[DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Merijn » 01 mar 2019 22:43

Wat beeld bij de Gs van Fleischmann (831602)

Afbeelding


(Her)beginner. Tapijtrijder. Analoog. NS Ep. IV en V

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV » 04 mar 2019 17:27

Dank, maar dit is geen postwagon. Maar zal hem voor een andere database gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Merijn » 06 mar 2019 22:10

Ach, sorry Wilco. Had niet goed gekeken... Excuses!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Analoog. NS Ep. IV en V

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV » 07 mar 2019 09:07

Geen probleem, ook deze wagens neem ik nog een keer onder handen dus dan komt hij heel goed uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Pleun
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Pleun » 17 mar 2019 08:47

Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.

Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV » 18 mar 2019 09:52

De uitbeeldingen van de wagens hebben helemaal niets te maken met in welke variant de uitvoering is. Heeft puur te maken in welke periode/jaar de uitvoering door Roco werd uitgebracht. Roco gebruikte regelmatig hetzelfde nummer voor een andere variant van eenzelfde wagen. De wagens zijn door Roco niet onder hetzelfde computernummer in verschillende uitvoeringen uitgebracht in ieder geval. Ook bij de diverse sets zijn verschillende uitvoeringen onder eenzelfde nummer uitgebracht. De nummers in de lijst hier en op de beide Duitse websites zijn niet alleen samengesteld met behulp van doosjes, maar ook met behulp van de diverse folders die in de jaren zijn uitgebracht.

Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat er mogelijk in de databases fouten zijn gemaakt, zeker als je de diverse reeksen ziet die zijn uitgebracht. Ik zal hier eens nader in duiken. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat heel wat mensen meerdere wagens hadden en hebben en het dus ook niet ondenkbaar is dat mensen doosjes verwisselen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV » 18 mar 2019 10:19

Pleun schreef:
17 mar 2019 08:47
Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.

Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?
Wat wel interessant om te weten is of de handgrepen al op het model zaten of dat deze nog in een zakje in het doosje zaten. Als ze er los in een zakje bij zaten is de kans namelijk groter dat de wagen nagenoeg nooit uit het doosje is geweest. Als de handgrepen al om het model zaten is de kans groter dat het verkeerde doosjes is gepakt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Pleun
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door Pleun » 18 mar 2019 18:21

Ik heb in totaal zo gauw 34 verschillende unieke modellen geteld, waarvan 23 unieke van Roco (+ 1 onder een ander artikelnummer).
De bewuste modellen zijn van voor het internettijdperk, dus de lijsten van de Duitse databases zijn naderhand samengesteld en daar kan mogelijk een fout in geslopen zijn.
De handgrepen zaten op het model, maar het zakje en het staafje waar de handgrepen aanzaten zat nog wel in het doosje.
Als de eerste gebruiker dit met al zijn modellen deed zegt dit niet natuurlijk.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1283
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N

Bericht door WilcoV » 18 mar 2019 18:56

Juist omdat de modellen van voor het computer tijdperk zijn, is Spurweidte ooit opgestart vanuit de gedachte het Roco N spoor materieel te catalogiseren op internet. Er is veel onderzoek aan gedaan, wat uiteraard geen garantie is dat er geen fouten in zitten.
Pas later zijn alle andere merken toegevoegd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Plaats reactie