D&H lastregeling?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Iets met Alzheimer op jonge leeftijd :P

Dat van cv53 klopt en is normaal :) dat heeft invloed op je max spanning.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Van het weekend maar eens verder mee prutsen :)



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

Wat ik in dit verhaal een beetje mis is de instelling van CV#6, want daar bepaal je de kromming van de curve mee, niet met CV#5 dat is alleen de maximum snelheid.
Blijft een lastige materie vooral als je de theorie nog niet helemaal begrijpt.

Met de KPI instellingen kun je de motor eigenschappen instellen, maar volgens mij kun je dat de ESU decoder ook automatisch en dus zelf laten doen.
Voor bepaalde motor types heeft ESU een lijst met default instellingen beschikbaar, hoef je zelf niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Klopt maar die ESU feature cv54=0 geld alleen voor de LokPilot v4 lijn, niet de standard lijn.

Cv6 heb ik uit beeld gelaten omdat het geen invloed heeft op het onregelmatige van de kromme maar wel de vorm van de kromme in basis. Volgens mij speelt dat hier niet, wel de onregelmatigheid. Denk dat brengt extra verwarring waar juist de basis goed moet zijn.

Maar ik kan het mis hebben over dat laatste.

Groetjes



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

Als CV5 wordt aangepast dan moet je ook CV6 aanpassen. Vuistregel is op 2/3 van de waarde van CV5. In dit geval dus op ongeveer 8.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Heb je een punt, niet alle decoders passen dat mee aan cv5. De decoders DH en Kuehn doen dat wel



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Willempie schreef: Blijft een lastige materie vooral als je de theorie nog niet helemaal begrijpt.
Kijk, dit moet je nou gewoon niet doen. Zo jammer weer, en je was zo goed bezig.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

nspoorkees schreef:
Willempie schreef: Blijft een lastige materie vooral als je de theorie nog niet helemaal begrijpt.
Kijk, dit moet je nou gewoon niet doen. Zo jammer weer, en je was zo goed bezig.
Was dat dan aan jouw gericht? Volgens mij was ik even met Martin in discussie.
Maar als jij je in je kuif gepikt voelt, jammer dan ik slaap er niet minder door.
Je kunt het natuurlijk ook positief lezen, en denken ja, daar heeft hij misschien wel gelijk in. Want als je de materie machtig was, of bent dan had je deze vraag niet hoeven te stellen. :roll: :roll:

Groetjes



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Ja, als iemand zo'n cv even niet heeft meegenomen, dan is ie in jou ogen meteen dom, snapt het niet, heeft geen kennis. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Dat iemand zo'n CV6 gewoon even vergeet, dan komt niet in je op. Bah.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

nspoorcase, waarom moet je het nu weer zo in het negatieve trekken, waar is dat in vredesnaam goed voor.
Ik wijs Martin en jouw erop dat ook CV6 in dit geheel een rol speelt. Daar heeft dom helemaal niets mee te maken.
Verder weet ik zeker dat zowel ik als Martin de hele theorie achter al de CV's niet volledig machtig zijn, we komen met zijn allen een heel eind, maar niet volledig tot het gaatje. De opmerkingen zijn geschreven met de gedachte dat iemand er iets aan zou hebben, ze zijn niet geschreven om weer voor de zoveelste keer voor oud vuil uitgemaakt te worden. Zie jij wel een probleem, dan kan ik alleen maar zeggen kijk in de spiegel en laat ook eens tussen je oren kijken. Als iedere discussie zo moet gaan is dat diep triest.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Kees,

Ik moet hier toch aan de kant van Wim gaan staan, zoals hij het bedoelde vatte ik het ook op en ik vond het een nuttige discussie.

Ik en Wim weten allebei veel maar lang niet alles. De een weet hier wat meer van, de ander weer van een ander aspect. Als je elkaar daarop aan kan spreken en corrigeren en dat dan ook kunt accepteren worden we er allemaal beter van.

Ik vond de reactie van Wim niet aanvallend of vervelend in ieder geval. Was er wel blij mee want in de afgelopen 24 uur heb ik al geleerd dat een NEM steek in plux 12 past (gechecked ook) en dat cv6 invloed kan hebben (of cv48 bij de) biedt mij weer nieuwe perspectieven.

Het is dus maar net hoe je er mee om wilt gaan.

Groetjes



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Dan zal ik het verkeerd opgevat hebben.

De esu geeft inmiddels een keurige lineaire grafiek (zonder cv67-94) en de lok rijd mooi gelijkmatig, en kan ook aardig kruipen, al gaat dat nog niet helemaal supersoepel, maar bij optrekken en afremmen merk je dat verder niet.

Die D&H moet ook gewoon recht te krijgen zijn; het antwoord ligt in de settings voor de lastregeling. @martin, gebruik je andere settings dan de presets? Zo ja, welke?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4623
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: D&H lastregeling?

Bericht door spoor65 »

En ondanks dat ik inhoudelijk geen toevoeging kan geven aan dit topic, omdat ik dus echt zo`n modelspoorder ben die hier nagenoeg alles nog van onder de knie moet zien te krijgen en er dus weinig van begrijp (waarvan ik nu al weet dat dat dus nooit helemaal gaat lukken, maar ik met de nodige hulp toch een stuk in de goede richting zal gaan komen) wil ik toch even kwijt dat ik dit topic van begin af aan met aandacht volg.

Er komen hier zoveel mooie aanvullingen langs, van verschillende kanten. Meestal haak ik al vrij snel af, maar dit keer ben ik geboeid aan het meelezen.
En juist omdat hier zo mooi de verschillende specialisten elkaar aanvullen, wat dit topic erg prettig maakt in mijn beleving. Elkaar subtiel even op iets wijzen,
en het van elkaar accepteren en leren, dat zie ik heel mooi langs komen.

Ik denk Kees, dat je met dit topic een heel mooi topic hebt geopend, een lastig (moeilijk) materie, waar velen nu van kunnen leren en dat is tenslotte de opzet van dit forum.

Ik heb in de jaren hier op het forum al 1 belangrijk ding geleerd.

Lees een tekst 1 keer,
daarna nog een keer om het tot je door te laten dringen
en vervolgens nog eens een keer, met de gedachte, zou ik het ook anders kunnen lezen? anders in de zin, bedoelen ze het wel zoals ik het lees? of kan het ook anders bedoeld worden.

even als voorbeeld de vraag hier elders op het forum over de inbouw van de decoder in de nieuwe piko stoomloc, daar hebben ze het over leidingen, waarbij ik dan denk, bedoelen ze nu een aangebracht detail item van een leiding die ff gedemonteerd moet worden, of bedoelen ze een elektro draadje of een lichtgeleider?

Dus om een lang verhaal niet langer te maken.

Mooi topic, dank dat je het hebt geopend, en dank aan de deelnemers, die er zo`n mooie draai aan geven, dat het leerzaam is en een genot om te lezen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

nspoorkees schreef:Dan zal ik het verkeerd opgevat hebben.

De esu geeft inmiddels een keurige lineaire grafiek (zonder cv67-94) en de lok rijd mooi gelijkmatig, en kan ook aardig kruipen, al gaat dat nog niet helemaal supersoepel, maar bij optrekken en afremmen merk je dat verder niet.

Die D&H moet ook gewoon recht te krijgen zijn; het antwoord ligt in de settings voor de lastregeling. @martin, gebruik je andere settings dan de presets? Zo ja, welke?
Hierbij het resultaat van de DH12A in een NS 2297 (bruin) met 15Vdc baanspanning op de DR5000 met iTrain 4.

Afbeelding2017-10-06_08-46-42 by Martin Domburg, on Flickr



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

martin, zie je ook kans om de cv's even uit te lezen mbt de lastregeling? Dus of je een standaard preset gebruikt via cv50 of een custom via cv56 etc?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Alles is standaard, ik heb niks aangepast behalve het adres



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Apart, als ik dat doe, krijg ik echt de grafiek zoals ik eerder liet zien; niet lineair, met sprongen etc. Dat moet toch wel aan de decoder liggen, model en motor (piko ns 2200) etc zijn gelijk, en ik geloof echt niet dat TC geen correcte meting kan maken. Dat gaat er bij mij niet in. Ook het feit dat ik dit gedrag bij al mijn D&H decoders heb is natuurlijk vreemd...

Ik ga nog eens een NS2200 met D&H meten, eerst resetten naar default settings, en dan eens meten in hetzelfde snelheidsbereik wat jij laat zien in je plaatje.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Correctie, ik heb de cv5 verlaagd. Zal hem dit weekend even uitlezen en de waardes posten.

Groetjes



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Stukje dichterbij gekomen. Ik heb heel veel losse metingen gedaan met een NS2200/D&H12A om te zien wat het effect van (het wijzigen van) diverse instellingen was, om te zien of die vreemde knikken uit de grafiek getemd konden worden. Op een gegeven moment was ik met CV49 bezig, de impuls breedte, en door die op 3 te zetten (8ms) werd de grafiek meteen min of meer lineair... nadeel is dat ie op lage snelheid niet echt mooi regelmatig kruipt, iets wat ik dus ook bij de ESU zag. Standaard staat ie op 1 (2ms).

Ik heb ook nog geprobeerd met CV50 op 0, dus via de CV56 tm CV59 settings. Ook daar krijg ik de knikken in de grafiek, en ook daar krijg ik ze er alleen uit door CV59 (wederom de impulsbreedte) te verhogen, en ook daar geeft dat helaas het effect dat ie niet meer soepel kruipt... maar ik wil hier nog wat meer mee testen.

Grafiek ziet er nu zo uit, dit is min of meer perfect:

Afbeelding



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

Dat is in mijn ogen en beleving gewoon perfect. Of anders ben je gemeenschap aan het bedrijven met een heel klein insect in mijn beleving.

In de 100% ideale wereld is de lijn helemaal recht. Nu dat is hij toch bijna.

Groetjes


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2956
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Maurits71 »

ik bewonder je inzet, ik had er allang een andere decoder in gedaan :)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Ja dit is gewoon goed hoor, kan niet beter. Het enige is nu wel dat de loks bij lage, kruipsnelheid, niet echt lekker soepel lopen, maar hoe ik nu rijd, geautomatiseerde rondjes met langzaam optrekken en mooi langzaam afremmen bij stations en opstelsporen, merk je daar weinig tot niets van.

Maar... de perfectionist in mij wil dit natuurlijk wel goed hebben 8-)
Dus we prutsen nog wel wat door. Misschien moeten er gewoon wat spoelen en condensatoren weg bij de motor. Wie weet.



piksov
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H lastregeling?

Bericht door piksov »

spoelen en condensatoren altijd weghalen....



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Tja, daar kun je ook weer vraagtekens bij zetten natuurlijk.



piksov
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H lastregeling?

Bericht door piksov »

Bij het weghalen van condensatoren en spoelen?

nee hoor, altijd doen, ze verstoren de regellus.

Voor hogere frequenties gaat een spoel voor weerstand spelen en gaat een condensator juist een lagere 'impedantie' krijgen.

Volgens mij heb ik gezien dat je 2 identieke loks hebt toch?

Probeer het uit: haal uit 1 lok de spulletjes weg, dat kun je heel voorzichtig doen: spoelen kortsluiten met een draadje en bij de condensator 1 pool loshalen, dan kun je het weer terug bouwen....

Guus


Plaats reactie