Pagina 3 van 4
Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 29 mar 2010 19:13
door Saraan
Niemand heeft hier een bedenking over... of een vermoeden? Dan ga ik gewoon door alsof er geen probleem is, en zien we wel waar de boot strand. (of trein ontspoord)
groetjes,
Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 29 mar 2010 20:48
door Chris83
Nou als je toch iets wilt horen.
Maak je wel een apparte groep bij je meter kast voor je modelbaan?
En je kunt altijd een soort van kattenluiken in de muren plaatsen, zo kun je in iedere kamer wat leuks bouwen voor je treinen.
Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 29 mar 2010 20:56
door Saraan
Chris, bedankt voor je bijdrage!

Ik zal er dan meteen een paar kaktussen naast plaatsen, dan lijkt het net zomer.
groetjes,

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 29 mar 2010 22:10
door Rob Fongers
Ik denk niet of Lenz dat aankan, maar er is altijd nog een mogelijkheid dit met netwerken aan elkaar te breien.
Dit wordt toch een levensproject wat je de eerste 10jaar niet op de rails hebt en de evolutie draait door dus er komen gegarandeerd nieuwe mogelijkheden.
Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 30 mar 2010 08:55
door Saraan
R Fongers schreef:...dit wordt toch een levens-project wat je de eerste 10jaar niet op de rails hebt en de evolutie draait door dus er komen gegarandeerd nieuwe mogelijkheden.
Dat lijkt me eigenlijk vrij zinnig, zolang het maar Lenz is dat met een uber-centrale afkomt, want andere merken doen niet mee met het RS-feedbacksysteem. Maar ik heb ook nog een paar apen in de mouw zitten, ik panikeer nog niet.
P.S. ik he de titel wat aangepast naar de evolutie van dit draadje.
groetjes,
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 16 jul 2010 22:02
door Michiel
Hallo mede-Nspoorders,
vanuit een warm en vochtig Panama een goede avond aan allen. Gezien het hier vooral veel en hard regent, heb ik ruim de tijd om mijn volgend project verder te plannen.
Hieronder de treintafel, 12 meter lang, 90 cm breed bestaande uit 5 spoorbakken boven, en 5 smalle spoorbakken onder. Links komt het stationsgebouw, en helemaal rechts het depot. Op het smalle rijvlak eronder komt het schaduwstation. Ten minste, dat is zoals de plannen er nu uit zien. Maar er kan nog veel veranderen...

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 16 jul 2010 22:31
door henry
wat het weer betrefd had je ook hier kunnen blijven warm en regen dus wij hoeven niet jaloers te zijn
beloofd wat
groetjes henry
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 17 jul 2010 23:56
door Rob Fongers
Toch wel makkelijk heh dat Internet. Bijna overal op de bal kan je communiceren
Fijne vakantie Michiel
Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot
Geplaatst: 18 jul 2010 10:18
door vantongeren
Saraan schreef:Nu begin ik me af te vragen: met een 400-tal wisselaandrijvingen, een 200-tal seinaandrijvingen, een 200 tal bezetmelders... (ruwe schattingen)
Is dat nog allemaal adresserbaar met mijn Lenz LZV100 en Koploper? Een rekensommetje: in gebruik de eerste 196 voor magneetartikelen met 4 elementen per adres, en laatste 64 adressen voor bezetmelders, 8 per adres. Dat komt neer op 784 magneetartikelen en 512 bezetmelders! Klopt deze rekensom? Wie weet hoe het adresseringsysteem werkt, en wat de limiet ervan is?
En, als ik alle adressen tussen 0 en 256 gebruik voor wissels, seinen en bezetmelders, heb ik dan nog adressen over voor locomotieven?
groetjes,
Michiel, ik denk dat je deze vraag het beste kunt stellen in het forum van koploper zelf.
Ik denk trouwens dat je alleen de adressen van 0 t/m 254 kunt gebruiken, maar ik ken het principe niet. Als het vergelijkbaar is met IP4 (Internet Protocol) heb je 4,3 miljard mogelijke adressen

Of dit haalbaar is met de huidige hardware is natuurlijk de grote vraag in deze.
Groet,
Marcel
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 21 jul 2010 13:40
door Michiel
Ik heb het volledige toekomstige project in Koploper ingegeven, en kom net toe met de adressen. Het zijn enkel de adressen van 0 tot 127 dat ik blijkbaar kan gebruiken. Ongeveer 150 wisseladressen en 500 bezetmelders voor de 250 blokken zijn adreseerbaar. Kwa adressering lijkt het net voldoende, maar of Koploper, Lenz en DCC ook krachtig genoeg zijn om dit allemaal te regelen en sturen, dat zal later wel blijken. Voorlopig ben ik bezig om de logische operaties uit te werken om alles volledig geƤutomatiseerd te krijgen, inclusief omlopen van loks, lokwissels, weg- en weer rangeren van rijtuigstammen en op tijsschema laten vertrekken van de treinen... Simulaties in Koploper maken al een hoop dingen duidelijk!
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 22 jul 2010 10:42
door F Paternoster
Hey Michiel,
Na je database gezien te hebben gezien bij koploperforum toch maar eens op zoek gegaan naar je banenplan, en zie topic gevonden

.
Is een project om je vingers er bij af te likken, ga het nauw gelet in de gaten houden.
Betreft koploper, dit programma kan meer dan je denkt
Suc6 met het testen.
Groetjes Ferdinand
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 22 jul 2010 13:35
door Michiel
Hoi Ferdinand,
erg leuk om je hier ook te ontmoeten. Welkom.
Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, zijn dit allemaal voorbereidende evaluaties naar de haalbaarheid van dit giga-project. Ik hoop nu in augustus met de ombouw van mijn huis te kunnen beginnen, want plaats heb ik er voorlopig niet voor. Dus dak eraf, en een verdieping erbij inclusief een zolder. Pas dan kan ik werkelijk met de bouw van de baan beginnen.
Maar ik amuseer me al goed met het plannen van de baan. Fantasie is een mooi ding!
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 23 jul 2010 16:34
door martindomburg
Michiel schreef:
Maar ik amuseer me al goed met het plannen van de baan. Fantasie is een mooi ding!
Zeg dat wel
Mooi project, zal hem zeker volgen
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 31 jul 2010 18:30
door Michiel
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 31 jul 2010 20:21
door Jos
Indrukwekkend hoor Michiel!
Groetjes,
Jos
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 31 jul 2010 20:34
door martindomburg
Strak gemaakt

compliment
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 01 aug 2010 00:19
door Chris83
ongelooflijk man, als je zoiets als koploper niet had, dan moest je zeker een paar mensen in dienst nemen om je baan te bedienen!
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 01 aug 2010 08:42
door Michiel
Eerlijk gezegd, blijf ik zelf ook nog steeds onder de indruk van de omvang van dit project. Ik heb al wel het sporenplan "gerationaliseerd". Ik bedoel hiermee dat ik het origineel sporenplan van 1910 heb herleid tot de essentie door het wegnemen van alle veiligheidspoortjes, en de reductie van opstelsporen, rangeersporen en perronsporen met ongeveer 20%. Hiermee heb ik het aantal wissels bijna gehalveerd, zonder echt in te boeten kwa impressie.
En, Koploper blijft voor mij "nummero uno"! Via simulaties ben ik overtuigd dat Koploper kan wat ik zou willen bereiken kwa complextiteit van treinverkeer (alhoewel ik nog wel een paar handige mogelijkheden mis). Maar het zal wel een huzarenstukje worden om alle nodige scripts ook werkelijk te gaan programmeren.
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 01 aug 2010 09:50
door Michiel
En dit is de aanzet van mijn verzameling materieel dat te Brussel-Noord anno 1920 zou te spotten zijn: exprestreinen, boemels, depotbevoorradingstreinen, rangeerlocs... Het overgrote deel is Duits spul, als oorlogsschade ontvangen na WO1. Alle locs en wagons moet nog onderhanden genomen worden: gerestaureerd en verBelgischt. Alles is 2de-hands. Zo werden de locs voor zo'n 20 tot 40 euro per stuk binnengehaald. Waarom nieuw kopen, als ik ze toch ga "verprutsen" met het verBelgischen ervan?!

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 01 aug 2010 11:07
door Jos
Dat ziet er op de foto imposant uit hoor. Maar voor zo'n baan kun je gerust nog wat doorverzamelen
Groetjes,
Jos
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 01 aug 2010 11:27
door Michiel
Hoi Jos,
ik heb er vertrouwen in dat de verzameling de volgende 20 jaar nog zal aangroeien, maar voor het moment gaat er de rem op, alhoewel ik wel op de loer lig voor buitenkansjes. De priotiteit gaat nu naar de voorbereiding van de modelbaan zelf (met testbaantjes en diorama's als vingeroefening), en de ombouw van het bestaande materieel. En een deel van mijn verzameling, dat nog dateert uit mijn tijdperk III periode met mijn vorige baan Saraan, gaat ook weer in de verkoop. Het moet allemaal financieel wel redelijk en aanvaardbaar blijven voor mijn echtgenote (die al dat treinengedoe maar helemaal niets vind).
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 02 aug 2010 20:26
door vantongeren
Leuke verzameling Michiel, ziet er allemaal goed uit. Rollend materiaal genoeg zou ik zo zeggen, dus goede beslissing lijkt mij voorrang te verlenen aan de baan zelf. Alleen jammer dat je vrouw treinen helemaal niet leuk vind.
Groeten,
Marcel
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 28 aug 2011 20:59
door Michiel
Lange tijd bleek het sporenplan hierboven ongeveer wat het ging worden. Maar na 2 jaar wikken en wegen in verband met de verbouwing van het huis met de bouw van een zolder, ziet de toekomst er weer heel anders uit. Kinderen groeien op, kamers komen op afzienbare tijd vrij... Een huis met 9 kamers wordt dan een beetje aan de grote kant.
Dus geen zolder, maar spoorbaaan in de garage. 5m25 lang zou de garage moeten worden. Het oorsprongelijke sporenplan van 13m in rechte lijn (zoals in het origineel: 2km in rechte lijn) is niet meer mogelijk. Het wordt dus jammergenoeg een stevig compromis: 2 x 5m25 met een bocht van 180 graden halverwege. Ook wordt het plan ingekort tot ongeveer 2/3 van de lengte.
Mijn grootste bekommernis is nog dat de opstelbundels voor rijtuigstammen in de bocht komen te liggen. Geautomatiseerd aan- en afkoppelen wordt hierdoor eigelijk onmogelijk. Genoeg stof tot nadenken dus...

Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 28 aug 2011 22:07
door Rob Fongers
Michiel,
Agh ik zeg maar zo het idee zal niet verwateren en op termijn toch wel weer boven komen drijven. En in de tussentijd lekker andere ideeƫn opdoen en uitvoeren
Re: Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station
Geplaatst: 29 aug 2011 10:55
door Michiel
Hoi Rob,
Het klinkt een beetje vreemd, maar de tijd dringt. Ik ben ook al weer 50, en in 20 jaar krijg ik dit project toch niet klaar. Erg lang moet ik dit project niet uitstellen.
Langs de andere kant, het is een hobby. Er moet niets, zolang we maar met plezier bezig zijn. Als het er niet van zou komen, dat zou dan wel jammer zijn. En, het zou bij mij nog eeeerug lang blijven kriebelen.
