Pagina 2 van 41

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 12:48
door shoven
Druk bezig met wat testritjes. De baan moet duidelijk nog worden ingereden, en sommige locs doen het beter dan andere. Een onderhoudsbeurtje kan geen kwaad denk ik.

Een testtrein bestaande uit een Taurus met 7 staalwagens:
Afbeelding

En op weg naar beneden door de spiraal:
Afbeelding

Een verdwaalde BR185 met wat containerwagens op weg naar het schaduwstation:
Afbeelding

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 12:56
door shoven
En uiteraard kom je er dan achter wat de waarde van je locs is.
De Minitrix Taurussen hebben geen geweldige reputatie en dat blijkt. Met de 7 staalwagens wordt de last omhoog toch erg zwaar. De gele Taurus op de foto trekt het voor geen meter. Deze heeft dan ook maar 2 aangedreven assen, en om dan een sleep van 7 wagens met elk 2x3 assen door een R2 bocht omhoog te sleuren blijkt teveel van het goede. Ook de MWB Taurus trekt dit slechts met de allergrootste moeite. Er zal een sterker locje voor moeten... (en nee, de helling is nog geen 3%, dus dat is te overzien)
De gele Taurus krijgt een wat makkelijker te verteren hapje mee.

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 13:14
door Rob Fongers
Hoi Steven,

Als je weet, afgezien van je 2 assig aangedreven Taurus, dat de BR 152 en 189 serie van Minitrix allemaal het zelfde frame en motor hebben schrik je zeker. Maar de 4 assen aangedreven locs gaan het gewoon goed doen ben ik van overtuigd. Is meer een zaak van de baan goed inrijden en blijven rijden.

Ziet er voor de rest goed uit man. We hebben ff moeten wachten op die foto's van die Roco wagons maar uiteindelijk toch gekomen :D :D

Grtzz Rob

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 13:23
door shoven
Ach ja, het duurt effe maar dan heb je ook wat.
En voor elke loc is wel een geschikt stammetje te vinden.
Voor de Roco staalwagens heb ik een paar dagen geleden op eBay voor een leuk prijsje dit ding gescoord, die wil ik ervoor gaan zetten.

Fleischmann SBB CFF FFS Re 482 Cargo:

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 13:28
door shoven
Belangrijkste probleem wat ik op het moment nog heb is locs die op de wisselstraten stilvallen. Ik heb van die Flm Piccolo wissels met plastic hartstuk, en dat gaat niet altijd even goed. Als de loc er met een beetje vaart overheen gaat gaat het goed, maar als het te langzaam rijdt (net opgetrokken) dan gaat het regelmatig mis. Dus daar ga ik nu aan werken (tips welkom!).

En verder de 'normale' rare verschijnselen. Een loc die de ene kant op consequent ontspoort op een raillas (als enige) en als je hem omdraait er zonder enig probleem overheen gaat. Dat soort dingen.

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 14:15
door Rob Fongers
shoven schreef:Belangrijkste probleem wat ik op het moment nog heb is locs die op de wisselstraten stilvallen. Ik heb van die Flm Piccolo wissels met plastic hartstuk, en dat gaat niet altijd even goed. Als de loc er met een beetje vaart overheen gaat gaat het goed, maar als het te langzaam rijdt (net opgetrokken) dan gaat het regelmatig mis. Dus daar ga ik nu aan werken (tips welkom!).
Ja veel geduld, schoonrijden en wieltjes na lopen ook bij de stroomafname. Ff over de Minitrix schoonmaak borstel laten lopen. Bij Tuarussies kijken of de wiel afstand op de as goed is. Goed kijken waar het iedere keer gebeurd en kijken evt met loep of er iets bijzonders is wat het contact verbreekt. Het kan ook zijn dat de loc gelicht wordt althans zo dat intern een stroom onderbreking ontstaat. Vaak kan je dat herkennen door er de loc steviger op rails te duwen.
En verder de 'normale' rare verschijnselen. Een loc die de ene kant op consequent ontspoort op een raillas (als enige) en als je hem omdraait er zonder enig probleem overheen gaat. Dat soort dingen.
Ja heb ik ook, bekend verschijnsel, vijlen justeren etccccc

Succes en Plezier

Rob

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 19:53
door Jos
Ziet er goed uit Steven!
Wielen schoonmaken is eem lastig klusje. Bij loks zonder asb maak ik de draaistellen los en laat deze even door een laagje wasbenzine rijden.

Groetjes,
Jos

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 20:39
door martinb
Ff over de Minitrix schoonmaak borstel laten lopen.
M.i. beter en makkelijker werkt de volgende methode om de wielen van de locomotief schoon te maken met wasbenzine (klik).

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 21:58
door shoven
Jos schreef:Ziet er goed uit Steven!
Wielen schoonmaken is eem lastig klusje. Bij loks zonder asb maak ik de draaistellen los en laat deze even door een laagje wasbenzine rijden.

Groetjes,
Jos
Wat is asb?

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 22:15
door martinb
AntiSlipBandjes

Re: Baan Steven

Geplaatst: 06 dec 2009 22:30
door Jos
De tip van Martin werkt voor het loopoppervlak.
Ik haal de draaistellen los, pak een doosje van een wagon, doe er ongeveer 5 mm wasbenzine in en rijd het draaistel op en neer. Zo worden ook de stroomafnemers schoongemaakt.

Groetjes,
Jos

Re: Baan Steven

Geplaatst: 09 dec 2009 14:30
door shoven
Die van dat bakje met wasbenzine is een leuke tip. Alleen: al mijn locs (op de Class 66 na) hebben anti-slipbandjes. En dat rubber wordt zeker aangetast door de wasbenzine? Hoe doe je die dan Jos?

Re: Baan Steven

Geplaatst: 09 dec 2009 14:59
door Rob Fongers
Steven,

Alcohol bijv, ik leg mijn draaistellen er kompleet met ASB in om te weken en daarna met borsteltje schoonmaken. Enn die zitten er nog allemaal op en in goede staat.

Grtzz Rob

Re: Baan Steven

Geplaatst: 09 dec 2009 15:34
door shoven
OK, gaan we proberen! Wel even een fijn borsteltje opsnorren (tandenborstel lijkt me wat te grof...).

Re: Baan Steven

Geplaatst: 01 jan 2010 16:23
door shoven
Het baanplan is in de tussentijd wat bijgewerkt. Aan het station pruts ik nog, ik ben daar nog niet tevreden over.
Er moeten ook nog wat dwarsverbindingen komen die een gevarieerder treinverloop mogelijk maken.
Tips welkom.

Afbeelding

Re: Baan Steven

Geplaatst: 02 jan 2010 09:16
door Saraan
Hoi Steven,

Gezien de oppervlakte is dit een leuk en evenwichtig plan, Een goede basis om op voort te borduren, lijkt me. Zoals je al aangaf zal het station herzien moeten worden. De wisselcomplexen aan beide einde kunnen echt beter. Ik merk ook dat je een fly-over contructie heb aangelegd links onder op het plan. Ik zou die compacter, homogener houden zonder dat de sporen te ver van elkaar divergeren. Hier zou ik zeggen: laat je inpireren door Rob's kunsten. En ik begrijp de die vreemde kronkel in een van de hoofdsporen op het plan boven het station niet helemaal. Waarom lopen de 2 sporen zo uit elkaar, om dan weer bij mekaar te komen. Daar heb je ongetwijfeld een antwoord op. Ten laatste, zou ik suggereren om nog iets extra in je plan te verwerken. Een station op een hoofdlijn is perfect, maar kan je er niets extra bij bedenken dat je baan plots persoonlijk wordt. Een aansluiting met een specifieke nijverheid of infrastructuur dat je altijd heeft geboeid...?

Ga door, en maak er iets machtigs van!
groetjes,

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 16:08
door Krab
Hoi Steven ,
van harte gefeliciteerd met je 43 verjaardag . :D

groetjesss Sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 16:51
door Rob Fongers
Ja Steven,

Ook van hate van deze zijde. Goeie gezondheid en tot spoors ;) ;)

Grtzz Rob

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 17:30
door shoven
Thanx heren,

Afgelopen weekend al gevierd, koelkast en wijnrek zijn weer leeg. 8-)
Mijn vrouw wilde me geen treinenspul cadeau geven, ze vindt dat ik genoeg heb. Kreeg nu een wijncursus (tja het blijft afzien).
Mijn zoon was verstandiger en scoorde deze DHL-wagen bij H@ns. Hopelijk het begin van een mooi stammetje.
Verder gisteren van diverse ontvangen donaties dit treinstel (Class 150/2) besteld bij Hatton's, ik ben benieuwd hoe dit gaat rijden (het is 1:148 Graham Farish, maar hij is zo anders dan de rest dat het niet zal opvallen - hoop ik).

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 18:21
door Jos
Proficiat Steven!

Groetjes,
Jos

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 20:45
door spoor65
Steven,

Van harte gefelicitaart, en hoop dat je op de wijncurses goed zult leren drinken :mrgreen:

mvg

Freddy

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 21:19
door henry
steven gefeliciteerd, henry

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 jan 2010 21:24
door Rob Fongers
Die wijncursus kan je ook hier doen, Heb nog wel een bed over als je teveel geproeft hebt :D :D :D . Als je dan je probleem gevallen meeneemt behandelen we die eerst alvorens aan het echte werk over te gaan. :geek: :geek:

Grtzz Rob

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 jan 2010 15:55
door shoven
Thanx guys.

Een jaar ouder, maar nog steeds aan het emmeren met mijn baanplan. Dit is het op dit moment.
Het station zal nog wat schuiner komen te liggen, en is uiteraard van 2 zijden berijdbaar met de meeste sporen in 2 richtingen. De rest van de baan kent een vaste rijrichting. Bij de onderkant van het plan ga je de helix in en bij de andere uitgang kom je eruit. Dat bepaalt meteen de rijrichtingen.
Ik ben er nog niet tevreden over en zoek nog wat suggesties. Er zit ook nog een subtiel keerlusje in volgens mij (maar daar twijfel ik nog over).

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 jan 2010 15:56
door shoven
R Fongers schreef:Die wijncursus kan je ook hier doen, Heb nog wel een bed over als je teveel geproeft hebt :D :D :D . Als je dan je probleem gevallen meeneemt behandelen we die eerst alvorens aan het echte werk over te gaan. :geek: :geek:

Grtzz Rob
Klink goed, deze onthoud ik effe.