Pagina 1 van 1

Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 22 aug 2016 06:39
door Nthusiast
We hebben inmiddels een nieuw huis en dus tijd om te beginnen met een ontwerp voor Nieuw Ter Apel. De bouw van Ter Apel (en omgeving) heb ik beschreven in een draadje op het forum en hoewel de baan voor het grootste gedeelte goed werkte waren er een aantal zaken die verbeterd konden worden.

1) De hellingen waren altijd minder dan 3%, maar samen met de relatief scherpe bochten betekende dit dat er toch redelijk wat treinen moeite hadden met de hellingen en sommige helemaal niet rond konden rijden. Voor de nieuwe baan moet mijn ICE 1 (11 delig en met binnenverlichting) ook omhoog kunnen rijden.

2) In het zicht hadden de bogen bij de vorige baan minimaal een radius van 330mm. Uit het zicht was dat ongeveer 230mm (minitrix R2 bogen). Bij de aankoop van Roco TEN rijtuigen bleek dit niet genoeg, dus voor de nieuwe baan wordt een minimum van 300mm voor bogen toegepast.

3) De treinen konden rond rijden en stoppen in het grote station bij de vorige baan, maar vanwege het relatief kleine aantal wissels in het station was er weinig afwisseling mogelijk voor de treinen in het station. Daarbij was het opstelterrein bij het station veels te klein om te gebruiken voor het tijdelijk opstellen van treinen. Dus het nieuwe station moet meer rij mogelijkheden geven en het opstelterrein van het station lang genoeg zijn om treinen tijdelijk te stallen. En deze mogelijkheden moeten dmv koploper automatisch worden geregeld.

Het uitgangspunt van de baan is hetzelfde als de vorige baan, dus een hoofdbaan met een groot station waar treinen met realistische lengte over kunnen rijden. Met het bovenstaande in mijn achterhoofd en de beschikbare ruimte in de kamer kwam ik op het volgende ontwerp.

Het eerste plaatje is niveau 0, met het grote station, opstelterrein en ook een tweede stationnetje. Het station heeft zes perronsporen die kunnen bijna allemaal van beide kanten bereden worden. Er is ook een spoor dat door het station gaat maar niet langs een perron gaat voor doorgaande goederentreinen. Het opstelterrein heeft vier sporen met dezelfde lengte als de perronsporen. Er is ook een klein locomotief depot. Het kleine stationnetje is gepland voor bij het vliegveld. Ik heb al langer het idee om een stukje vliegveld na te bouwen met schaal 1:200 vliegtuigen.

AfbeeldingNiveau 0 by G K, on Flickr

Het tweede plaatje zijn de verbindings sporen tussen niveau 0 en niveau -20 waar de schaduwstations zich bevinden. Bij de vorige baan had ik geen spiralen, maar liet ik de treinen langs de muren omhoog lopen. Dat was niet ideaal voor het schoonmaken van rails en ook niet als ik op niveau 0 bijvoorbeeld lantarenpalen wilde neerzetten en aansluiten. Dus bij deze baan heb ik gekozen voor twee spiralen met drie omwentelingen die de treinen met een helling van 1.6% - 1.7% van en naar de schaduwstations laten rijden.

AfbeeldingNiveau Intermediate by G K, on Flickr

Het laatste plaatje is niveau -20. Eerst had ik twee schaduwstations gepland zodat het baanontwerp weer een hondebot werd. De ene heeft 8 lange sporen de andere 7 lange en 2 kortere sporen. Ik ben van plan de sporen in de schaduwstations te voorzien van meerdere bezetmelders zodat ik beter van de lengte van de sporen gebruik kan maken. Maar omdat beide schaduwstations op hetzelfde niveau liggen is het makkelijk om er een verbinding tussen te leggen dat weer extra rij mogelijkheden geeft. Van die verbinding heb ik een derde schaduwstation gemaakt met 5 sporen, die extra sporen zou ik dan kunnen gebruiken om treinen te stallen die tijdelijk niet automatisch rijden (bijvoorbeeld als ik alleen mijn NS of DB treinen willen laten rijden).

AfbeeldingNiveau -20 by G K, on Flickr

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 22 aug 2016 11:07
door Ipio
Hallo Nthusiast,

Niveau -20

Je zou ook een wissel kunnen plaatsen boven in het midden bij de uitgang van het schaduwstation (met 7 sporen)
en dan een spoor naar links laten lopen dan naar beneden langs het schaduwstation (met de 5 sporen) in de richting
van de keerlus van de onderste schaduwstation weer aansluiten met een wissel op het spoor wat weer naar boven gaat.
Geeft meer variatie in je treinenloop.

Mvg,
Marc

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 22 aug 2016 23:30
door Nthusiast
Hi Marc,

Bedankt voor de tip. Ik heb het verder uitgewerkt zodat de radii van de bogen boven de 300mm blijven. Daarbij ook direkt maar een extra twee sporen naast het tweede verbindingsspoor gelegd voor extra stalling.

AfbeeldingNiveau -20 v2 by G K, on Flickr

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 02 sep 2016 05:54
door Nthusiast
Ik was helemaal vergeten om ook een speciaal spoor in het ontwerp te zetten voor het poststation. Dus die heb ik er nu aan toegevoegd als het vijfde spoor van het opstelterrein. Het doodlopende spoor is voor het tijdelijk stallen van postwagons. Hier is de update van Niveau 0.

AfbeeldingNiveau 0 v2 by G K, on Flickr

Verder heb ik weer gekeken naar de wisselstraten van de ingangen en uitgangen van het hoofdstation en de opstelsporen. Ik heb met opzet geen kruiswissels gebruikt om de bedrijfszekerheid zo hoog mogelijk te maken, maar dat maakt het ontwerpen van goede wisselstraten lastiger omdat ik meer ruimte kwijt ben of minder opties heb in een bepaalde hoeveelheid ruimte. Hieronder staan de nieuwste versies van de linker ingang van het opstelterrein...

AfbeeldingLinker Ingang Opstelsporen by G K, on Flickr

...de rechter ingang van het opstelterrein en de linker ingang van het hoofdstation...

AfbeeldingRechter Ingang Opstelsporen en Linker Ingang Stationsporen by G K, on Flickr

...en de rechter ingang van het hoofdstation.

AfbeeldingRechter Ingang Stationsporen by G K, on Flickr

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 30 okt 2016 05:30
door Nthusiast
Het was eventje stil hier, maar in mijn hoofd wel verder lopen plannen. Alleen kreeg ik die plannen niet op een mooie manier in de kamer die ik tot nu toe dacht te gaan gebruiken voor de nieuwe treinbaan Daarom begonnen met een nieuw plan in een andere kamer. Omdat die kamer groter is kan ik mijn ideeen er wel in kwijt. Maar ik wil niet direkt de hele kamer gaan gebruiken, want dan kan het wel eens heel lang gaan duren voordat de eerste treinen kunnen gaan rijden. Dus het nieuwe ontwerp kan in meerdere fases gebouwd worden.

Als eerste fase 1: dit is min of meer het vorige ontwerp in de kleinere kamer maar dan in spiegelbeeld. Dus (vlnr) een groot doorgaand station, een opstelterrein en een locomotief loods en aan beide uiteinden een spiraal die de treinen naar de schaduwstations brengt.

AfbeeldingNiveau 0 en -5 - stage 1 by G K, on Flickr

De schaduwstations zijn op twee verschillende hoogtes. Die langs de wand aan de noordkant van de kamer ligt op -20cm en die langs de linkerwand op -25cm. In beide schaduwstations zijn er doorgaande sporen en kopsporen. De kopsporen zijn voor treinstellen en trek-duw treinen. De keerlussen komen daarom te liggen in de sporen waar de doorgaande treinen omkeren.

AfbeeldingNiveaus -20 en -25 by G K, on Flickr

Dan fase 2: Vanaf het grote station vertrekken er een enkel sporige zijlijn en de dubbelsporige hoofdlijn die vanwege de extra ruimte een stuk langer is dan in het eerdere ontwerp. Langs de hoofdlijn is er ook ruimte voor een containerterminal en een VAM overslag plaats. De zijlijn komt langs een dorpsstationnetje en eindigt op een voorstadsstation dat langs de hoofdbaan ligt.

Maar ik heb nog wel even de tijd om na te denken over de details van fase 2, dus die zouden zo maar kunnen veranderen.

AfbeeldingNiveau 0 en -5 by G K, on Flickr

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 30 okt 2016 10:39
door shoven
Indrukwekkend. Hoeveel ruimte heb je wel niet?

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 02 nov 2016 18:52
door Alfisti-164
Het wordt een fraaie baan met veel rijlengte zo te zien!
Mooi hoe je de ruimte benut!

Je station heeft iets weg van Zutphen, zo met dat opstelterrein. Is dat toeval? Een opstelterrein hoort wel bij een groot station. Vind het jammer dat ik hem niet kwijt kan.

Succes met de planning! Ik blijf je volgen...

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 06 nov 2016 22:34
door Nthusiast
@ Steven: De kamer is ongeveer 6m bij 4.5m. Het is een tweede, formele woonkamer, vandaar dat ik deze ruimte niet direkt had bedacht als nieuwe treinkamer. Maar nu we hier een aantal maanden wonen lijkt het minder en minder waarschijnlijk dat we de kamer ook daadwerkelijk gaan gebruiken als woonkamer, maar meer als hobby kamer. Dan kunnen we aan hobbies werken zonder afgesloten te zijn van anderen in het huis zoals dat bij een slaapkamer of zolder het geval kan zijn.

@ Martijn: Nu je het zegt heeft de opstelling idd wel wat weg van Zutphen, maar nee dat was niet met opzet. Als basis voor het station heb ik wel gekeken naar sporenonline.nl om te zien hoe ik een beter ontwerp kon maken voor het station en dan met name om de rijmogelijkheden te vergroten. Ik heb daarbij station Groningen onder de loep genomen en zo getekend zodat er geen kruiswissels meer in zaten. Maar ik kon daar niet makkelijk een opstelterrein aan vast knopen. Om dat wel te kunnen is het ontwerp inmiddels zoveel gewijzigd dat je het originele ontwerp er niet meer in herkent denk ik...

Mijn vorige baan had ook geen opstelterrein en dat vond ik ook jammer. Lijkt me een mooi gezicht dat een trein nadat ie is aangekomen in het station naar het opstelterrein rijdt, daar voor een bepaalde tijd wacht en vervolgens de route in omgekeerde richting aflegt.

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 02 dec 2016 05:35
door Nthusiast
Na een discussie over de hoogte van de treinbaan in de ‘Vraagbaak’ sectie van het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat het hoogste niveau van de baan op 1.25m komt te liggen. Daarna heb ik het houten frame voor de treinbaan en de locatie van de poten verder uitgewerkt voor mijn ontwerp om te weten te komen hoeveel hout ik nodig heb. Als eerste is hier het hoogste niveau:

AfbeeldingNiveau 0 en -5 - stage 1 - Framework by G K, on Flickr

En hier zijn de schaduwstations:

AfbeeldingNiveaus -20 en -25 - Framework by G K, on Flickr

Vanwege de wissels op de verschillende niveau was het lastig om de beste locaties te vinden voor de dwarsbalken onder de treintafels. Bij de vorige treinbaan gebruikte ik de wissel motoren van Conrad. Bij deze baan ga ik servo’s gebruiken en ik ben ervan uitgegaan dat ik een dwarsbalk kan plaatsen tussen twee opeenvolgende wissels. Als het hout binnen zal ik dat in de praktijk testen.

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 02 dec 2016 09:44
door Adriaan
Waarom poten gebruiken?
Ik heb stalen hoeklijnen op de muur gemonteerd.
Daarover 18 mm underlayment.
Alles bereikbaar zonder lastige houten poten en liggers.
Ik zou zo zeggen: doen!

Re: Nieuw Ter Apel

Geplaatst: 30 apr 2017 07:03
door Nthusiast
Hallo Adriaan,

Een beetje late reaktie, maar ik zie nu je berichtje pas :oops:

Ik heb er nooit bij stil gestaan om geen poten te gebruiken. Nu ik er over nadenk kan ik me voorstellen dat het voordelen heeft, hoewel ik nooit echt problemen heb gehad met de poten onder mijn baan.

Voor mij zijn hoeklijnen niet heel erg handig. Een groot gedeelte van de baan staat niet direkt langs een muur. En waar dat wel het geval is zijn de mogelijkheden om hoeklijnen aan de muur te monteren gering, aangezien de muren gemaakt zijn van een houten geraamte met daaroverheen gips platen. De houten balken waar ik de hoeklijnen dan eventueel aan kan vast maken moeten dan ook nog op handige plaatsen zitten.

Dus ik houd het toch maar bij poten.