Pagina 17 van 17
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 01 mei 2025 12:48
door leon1965
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 05 mei 2025 18:57
door Krab
Die keermuren heb je mooi geplaatst Harry
mvg Sjaak
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 10 mei 2025 13:24
door traiNiac
Dankjewel Sjaak en Leon,
De keermuren zijn geschilderd en de plaats waar het baanwachtershuisje moet komen is verder voorbereid m.b.v. polystyreen plaat:
Het past er nu mooi strak in:
Alleen nog de trappen naar de rails aanbrengen en dan kan het huisje definitief geplaatst worden. Als dat is gebeurd, ga ik verder met het voorbereiden van de ondergrond voor al het groen.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 11 mei 2025 14:51
door traiNiac
En de trappen zijn ook gereed. De tredes van de trap links zijn gemaakt van strookjes polystyreen. Omdat de treehoogte ongeveer 1,25 mm moet zijn, heb ik per trede strookjes van 0,5 en 0,75 op elkaar geplakt (wat een werk). De rechtertrap is een overblijfsel uit de rommelkist:

Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 11 mei 2025 16:38
door erik-n-fan
Mooi strakke trap hoor!
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 11 mei 2025 17:31
door Momfer
Ziet er goed uit!
Groet,
Rico
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 11 mei 2025 18:55
door traiNiac
Dank Erik en Rico,
Ik was toch niet helemaal tevreden, omdat ik de trap bij nader inzien te breed vond in verhouding tot de baanwachterswoning (in 1:1 zou deze bijna 2 meter breed zijn). Dus dan maar mes en beitel erin en aanpassen. Alleen jammer dat ik ook net de ondergrond had voorbereid voor het groenwerk. Maar deze trapbreedte is beter denk ik:
Ik zie nu ook dat ik die irritante gaatjes in de dekstenen nog even op moet vullen.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 11 mei 2025 20:25
door Folkert van Wijk
Idd beter.
Wordt wel weer erg mooi en sfeervol.
Leuk baanwachtershuisje.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 12 mei 2025 06:17
door traiNiac
Dankjewel Folkert.
De bouw van het baanwachtershuisje (naar bestaand voorbeeld) kun je eerder in mijn draadje
vinden.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 13 mei 2025 18:42
door traiNiac
Hallo N-fans,
Gisteren maar eens met de afwatering bezig geweest. Waar geen afwateringssloot loopt, is een andere oplossing nodig:
En dat zette me gelijk aan het "zwarten" van allerlei putdeksels, schachtafdekkingen etc. Moest er toch eens van komen:

Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 13 mei 2025 18:46
door erik-n-fan
Herkenbaar. Zeker als de airbrush erbij komt kijken dan is doorgaan een kleine moeite. Zwart de grondverf? Wat is je plan voor kleur detail?
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 13 mei 2025 18:59
door traiNiac
Hallo Erik,
Nee, dit is geen verf, want dat zou onmiddelijk leiden tot het dichten van de vele gaatjes (die op de foto minder goed te zien zijn). Dit is "rail weathering solution"van Micro Engineering. Het laat de electrische geleiding dus intact. Blijkens het etiket is het een goedje bestaande uit seleniumzuur, kopernitraat en ammoniumfluoride. Kun je ook wielen mee zwarten, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
De mate van zwartheid wordt bepaald door de duur van het inwerken op metaal. Ik heb de putdeksels e.d. dus meerder malen met het goedje bewerkt. Op de foto is dat niet echt duidelijk, maar het is dus geen zwart.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 13 mei 2025 19:01
door erik-n-fan
Nog nooit van gehoord dat spul. Thanx voor de uitleg!
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 14 mei 2025 19:36
door traiNiac
Hallo N-fans,
n.a.v. een nieuwe aanwinst hier wat wetenswaardigheden over de railbussen van MAN. Althans voor zover ze werden ingezet door de
Mittelbadische Eisenbahnen AG (MEG). De railbussen die door de
Hohenzollerische Landesbahn (HzL) werden gebruikt, zijn al eerder in dit draadje langsgekomen.
Deze railbussen werden vervaardigd door de
Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) en voornamelijk afgenomen door private spoorwegmaatschappijen in heel Duitsland. Mijn spoorse interesse ligt in het zuidwesten van Duitsland en daarmee ook in de MEG. Deze spoorwegmaatschappij werd opgericht in 1953, als rechtsopvolger van de in 1897 opgerichte
Süddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft (SEG). De MEG exploiteerde 2 nevenlijnen, de
Bregtalbahn (1892) en de
Kaiserstuhlbahn (1894). Voor inzet op de laatstgenoemde lijn werd in 1956 een eerste railbus bij MAN besteld. Deze VT 23 werd geleverd in groen/creme kleurstelling:

model Hobbytrain H2675
Deze VT23 werd altijd ingezet op de
Kaiserstuhlbahn, ook na de fusie van MEG met de
Südwestdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft (SWEG) in 1972. Wel kreeg de railbus in 1965 dezelfde kleurstelling als de vanaf 1960 door de MEG nieuw bestelde MAN-railbussen, het in de jaren '60 gebruikelijke rood:

model Brekina 69100
Behalve de VT 23 bestelde de MEG nog een aantal railbussen, die nagenoeg gelijk zijn. Deze railbussen hadden zwaardere motoren en een zichtbaar verschil zijn bovendien de overgangsdeuren in de kopeinden van de railbus. Dat geldt ook voor de VT 26, de railbus die vanaf aanschaf als enige werd ingezet op de
Bregtalbahn. Na de fusie met de SWEG en het stil leggen van het verkeer op
Bregtalbahn in 1973, werd de VT 26 voortaan ook op de
Kaiserstuhlbahn ingezet.

model Hobbytrain H2670
Een aardig detail nog: de railbussen van de
Kaiserstuhlbahn werden conform dienstregeling ook ingezet in het areaal van de DB en reden door tot Freiburg. Voor wie meer wil weten over deze fraaie railbussen is onderstaand boek een aanrader:

Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 14 mei 2025 20:03
door leon1965
mooie plaatjes

Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 14 mei 2025 21:21
door kootje007
Leuk! Op de Oleftahlbahn kun je nog met eentje rijden. Die versie zoek ik nog voor mijn baantje.
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 14 mei 2025 22:57
door Schachbrett
Gaaf Harry zo'n Schienenbus.

Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 15 mei 2025 09:19
door Krab
Die zien er goed uit Harry dacht eerst dat de onderste twee de zelfde waren maar aan de dakopbouw zag ik het verschil .
Net wat Leon zegt mooie foto's van een railbus
mvg Sjaak
Re: Boekenkastsegmenten
Geplaatst: 17 mei 2025 13:18
door traiNiac
Dankjewel allen,
@ Sjaak,
Een op de foto's minder zichtbaar verschil is de overgangsdeur op de kopzijde van de railbus op de laatste foto. Dat valt nog niet zo op, omdat ik de losse onderdeeltjes (voetplaat, reling) nog niet heb geplaatst.
Nog een tweetal fotootjes van mijn laatste klusje, de smalspoorrails naar het oude loodsje:
Op het volgende segment zal zichtbaar worden waarvoor deze smalspoorrails zijn bedoeld. Maar vooralsnog moet hier nog het nodige gebeuren. Volgende stap is de weg.