie en krimp en nu zeg je dat je er niet zoveel zorgen over moet maken :shock: :shock: :shock:.

En daarbij, als je de raillas maakt zoals ik beschreven heb, met soldeervet of purine, dan loopt de complete las vol met soldeer en dan krijg je een zeer solide verbinding. Kijk als je dat vet niet gebruikt ligt het alleen maar aan de buitenkant en daar haal je dus de sterkte niet.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Nico s baanplan

Bericht door Wim Ros »

vantongeren schreef:Ik zelf zou me ook niet al te druk maken om het uitzetten/krimpen als er een gewone las is gebruikt, maar als de las wordt gesoldeerd doe ik dat wel. Denk aan de duurzaamheid, z'n soldering is niet sterk en vroeg of laat komt daardoor een slechte verbinding tot stand met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Dan is 1/10 mm voldoende om de soldering te doen breken (na verloop van tijd), wij bij de club mogen het dus pertinent niet toepassen op de hoofdbaan.

;) Marcel, niet als jij de kunst van het solderen verstaat. ;)

Mvg
Wim.



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Nico s baanplan

Bericht door twain »

[quote=

En daarbij, als je de raillas maakt zoals ik beschreven heb, met soldeervet of purine, dan loopt de complete las vol met soldeer en dan krijg je een zeer solide verbinding. Kijk als je dat vet niet gebruikt ligt het alleen maar aan de buitenkant en daar haal je dus de sterkte niet.[/quote]


Klopt het werkt omdat je met het geheel vullen van de las.
Het moment wat in de las zit verkleind door de "arm" weg te nemen (er zit geen speling meer in de verbinding) dus hij kan zichzelf niet open werken.



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraagje aan jullie het leggen van de rails gaat me nu wel aardig goed af dank zij jullie ;) maar nu mijn vraag als ik in een ovaal gedeelte een doorsteek zou willen maken met twee wissels hoe kan ik dat het beste aansluiten???

Ik zou op deze manier de treinen kunnen draaien en de rijrichting kunnen veranderen.

Ik heb ook aan een keerlus zitten denken maar dan moet hij wel van twee kanten in te rijden zijn???



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik heb de baan in grote lijnen liggen eindelijk het was wel even zweten maar dank zij jullie tips is het toch gelukt bedankt allemaal. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog wat rails over en wil daar een keerlus van maken ben benieuwd wat jullie er van vinden ik heb toch op een kleine ruimte heel wat spoor kunnen leggen de platen zijn in totaal
260x160.
De lange plaat is 0.90cm breed nu nog en ik zit te denken om hem wat smaller te maken.



twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Nico s baanplan

Bericht door twain »

heey zoon mooie designlamp heb ik ook;)


Ziet er goed uit hoor.. ga zo door


90 cm vindt ik niet te diep,maar ik heb dan ook lange armen De meeste mensen willen liever niet dieper dan 80 cm

als je dan toch gaat zagen.. zet ook meteen een balkje/ latje onder de voorkant van de plaat.. die lijkt wat door te hangen nu..


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nico s baanplan

Bericht door martindomburg »

Ik heb hem nu op 80 cm diep en merk al dat ik de hoeken niet helemaal ga redden :oops:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Bedankt alvast voor jullie leuke reacties en ik heb al latjes klaarliggen het zakt idd wel iets door en ik kan bij deze breedte makkelijk in de hoeken komen dat lukt wel.


Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Nico s baanplan

Bericht door -Henk- »

Hallo Nico

1 opmerking
Ik zie daar S-39 Op je treintafel staan als ik jou was zou ik dat niet gebruiken in onze hobby
Krijg je later spijt van S-39 is troep
Maak gebruik van soldeer met harskern

Mvg
Henk



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo Henk,

Heel toevallig had ik gister zoiets gelezen over corrosie vorming bedankt wel voor je tip ik zal het niet meer gebruiken.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nico s baanplan

Bericht door martindomburg »

He Nico,

henk heeft gelijk. Ik heb het gebruikt om de rails te vertinnen omdat anders de bielzen smelten, je kan precies zien waar het zat want rondom is het hout groen gekleurt


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo Martin jij woont dichtbij :mrgreen:



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Nico s baanplan

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraag aan jullie ik heb een keerlus aangelegd en alles precies volgens tekening aangesloten met de vier diodes maar de loc blift stilstaan en gaat brommen
hoe zou dit kunnen komen 1 van jullie enig idee????? :cry:


Plaats reactie