Pagina 3 van 3
Re: Kalldorf
Geplaatst: 16 jun 2024 15:00
door Raymond
Mooi met dat zwart!
Idd gelijk een professioneler gezicht

Mooie baan!!!
Groet,
Raymond
Re: Kalldorf
Geplaatst: 16 jun 2024 15:26
door traiNiac
Mooi geworden zo. Nu ik die houder voor wagenkaarten weer zie: ben je er al uit hoe je die gaat gebruiken?
Re: Kalldorf
Geplaatst: 17 jun 2024 19:13
door HST
Wat in het vat zit verzuuurd niet. Mooie update weer.
Maar wat een enorm ding is die Cobalt wisselaandrijving zo naast het gebouwtje! Daar mag wel een Verwaltungsgebaude overheen.
Wat betreft het extra spoor: die kan je ook nog gebruiken als zgn. 'Off spot' (ken de nederlandse term niet). Stel er komt een trein met vier wagens voor je industrie en er kunnen er maar drie staan, dan gaat de vierde naar de off spot. Bij de volgende ronde worden de wagens omgewisseld en gaan de drie wagens direct mee terug of naar de off spot naar om bij de daarop volgende ronde meegenomen te worden. Hangt er natuurlijk vanaf of en hoe je je kaarten systeem organiseert.
Groets, Erwin
Re: Kalldorf
Geplaatst: 23 jun 2024 21:45
door Martin K
Hierbij nog een uitleg van hoe ik de wagenkaartjes tot nu toe gebruik. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is..
Elke goederenwagen heeft een eigen wagenkaartje met daarop een foto en diverse informatie over de wagen zoals het type en het merk. Ik heb zelfs het wagennummer er op gezet maar dat is normaal gesproken natuurlijk niet te lezen. Ze glimmen nogal op de foto, dat komt doordat ze met breed plakband zijn geplastificeerd.

De wagenkaartjes hebben een vakje waarin een "vrachtkaartje" zit. Op de eerste foto zijn dat nog alleen letters, op de volgende foto zie je al de nettere versie. Ik heb er nu voor gekozen om alleen de bestemming op het kaartje te zetten en niet een specifiek spoor/bedrijf.
Onderstaand het sporenschema van de baan. Er zijn vier mogelijke bestemmingen: Muhldorf (schaduwstation), Kalldorf (het hoofdstation), Enddorf (eindstation zijlijn) en Simbach (schaduwstation).

Voor de oplettende lezer: er is maar 1 schaduwstation. Afhankelijk van de route vanaf het hoofdstation worden vaste routes/sporen gebruikt zoals aangegeven in het schema.
De goederentreinen komen meestal aan vanuit Muhldorf via het dubbelspoor. Deze treinen hebben wagens voor Kalldorf, Enddorf en voor de richting Simbach. De wagens worden eerst gesorteerd op bestemming waarbij de wagens voor Kalldorf gelijk worden geplaatst en de wagens voor Enddorf en Simbach met een buurtgoederen trein verder gaan.
De wagenkaarthouders voor Kalldorf en Enddorf hebben drie vakjes: aankomst - laden/lossen - vertrek. Eerst worden de wagens geplaatst, in de volgende ronde blijven deze wagens staan (en worden dus andere wagens geplaatst of opgehaald), in de opvolgende ronde gaan deze wagens weer mee. Waar ik de wagens plaatst bekijk ik per keer mede afhankelijk van het type wagen.
Op de kaartjes zijn de bestemmingen genummerd van 1 tot 2, 3 of 4. En er zijn dus kaartjes met verschillende routes, bijvoorbeeld: Muhldorf-Enddorf-Simbach-Enddorf of Muhldorf-Kalldorf. Bij de vertrekkende wagens moet het bestemmingskaartje naar het volgende nummer gedraaid worden om te zien waar de wagen naar toe moet. Uiteindelijk komen de wagens weer in het schaduwstation Muhldorf of Simbach waarna de bestemmingskaartjes weer naar het volgende nummer gedraaid moeten worden.
Dit is het "systeem" zoals het voorlopig werkt. Het lijkt veel gedoe maar het is best leuk om te doen. Het is steeds weer een puzzeltje hoe je het beste kunt rangeren. Ook ontstaan er spontaan leuke wagencombinaties in de goederentreinen. Meestal rijden de reizigerstreinen en doorgaande goederentreinen automatisch volgens een niet al te drukke dienstregeling. Daar tussendoor moet het rangeren dan plaatsvinden waarbij soms even gewacht moet worden op de doorgaande treinen. Dat maakt het nog realistischer en bij grote rangeerstress kan de klok altijd stilgezet worden.

Re: Kalldorf
Geplaatst: 25 jun 2024 16:14
door HST
Helder verhaal! Echter toch nog één prangende vraag: hoe stel je de trein uit Muhldorf (uit dit voorbeeld) samen? Of is het een continue 'loop' die vanzelf steeds voor andere treinsamenstellingen zorgt?
Gr. Erwin
Re: Kalldorf
Geplaatst: 26 jun 2024 13:21
door roba
Hoi Martin,
Er is nog een ander wagenkaart systeem zonder losse bestemmingskaartjes.
Met het kleine aantal bestemmingen wat jij gebruikt kom je ook uit met alle bestemmingen op de wagenkaart zelf te zetten.
In plaats van het vakje voor de bestemmingskaartjes druk je de bestemmingen af in een kolom of in aparte kolommen links en rechts.
De keuze wordt dan gemaakt met een paperclip die iedere keer verplaatst wordt. Het schijnt wel aanbevolen te zijn om het kaartje dan te lamineren om rafelen tegen te gaan.
Groetjes, Rob
Re: Kalldorf
Geplaatst: 26 jun 2024 21:12
door Martin K
Het is inderdaad nu een continue loop. Maar als het nodig is (of ik daar zin in heb) kan ik eenvoudig op de vier voorste opstelsporen de samenstelling van de trein aanpassen.
Het systeem met de paperclip was inderdaad ook een optie geweest. Wellicht ga ik nog wel bedrijfsnamen of spoornummers aan de bestemmingen koppelen. En dan hoef ik nu alleen de bestemmingskaartjes aan te passen.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 04 jan 2025 20:51
door Martin K
Afgelopen weken de spooraansluiting voorzien van de benodigde bebouwing. Het is gelukt om een gebouw te vinden waar de Cobalt wisselaandrijving precies in paste. Dat is het gebouw aan de linkerzijde. Aan de andere kant een wat groter fabrieksgebouw. Beide gebouwen zijn eigenlijk Amerikaans maar dat maakt voor dit soort bebouwing niet zo'n groot verschil.

Ik wil nog iets gaan doen met een foto op de achtergrond tussen de twee gebouwen en ook aan de zijkant moet nog een achtergrond gemaakt worden.
De betonnen vloer (tussen de gebouwen) en het dak van het perron zijn geprinte afbeeldingen van Scalescenes. Die kun je eenmalig kopen en dan zo vaak uitprinten als nodig.

De fabriek is van het Amerikaanse DPM en heb ik samen met het andere gebouw gevonden op Marktplaats. Het gebouw is geheel opgebouwd uit losse delen die je op verschillende manieren in elkaar kan zetten. Vanwege de geringe diepte op deze plek heb ik het gebouw wat smaller en langer gemaakt.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 04 jan 2025 21:23
door OBBinN
Een achtergrond tussen of achter die gebouwen zou de hoek wel echt af maken!! Ziet er mooi uit. Heb zelf ook servo wissel aandrijvingen op die manier verstopt, of is in ieder geval het idee!!