Een paar simpele vragen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Gert-Jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2017 09:34

Een paar simpele vragen.

Bericht door Gert-Jan »

Hallo,

Na ruim 30 jaar wil ik weer beginnen met de hobby. Ik ben nu enkele weken aan het rondkijken en me aan het oriënteren, veel forums lezen, youtube tutorials bekijken etc.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment steeds minder door de (spoor)bomen het bos zie.
In mijn hoofd zitten de meest prachtige banen ;) , maar het lijkt verstandiger om eenvoudig te beginnen. Dus voordat ik werkelijk mijn beurs trek om het e.e.a. aan te schaffen, wil ik hier toch een paar basale (stomme?) vragen stellen.

* Wat heb je minimaal nodig om digitaal te rijden? Zijn rails, een locomotief met decoder, een centrale en een regelaar/interface voldoende?
* Verzorgt een centrale de voeding naar de baan, of is daar ook nog een trafo voor nodig?
* Heb je bij elke centrale een regelaar nodig, of zijn er ook twee-in-een oplossingen?
* Hoe belangrijk is de keuze van de centrale om in de toekomst automatisch via de pc te rijden? (is niet hetzelfde als digitaal toch? :oops: )

In eerste instantie wilde ik beginnen met een digitale starterset, maar ik moet zeggen dat het aanbod wel erg beperkt is in schaal N. Daarom wil ik de spullen los kopen, eventueel via marktplaats of Ebay.

Als ik antwoord kan krijgen op een of meer van deze vragen zou ik daar erg blij mee zijn.

Alvast bedankt,

Gert-Jan


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Een paar simpele vragen.

Bericht door rjvanhouten »

Gert-Jan schreef:Als ik antwoord kan krijgen op een of meer van deze vragen zou ik daar erg blij mee zijn.
Beste Gert-Jan,

Juist gisteren zag ik bij YouTube een nieuw filmpje op het kanaal Sascha's MoBaTraum, waarin het beginnersproces begrijpelijk uit de doeken wordt gedaan. Weliswaar in het Duits, maar ik neem aan dat je die taal machtig bent:

https://youtu.be/ps3dzc_liEY

Succes!

Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Gert-Jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2017 09:34

Re: Een paar simpele vragen.

Bericht door Gert-Jan »

Danke Robert Jan, dat was zeer nuttig.


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Een paar simpele vragen.

Bericht door rjvanhouten »

Gert-Jan schreef:Danke Robert Jan, dat was zeer nuttig.
Tot je dienst, Gert-Jan. Zelf verkeerde ik een jaar geleden in dezelfde fase als waarin jij je nu bevindt, en heb ik na veel prakkiseren voor de DR5000-centrale van Digikeijs gekozen. Van hetzelfde merk staan nu de terugmelders op m'n verlanglijst, en daarna komen de schakeldecoders aan de beurt.

Uiteraard betekent dit niet dat jij hetzelfde zou moeten doen. Wellicht is het voor jou ook interessant om eens naar Dinamo te kijken:

http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/

Afijn, er zijn talloze systemen voorhanden. Uiteindelijk blijft het een kwestie van "ieder z'n meug".

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
Gert-Jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2017 09:34

Re: Een paar simpele vragen.

Bericht door Gert-Jan »

Zo, de eerste stapjes zijn gezet:

Analoog:
Afbeelding

en digitaal:
Afbeelding
Afbeelding

Heb inmiddels een Digikeijs centrale en een MultiMaus aangeschaft. Nu eerst de mogelijkheden en onmogelijkheden van beide apparaten verkennen, ik heb nog erg veel te leren. :mrgreen: .

Het treintje rijdt in ieder geval :D :D :D

grtz,

GJ


Plaats reactie