N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo mei 27, 2018 04:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 15, 2018 22:17 

Ik ben bang dat ik niet meer zo'n ding heb.
Die glasvezelpennen hebben een groot nadeel: de vezels breken in minuscule deeltjes af.
Vul maar in wat er mee gebeurd. Werkt mooi, maar ben er niet gek op.
Ik heb nog wel een gumpotlood.

We gaan het zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 09:23 

Kwestie van met de stofzuiger er achteraan om de baan schoon te zuigen.

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 16, 2018 17:44 

Zelf heb ik onlangs een digitale Minitrix NS1200 wat kunnen verbeteren met een elektronische bufferschakeling. Het wordt nooit zo goed als de huidige generatie loks, maar het helpt wel. Een paar SMD condensatoren, een diode en een weerstand zijn redelijk goed in de behuizing van de 1200 onder te brengen. Voor de zekerheid een 16V zenerdiode er overheen.

Het schema van de schakeling is onder andere te vinden bij:
https://www.1001-digital.de/pages/baste ... atoren.php

Onderdelen zijn makkelijk te krijgen bij de afhaalchinees op de hoek van de digitale snelweg. (AliExpress)

Een Minitrix 1100 is ook geen topper op het gebied van contacteigenschappen, maar met deze schakeling heb ik 'm recentelijk toch aan de kruipsnelheid gekregen.

Groeten,
Pieter

Mijn ShapeWays creaties:
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 17, 2018 10:38 

Ik heb zelf 2 NS 1200 loks van minitrix. 1 reed slecht en de ander een stuk beter. Bij de lok die beter rijdt zit er een contactveer tussen de draaistellen en het chassis. De lok die slecht reed had dat niet. Door beide loks met 1 contactveer tussen het draaistel en het chassis te laten rijden, rijden beide loks redelijk goed. Dus m.i. zit het probleem bij het contact tussen de draaistellen en het chassis.

Bij het rijden met deze loks komt het bij mij vaak voor dat, een wiel van de loos meedraaiende 3de as, in 1 van de draaistellen, door een wissel of een oneffenheid in de rails, uit de rails loopt. De lok rijdt dan nog een heel stuk door en loopt een stuk verder pas echt uit de rails. Daardoor lijkt het dat de lok op bepaald punt ontspoort maar dat is dan al eerder gebeurd.

misschien heb je wat aan mijn ervaringen,

groetjes,
Gerard

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 20, 2018 22:36 

Een wilde gok.... heb je ook al gekeken naar het schuifje aan de onderzijde van de loc waarmee je kan schakelen naar bovenleiding?
Hier wil ook nog wel eens wat vuil tussenkomen waardoor het contact wat slecht is. Inmiddels heb ik geen Minitrix 1200en meer, maar destijds had ik ze allemaal door gesoldeerd.

Zijn ook de binnenzijden van je wielen schoon? De lipjes van stroomafname zit namelijk aan de binnenzijde van de wielen. Ook kan er vuil zitten aan de lipjes die tegen het chassis aan drukken, of het chassis zelf.

Als je het draaistel van het chassis afhaalt, zit er ook nog een los messing plaatje die ook voor het contact zorgt. Als hier te veel olie/vet tussen zit wat weer vuil aantrekt, kan dit ook voor de problemen zorgen welke jij opnoemt.

Door deze bovenstaande dingen altijd goed schoon te houden reden mijn 1200en altijd goed.

Ik hoop dat je wat aan de bovenstaande dingen hebt!

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl (gevestigd in Den Haag)
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2018 09:56 

Eerst inderdaad alles goed schoonmaken, geen vet en troep.

Als het goed is zitten er tussen het draaistel en het chassis, een dun koperen plaatje. Dat plaatje kun je voorzichtig een beetje 'bol' buigen, zodat het als een veer altijd goed tegen het chassis en tegen het draaistel aan drukt.

Hetzelfde voor de afnemers naar de wielen. Draaistel uit elkaar halen (let op het kleine ronde isolatie rubbertje... als die weg is of breekt, dan is het einde verhaal) maak ze voorzichtig schoon en buig ze een beetje zodat ze echt goed tegen de wielen drukken. Polijst ook meteen de ronde, metalen bovenkant van het draaistel zodat dat goed contact maakt met het koperen plaatje.

Polijst de binnenkant van de wielen waar de stroomafnemers langs glijden. En het metalen contactvlak onderop het chassis. Kijk ook met een flink vergrootglas of microscoopje naar de tandwieltjes. Haal alle draadjes en vezels en rommel weg van de tandwieltjes en asjes.

Zorg dat er geen vuil zit in de sleufjes aan de zijkanten van het chassis, waar de metalen borgpen in beweegt. Die speelt ook een rol in het contact. Zorg dat het een metaal op metaal contact is.

Als dat allemaal niet helpt... inderdaad het draaistel bedraden. Dat is best priegelwerk.

Nog beter... leg hem in de kast en spaar voor een Piko NS1200...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2018 21:10 

Haha! ik heb al 2 stuks piko 1200!
Maar deze loc moet beter kunnen presteren dan die nu doet.
Ik heb al resultaat geboekt met het gummen van die koperen plaatjes
die tussen draaistel en frame zitten.Inderdaad ook ietsje bijgebogen.
Dit geeft behoorlijk wat verbetering, evenals het gummen van de koperen
strips onder het chassis. De draaistellen moet ik nog nakijken.

De schakelaar is het probleem niet: die was er al uit gemodificeerd :D

Een ander probleem: het steeds ontsporen, uit de rail lopen.

Groet, Collin

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 22, 2018 18:11 

Dat ontsporen komt omdat de binnenste wielen niet worden aangedreven en eigenlijk een beetje rondzweven in het draaistel, en daardoor erg gevoelig zijn voor kleine oneffenheden van de rails. Het enige wat je daar aan kunt doen is die oneffenheden, hoe klein ook, aanpakken.

Een andere enorme upgrade voor deze 1200 is een maxon motor van SB-Modelbau. Dan loopt ie zo geruisloos en soepel als de Piko, en kruipt net zo langzaam.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2018 13:23 

nspoorkees schreef:
Een andere enorme upgrade voor deze 1200 is een maxon motor van SB-Modelbau. Dan loopt ie zo geruisloos en soepel als de Piko, en kruipt net zo langzaam.

Dan zou ik iets meer investeren en gewoon een 1200 van Piko aanschaffen.... ;)

Grtz.
Peter

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 26, 2018 18:02 

Dat had ik ook al aangegeven...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur