Re: Weinbergerbahn
Geplaatst: 15 sep 2019 21:04
Ja Wim, met een hapje en drankje wordt het wel eens wat later
Wim H schreef: ā12 sep 2019 20:56 Hallo Jaap,
Wat is nu je uiteindelijke plan? Is het deze:
Zo ja, dan "botst" het nog steeds:
Het schaduwstation met keerlus ligt op -6. Het paradebaanvak stijgt van -6 (links onder) naar +3 (rechts). Vervolgens daalt het hoofdspoor weer naar -6 (keerlus in de linker bovenhoek). Echter, daat komt hij in botsing met de keerlus van het schaduwstation die ook op -6 ligt.
Ha Wim, dank voor je feedback. Het hoofdspoor daalt niet naar -6, maar blijft op 0. Dus schaduwstation is op -6 en de andere lus is op 0.
Wat me trouwens ook opvalt is dat in de ene keerlus wel een schaduwstation ligt, maar in de andere niet. Is dat bewust? Ik zou in beide lussen een (klein) schaduwstation proberen te plannen.
Dat heb ik gedaan omdat ik geen massa's treinen heb staan en nog moet beginnen. Tegen de tijd dat het nodig is, moet er maar een uitbreiding komen.
Iets anders wat me nog opviel is dat de enkelsporige zijlijn wel erg lang is zonder dat er uitwijkmogelijkheden zijn. Dat betekent dat er maar 1 trein tegelijk op dit (lange) traject kan rijden, wat op den duur misschien wat saai kan worden. Ik zou proberen nog ergens een passeerspoor toe te voegen. Dat geeft direct meer mogelijkheden voor treinverkeer. EƩn trein kan dan de zijlijn vanaf de hoofdlijn op rijden terwijl er tegelijkertijd een trein uit het kopstation vertrekt. Ze kruisen dan in het tussenstation. Dat doorgangsstation kan zichtbaar zijn maar ook prima ondergronds liggen. Je hebt denk ik genoeg ruimte voor een zichtbaar station. Ook dat geeft weer wat afwisseling en ook het idee dat de trein echt onderweg is van station via station 2 naar elders.
Dat vind ik een leuk idee, wat inderdaad meer mogelijkheden biedt.
Tenslotte het kopstationnetje. Je schrijft dat je hier wilt rangeren, maar momenteel is het redelijk spartaans ingericht, met slechts een omloopmogelijkheid en 1 kopsspoortje. Er zou nog wel ƩƩn of twee extra aansluitingen voor een fabriek en/of steengroeve oid bij kunnen. En ook langs het lange enkelsporige traject zou je nog ergens een laadspoor kunnen plaatsen, bv voor het laden van boomstammen.
Ik ga het even overwegen Wim. Ik wilde de baan met opzet enigszins simpel houden omdat hij ook een keer af moet. Daarom wilde ik niet te prestigieus beginnen. Maar misschien is het weinig extra werk en veel extra lol.
Ok, maar het paradetraject ligt ook op 0. De keerlus kruist hier (in je tekening) dus met het paradetraject. Tenzij je meer ruimte hebt zodat de lus achter het paradetraject ligt.
Ja, groot gelijk om klein te beginnen. Alleen zou ik dan in ieder schaduwstation een paar sporen leggen (2 of 3 opstelsporen) ipv alles in 1 schaduwstation en niets in de ander. Let er trouwens wel op dat het later misschien lastig is om sporen toe te voegen. Zeker als er al landschap ligt. En met dat trapgat is de toegankelijkheid van je baan ook niet super.
Het is denk ik altijd goed om niet te groot te beginnen. In jouw geval zal de eerste grote hoeveelheid werk in de dubbele hoofdlijn zitten. De zijlijn komt daarboven te liggen, dus je hebt nog wel even tijd om te bedenken wat je daar precies gaat bouwen. Een kleine fabrieksaansluiting zal trouwens niet veel tijd kosten. Met een wissel en 50 spoor ben je al een heel eind. Het daadwerkelijk bouwen van de fabriek zal de meeste tijd kosten
Klopt, door de aftakking van de zijlijn creeer je een dubbele keerlus. Dat is echter eenvoudig op te lossen door 2 keerlusmodules te plaatsen. Die zou ik in de dubbelsporige hoofdbaan stoppen, 1 aan elke kant van de aansluiting van de zijlijn. Als je wilt kan ik nog wel een schetsje maken.