Pagina 2 van 3

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 apr 2014 22:20
door sparckie
Afgelopen dagen eens geprobeerd om zelf portalen voor de bovenleiding te maken op basis van gekochte voorbeelden, vooral wat afwijkende maten. Na een enkele en een dubbele mast te hebben gemaakt heb ik me gewaagd aan een overspanning voor 5 en zelfs 11 sporen. Het is wat werk, maar ben zelf ook verrast over het resultaat. Ik heb de wijze van bouwen met oude spoorstaven en dun ijzerdraad gebruikt. Er komt trouwens geen draad tussen de portalen. Laat maar weten of je 't wat vindt. En wat stof verwijderen is ook geen overbodige luxe.

Groet,
Jan

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 30 apr 2014 12:07
door Jeroen
Nou heb ik niks met NS, maar dit portaal ziet er aardig uit! Netjes gewerkt!

J.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 mei 2014 10:20
door joep-N
Ik sluit me bij Jeroen aan - dat ziet er erg goed uit !

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 mei 2014 10:26
door Ron
Mooi station en een knap stukje soldeerwerk.

gr. Ron.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 mei 2014 11:47
door stejaap
ziet er mooi uit wat is de totale oppervlakte van je baan?

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 mei 2014 13:30
door richard7877
Hallo Jan

wat een mooie baan heb je!
die bovenleidingsportalen zijn ook goed gelukt.
ben ook wel benieuwd naar een overzicht van je baan

Groeten Richard

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 19 jul 2014 23:51
door Pruts3r
Ziet er goed uit!

Ennuh, zelf met zegeltjes al die blokker huisjes bij elkaar gespaard?

Ik weet nog dat mn ouders de complete eerste reeks bij elkaar gespaard hebben.
Je kon daaronder toen een basis kopen wat de waterkant langs een gracht voor stelde om alle huisjes op te zetten.

Leuk dat ze goed in N land passen :)

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 31 jan 2015 23:21
door sparckie
De laatste tijd vooral de haven en het water vorm gegeven. Maar foto's zeggen meer. Tips ter verbetering zijn welkom.

Jan

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 11:20
door Peter
Tip ter verbetering... vooral zo door gaan, ziet er geweldig uit!

Grtz.
Peter

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 11:32
door shoven
Ziet er netjes uit. Het water lijkt wat glad, windstilte?

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 12:13
door Wablo
Jan,
Het haventerrein ziet er schitterend uit, een tip, die kraan is al aan het in-of uitladen geweest, minimaal de graafbak zwaar vervuilen, eventueel ook de laadbak van de vrachtwagen, voor de rest, top :o :o
groetjes,
Bert

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 12:35
door Hans S
Jan,

Het ziet er erg mooi uit.
Ik ben bezig met een treinbaan in tijdperk III met als onderwerp grensstation Nederland Duitsland en ik wil ook een viaduct maken waar auto's onderdoor kunnen, nu is mijn vraag wat voor doorrijhoogte jij hebt genomen, er moeten ook vrachtwagens onderdoor kunnen

Mvg,
Hans

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 13:39
door spoor65
Hans,

tunnels zijn er natuurlijk, in de praktijk, in verschillende hoogten te vinden.

van te laag voor vrachtverkeer tot hoog genoeg.

uitgaande van maximale hoogte normaal vrachtverkeer, kun je 4 meter tunnelhoogte aanhouden,
wat neer komt op 2,5cm in schaal N

mvg

Freddy

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 01 feb 2015 14:11
door sparckie
Bedankt voor jullie reacties:

@Shoven: het is inderdaad wel erg windstil. Ik heb na allerlei tips op internet met diverse materialen water geprobeerd te maken. Met botenlak vind ik het resultaat het mooist. Maar het is wel erg glad. Ik geloof dat ik de ondergrond beter had moeten bewerken. Er moet nog 1 laag op, maar ik weet niet of het dan nog goed mogelijk is daar wat meer leven/beweging in te krijgen zonder het compleet te verpesten. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft....

@Bert: je hebt gelijk. Vervuilen staat beter, maar vind het soms jammer van de spullen. Denk dat ik het hier toch nog wel ga doen.

@Hans: bij de brug die je ziet is de vrije ruimte 4,5 cm. Er zijn ook onderdoorgangen van 3 cm. Dat kan nog net. Lager zou ik zeker niet gaan.

Jan

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 03 feb 2015 16:21
door Hookies
Misschien kun je nog ergens een fiets of een stuk hout van een krat in het water gooien. Ik ken veel havens die niet zo netjes zijn en waar het water vaak een soort vuilnisbak is.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 03 feb 2015 17:36
door evo
sparckie schreef:Tips ter verbetering zijn welkom.
Hoi Jan, mooie baan, ook erg netjes en strak gewerkt. Dat is ook de enige tip die ik kan bedenken, op sommige plekken mag het wat rommeliger, bijvoorbeeld rondom die kraan wat rondslingerend materiaal en hier en daar langs het spoor kan wel wat onkruid en zo.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 04 feb 2015 23:56
door Norbert
Dag Jan,

Je hebt een prachtige Nederlandse baan, mooi gemaakt! Doe ik weer mooi wat ideeΓ«n op ;-)

Groeten,
Norbert

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 28 jun 2025 20:43
door sparckie
Heel lang geleden dat ik wat heb gepost in dit draadje. Na de laatste keer was de inspiratie ineens op. Druk met werk enz.
De boel heeft weer jarenlang stil gelegen. Tot ik vorig jaar dacht dat het verhuizen van de baan naar een vrijgekomen kamer een goed idee zou zijn.
O.a. vanwege de schuine wanden en balken van de zolder waar de baan een beetje uit het zicht verdween.
Baan in stukken afgebroken. Delen onbruikbaar. Vervolgens besloten de baan toch niet te verhuizen. Zit je dan met je baan in stukken.

Toch de moed gevat om de baan weer in elkaar te zetten. Iets minder diep en een smaller middenpad waardoor de baan minder onder de schuine kant en balken staat.
Er is nieuw baanplan gemaakt dat inmiddels is gelegd. Eenvoudig en zonder veel wissels. Dubbele hoofdbaan die van elkaar gescheiden is, met 1 enkelsporige zijlijn met kopstation. Analoog. Ik hoop ooit in de toekomst nog eens te kijken of de hoofdbaan in blokken is op te delen zodat er 2 treinen kunnen rijden zonder dat ze elkaar uiteindelijk inhalen. De lengte is daar groot genoeg voor.
Van de oude baan is het deel met de boerderijen en de haven gered, evenals het station. De stad daarachter is verdwenen en moet ik opnieuw opbouwen. Ook de verbinding tussen die 2 delen moest volledig opnieuw opgebouwd worden.
Wel heb ik nu op grootste deel al een achtergrond gemaakt. Dat maakt een heel verschil.
Het thema blijft Nederlands en ik verzamel eigenlijk alleen NS materiaal.

Het maken van de scenery met wat details vind ik eigenlijk het leukst. Zolang de inspiratie blijft zal ik weer af en toe wat posten. Af en toe een reactie of suggestie wordt gewaardeerd.

Groet, Jan

Afbeelding
Ik probeer de achtergrond en scenery zo onopvallend mogelijk in elkaar te laten overlopen.

Afbeelding
Weg door de stad op de achtergrond.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 05:43
door deBult
Dat overlopen van scenery naar achtergrond is een strak plan en mooi gelukt.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 08:00
door Raymond
Hallo Jan,
Leuk dat je weer opnieuw begonnen bent!πŸ‘πŸ»
Ik vind die achtergrondfoto met Robel schoenen erop perfect overlopen!
Op de eerste foto zie ik huisjes, zijn dat echte of is dat van een fotoachtergrond?
Als dat een achtergrond foto is loopt dat ook mooi over!
Ga je de rails nog vervuilen/roestkleur geven?

Succes verder!!!

Groet,
Raymond

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 09:03
door OBBinN
2015 is eventjes geleden ja! Leuk dat je het toch weer opgepakt hebt en vereenvoudigd verder gegaan ben.

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 13:22
door sparckie
Raymond schreef: ↑29 jun 2025 08:00 Op de eerste foto zie ik huisjes, zijn dat echte of is dat van een fotoachtergrond?
Die huisjes staan op de achtergrond plaat ....

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 14:09
door Raymond
Dank voor je antwoord Jan!
Dat betekent dus dat je het helemaal goed hebt laten overlopen!πŸ‘πŸ»

Groet,
Raymond

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 29 jun 2025 17:04
door walter666
Mooie overgang

Re: NL en NS in N

Geplaatst: 30 jun 2025 00:10
door Hoontje
Welkom terug! Ik ga het weer volgen.

Groetjes,

Hoontje