Nieuwe Zolder oude Hobby
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
De oorzaak is gevonden. Het wissel lag er met een hoge rug en niet alles maakt dan even goed contact. Dit verholpen, nu rijdt alles er netjes over heen, zonder haperen. Volgende stap is toch maar lichtsluisjes gebruiken voor het dynamisch schaduwstation, normale bezetmelders werken toch niet precies genoeg.
Groetjes
Groetjes
-
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Hallo,
Waarom werken "normale" terugmelders niet nauwkeurig bij jouw?
Welk merk gebruik je dan?
Zou toch zonde zijn als je je terug melders zou moeten compenseren met nog meer elektronica
De terug melders die ik gebruik werken op de mm
Mvrgr Bob
Waarom werken "normale" terugmelders niet nauwkeurig bij jouw?
Welk merk gebruik je dan?
Zou toch zonde zijn als je je terug melders zou moeten compenseren met nog meer elektronica
De terug melders die ik gebruik werken op de mm

Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Nou Bob, omdat de werking voor een dynamisch schaduwstation niet voor niets is ontworpen voor het gebruik van 2 lichtsluisjes waarbij je 2 melders gebruikt voor je gehele schaduwstation, en waar bij je 2 treinen achter elkaar kan zetten op 1 spoor, verdiep je daar maar eens in met koploper.
De clue is dat de achterste trein de bezetmelder eerst bezetmeld en op het vrijkomen van diezelfde melder de trein stopt, en daar zit het probleem, de sleep moet stroomafnemen en contact blijven maken. Dat gaat net zolang goed dat het geheel contact blijft maken, zodra het contact verbroken wordt is de melder vrij en stopt de trein, met alle eventuele nare gevolgen van dien. Oftewel een sleep op de inkomende wissels.
De voorste melder, kan wel een gewone stroomdetectie melder zijn, die wordt namelijk eerst bezet en daarna gaat de loc een stukje achteruit tot de melder weer vrij is, dat is niet zo heel erg kritisch. Bij het gebruik van lichtsluisjes is dat probleem niet aan de orde, want zolang de trein de lichtstraal verbreekt is de melder bezet, en weet je zeker de gehele trein voorbij de melder is.
En zoveel elektronica is dat nu ook weer niet, een strokenprintje met een lichtsluis en 3 weerstandjes en een diode. En dat in totaal 14x.
Welke melders ik gebruik, de beste en de goedkoopste die ik tot mijn beschikking heb, je mag 1 keer raden welke.
Groetjes
De clue is dat de achterste trein de bezetmelder eerst bezetmeld en op het vrijkomen van diezelfde melder de trein stopt, en daar zit het probleem, de sleep moet stroomafnemen en contact blijven maken. Dat gaat net zolang goed dat het geheel contact blijft maken, zodra het contact verbroken wordt is de melder vrij en stopt de trein, met alle eventuele nare gevolgen van dien. Oftewel een sleep op de inkomende wissels.
De voorste melder, kan wel een gewone stroomdetectie melder zijn, die wordt namelijk eerst bezet en daarna gaat de loc een stukje achteruit tot de melder weer vrij is, dat is niet zo heel erg kritisch. Bij het gebruik van lichtsluisjes is dat probleem niet aan de orde, want zolang de trein de lichtstraal verbreekt is de melder bezet, en weet je zeker de gehele trein voorbij de melder is.
En zoveel elektronica is dat nu ook weer niet, een strokenprintje met een lichtsluis en 3 weerstandjes en een diode. En dat in totaal 14x.
Welke melders ik gebruik, de beste en de goedkoopste die ik tot mijn beschikking heb, je mag 1 keer raden welke.
Groetjes
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Ik veronderstel dat je de lichtsluizen dan zodanig opstelt dat met lage,platte wagens, of tussen de wagens niet toevallig een optisch contact is. Waarschijnlijk plaats je dan de lichtluizen diagonaal, onder een hoek van ongeveer 45°, ter hoogte van de buffers. Zoniet krijg je toch valse meldingen (onderbrekingen), lijkt me. In elk geval, volg ik met interesse de ontwikkeling hiervan.Willempie schreef:...Bij het gebruik van lichtsluisjes is dat probleem niet aan de orde, want zolang de trein de lichtstraal verbreekt is de melder bezet, en weet je zeker de gehele trein voorbij de melder is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Zo dat viel nog niet mee om 6 treinen aan de praat te houden, vooral als er een paar met veel vlieguren bij zitten.
Maar uiteindelijk toch gewonnen en het reed redelijk vanavond. Morgen nog een paar treintjes erbij, en verder tetsen.
Groetjes
Maar uiteindelijk toch gewonnen en het reed redelijk vanavond. Morgen nog een paar treintjes erbij, en verder tetsen.
Groetjes
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
zal alleen maar beter gaan, die krengen hebben gewoon tijd nodig om op te starten. rij je al via koploper ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Ja, het beweegt en stopt en verandert van spoor m.b.v. Koploper.
Andere programma's zijn nu uitgesloten i.v.m. het dynamische opstelspoor.
Groetjes
Andere programma's zijn nu uitgesloten i.v.m. het dynamische opstelspoor.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
met koplopert en meer treintjes
https://www.youtube.com/watch?v=VCyvtUcuB9Q
https://www.youtube.com/watch?v=VCyvtUcuB9Q
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Ziet er stoer uit zo directeur.
Overigens word er in ikkeTrein al wel gewerkt aan die dinamische blokken. Het kan al met de hand, nu nog automatisch. Scheelt je de shitload lichtsluizen, dan werkt alles op positie berekening.
2,2% is overigens goed, hier trekt alles goed door de Helix heen.
Groetjes
Overigens word er in ikkeTrein al wel gewerkt aan die dinamische blokken. Het kan al met de hand, nu nog automatisch. Scheelt je de shitload lichtsluizen, dan werkt alles op positie berekening.
2,2% is overigens goed, hier trekt alles goed door de Helix heen.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Och 4 lichtsluisjes voor 2 schaduwstations daar wordt ik niet armer of rijker van. Of het een hoop stront scheelt ik denk het niet.
Groetjes
Groetjes
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Je bouwt wel behoorlijk snel! En mooi dat het werkt en allemaal vlot rijdt. Kan je een foto (of filmpje) maken van de lichtsluis van dichterbij? Ik zie ze op het laatste filmpje niet zitten. Het is van nogal erg ver opgenomen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
De lichtsluisjes zijn vooralsnog onzichtbaar, het werkt nu met gewone stroomdetectie meldpunten, 2 per 7 opstelsporen (laag). Dat is niet geheel betrouwbaar zoals al eerder aangegeven. maar het werkt redelijk. De beoogde lichtsluisjes daarvan bleek het bereik niet voldoende te zijn. Het alternatief komt eraan zodra de printjes binnen zijn, daarvan weet ik dat het werkt en beproeft is.
Groetjes
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Na nog wat liefde en geduld, 10 minuten rijden met 4 treinen en 6 op de baan, daarna was de accu leeg van de aaifoon. En reed het nog een tijdje door zonder verdere problemen.
https://www.youtube.com/watch?v=r4xL61eEpRc
Groetjes
https://www.youtube.com/watch?v=r4xL61eEpRc
Groetjes
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Willem,
Wat is de rede dat de treinen eerst stil staan voor een wissel.
En dan een stukje achteruit rijden.
mvg ronald
Wat is de rede dat de treinen eerst stil staan voor een wissel.
En dan een stukje achteruit rijden.
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Mooi filmpje
.
Inderdaad lijkt het erop dat de treinen eerst te ver doorrijden en dan zichzelf corrigeren.
Ben benieuwd naar de reden / oorzaak.

Inderdaad lijkt het erop dat de treinen eerst te ver doorrijden en dan zichzelf corrigeren.
Ben benieuwd naar de reden / oorzaak.
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Die treinen zetten zich zo netjes "scherp" voor de eindlijn van dat dynamische blok.
Eerst rijden ze erover (detectie) en rijden dan terug tot ze niet meer gedetecteerd worden.
Dan weet het programma dat ze "juist" staan tot waar jij de bloklengte gemeten hebt, en met kennis van de eerste-treinlengte kan hij er een tweede trein achter plaatsen.
Die tweede mag er alleen in als hij niet te lang is en zal dan stoppen op basis van het niet meer gedetecteerd worden van zijn staart.
Op die manier kan de computer het schaduwstation optimaal vullen met treinen, maximaal twee per spoor.
Eerst rijden ze erover (detectie) en rijden dan terug tot ze niet meer gedetecteerd worden.
Dan weet het programma dat ze "juist" staan tot waar jij de bloklengte gemeten hebt, en met kennis van de eerste-treinlengte kan hij er een tweede trein achter plaatsen.
Die tweede mag er alleen in als hij niet te lang is en zal dan stoppen op basis van het niet meer gedetecteerd worden van zijn staart.
Op die manier kan de computer het schaduwstation optimaal vullen met treinen, maximaal twee per spoor.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
@ Ronald en Rembrand, verdiep je eens in de werking van het dynamische schaduwstation binnen het programma koploper, dan weet je en begrijp je misschien ook waarom dit zo gebeurd. Kleine tip de zeven sporen worden in de gaten gehouden door slecht 2 meldpunten, en er passen op basis van lengte 2 treinen achter elkaar op 1 spoor.
De meldpunten moeten dus vrij zijn en blijven willen er meerdere treinen in het schaduwstation geplaatst worden.
Dus de voorste bij de camera wordt eerst bezet gemaakt door de trein in het blok dan weet koploper dat de trein in het blok is en vervolgens gaat hij achteruit om het meldpunt weer vrij te geven, dan kan de volgende trein gebruik maken van dezelfde melder voor de sporen er naast.
Wat je ziet is het typische gedrag in een dynamisch schaduwstation binnen koploper. De stilstaande trein maakt geen contact met een melder.
Groetjes
De meldpunten moeten dus vrij zijn en blijven willen er meerdere treinen in het schaduwstation geplaatst worden.
Dus de voorste bij de camera wordt eerst bezet gemaakt door de trein in het blok dan weet koploper dat de trein in het blok is en vervolgens gaat hij achteruit om het meldpunt weer vrij te geven, dan kan de volgende trein gebruik maken van dezelfde melder voor de sporen er naast.
Wat je ziet is het typische gedrag in een dynamisch schaduwstation binnen koploper. De stilstaande trein maakt geen contact met een melder.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Tijd voor een kleine update.
De sporen voor het station liggen, en wissels werken m.b.v. de servo's en de ServoSwitch. Melders aangesloten inclusief een keerlus module in het meest rechtse spoor.

De sporen voor het station liggen, en wissels werken m.b.v. de servo's en de ServoSwitch. Melders aangesloten inclusief een keerlus module in het meest rechtse spoor.

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
cool
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Indrukwekkend plan, Wim. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat ook de zichtbare delen (wat ik me inbeeld dat zichtbaar is op je plan) ook nogal haaks en evenwijdig lopen. Ik zou er iets organischer, natuurlijker laten lopen (zonder overdaad aan krappe bochten natuurlijk). En ik zie heerlijk veel paradespoor, maar mis, gezien de oppervlakte toch ergens iets van een (klein) station of zo. Maar het blijft moeilijk lezen, je plan zo op afstand, en zonder een woordje uitleg.
Maar hoedanook, succes met de werkzaamheden. Geniet van het bouwen.
Maar hoedanook, succes met de werkzaamheden. Geniet van het bouwen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Tja, zoals ik al zei niets staat vast, en dit was alleen om een idee te krijgen hoe het sporen verloop ongeveer mogelijk is. Zo kloppen de verhoudingen niet en ook de lengtes van de diverse ruimtes. Als het ooit wordt uitgelegd dan zal het een wat speelser verloop krijgen en dus minder strak.
Maar waar het mij omgaat is het laten rijden van treinen, niet om een bepaald thema uit te beelden.
Groetjes
Maar waar het mij omgaat is het laten rijden van treinen, niet om een bepaald thema uit te beelden.
Groetjes
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Laten rijden van treinen op dit plan zal geen probleem zijn, rijlengte genoeg. En meer moet dat niet zijn. Zolang je maar met plezier bezig bent. Zijn er bepaalde technische uitdagingen waar je je zinnen hebt op gezet met deze baan?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36
Re: Nieuwe Zolder oude Hobby
Na de aanschaf van een Fleischmann loc uit een aanbieding (nieuw) waar een nem651 aansluiting in zat aan de zijkant tbv een Twin-Decoder.
Mij zelf laten verleiden daar een ESU locpilot Micro voor aan te schaffen.
De loc eerst omgebouwd met een Kuehn N045 en laten rijden zonder kap, wat hij zonder probleem uren vol heeft gehouden.
Gisteren de Locpilot ingeplugd, maar het plezier was van korte duur, na een meter rijden schokken en onder geknetter uit de motor tot stilstand. Geen beweging meer in te krijgen.
Dus Kuehn er terug in, deze begint met de ledjes te knipperen, dus overbelasting motor, hmmm vreemd.
Dan Kuehn los en analoog plug erin en spanning erop, onder protest komt de motor opgang en loopt vervolgens soepel.
Dan herhaling van stappen eerst met kuehn, loopt weer normaal.
Dan met de Loc Pilot, en onmiddellijk hetzelfde verhaal.
Weer los en analoge spanning erop en na protest weer soepel lopen.
Nu was ik al geen fan van ESU maar nu weet ik ook weer waarom dat zo is.
Dan maar een list verzinnen op toch de Kuehn te gebruiken, en dat past erin aan de zijkant, als je de connector op de print verwijdert en het afstands plasticje op de 6 pinnetjes van de decoder, dan rechtstreeks op de print solderen en inmiddels heeft hij al weer uren zijn rondjes meegereden.
En zo ziet dat er in de praktijk uit.

Groetjes
Mij zelf laten verleiden daar een ESU locpilot Micro voor aan te schaffen.
De loc eerst omgebouwd met een Kuehn N045 en laten rijden zonder kap, wat hij zonder probleem uren vol heeft gehouden.
Gisteren de Locpilot ingeplugd, maar het plezier was van korte duur, na een meter rijden schokken en onder geknetter uit de motor tot stilstand. Geen beweging meer in te krijgen.
Dus Kuehn er terug in, deze begint met de ledjes te knipperen, dus overbelasting motor, hmmm vreemd.
Dan Kuehn los en analoog plug erin en spanning erop, onder protest komt de motor opgang en loopt vervolgens soepel.
Dan herhaling van stappen eerst met kuehn, loopt weer normaal.
Dan met de Loc Pilot, en onmiddellijk hetzelfde verhaal.
Weer los en analoge spanning erop en na protest weer soepel lopen.
Nu was ik al geen fan van ESU maar nu weet ik ook weer waarom dat zo is.
Dan maar een list verzinnen op toch de Kuehn te gebruiken, en dat past erin aan de zijkant, als je de connector op de print verwijdert en het afstands plasticje op de 6 pinnetjes van de decoder, dan rechtstreeks op de print solderen en inmiddels heeft hij al weer uren zijn rondjes meegereden.
En zo ziet dat er in de praktijk uit.

Groetjes