Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Alro »

Zoals in "Mijn N-Baan" draadje https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11939 al te lezen viel wil ik een pendelbaantje bouwen.

Om dit te realiseren dacht ik in eerste instantie aan de analoge modelbaanbesturing PB1-4 (pendelbaan voor drie treinen) van Mecktronics:
Afbeelding
wit = halte/station
geel = locatie trein (A: goederentrein / B&C: passagierstreinen)
rood/groen = uitrijsein (andere seinen wil ik op dit moment niet gebruiken)

Echter om het allemaal wat spannender te maken heb ik het volgende baanplan in gedachte:
Afbeelding


Kan dit met een aantal uitbreidingen op de Mecktronics pendelbaanbesturing gerealiseerd worden?
Of: Kan dit beter digitaal? (daar heb ik helemaal geen verstand van maar kan natuurlijk wel uitdagend zijn)
Of: Kan ik beter als beginner me houden aan het Mecktronics PB1-4 baanplan? :oops:


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door mini rijder »

Hoi Ronald,

Het sporenplan dat jij in gedachten hebt, lijkt meer op dat van de PB1-3, maar dan met een extra inhaalspoor.
Misschien even contact opnemen met Mecktronics om te vragen of zij je hiermee kunnen helpen.
Gezien je "dienstregeling" zou je kunnen overwegen om Railmaster te gebruiken. Dit stuurt de treinen digitaal aan, maar dan zonder bezetmelders.
In plaats daarvan stuurt dit programma de wissels aan via een decoder en laat deze de treinen gedurende een bepaalde tijd en snelheid rijden.
Peter Ruifrok gebruikt dit ook voor zijn station Rande.
Deze heb ik twee jaar geleden tijdens de forumdag in actie gezien en het reed goed.
Je hebt dan helaas wel een computer of laptop nodig om je baan aan te sturen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door spoor65 »

Mooi plan met leuke mogelijkheden.

Mecktronics ken ik zo niet, maar om bij de stelling te blijven die je als laatste noemde.

mocht je ooit digitaal willen gaan rijden, waarom dan niet direct.
want beginnen moet je er dan toch een keer mee.

en juist dit baantje is een leuk begin er voor.

Niet te groot, lekker overzichtelijk.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik sluit me graag aan bij de raad die Freddy geeft. Ik durf de stelling aan dat in het algemeen digitaal eenvoudiger is dan analoog, onderschat de electronische schakelingen, die nodig zijn om dit baantje mbv analoge techniek te maken niet, laat staan een wat ingewikkelder baanplan resp. treinverkeer. Digitaal is dit zeer eenvoudig te realiseren.
Woubrugge ligt op een steenworp afstand van mijn woonplaats mocht je problemen hebben met de digitale techniek, ik ben graag bereid je te ondersteunen. Stuur maar een PB.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Alro »

mini rijder schreef:Misschien even contact opnemen met Mecktronics om te vragen of zij je hiermee kunnen helpen.
Op mijn e-mails heb ik tot op heden nog geen antwoord gekregen (!!!). Bellen doe ik eigenlijk liever op dit moment nog niet omdat ik nog niet zo goed weet wat ik precies wil.

spoor65 schreef:mocht je ooit digitaal willen gaan rijden, waarom dan niet direct.
Op zich een goed idee, maar omdat dit mijn 1e baantje wordt en eerst moet kijken of dit nog een vervolg krijgt, zie ik wel een beetje op tegen de kosten. Maar zoals bij mijn vraag al staat: het is te overwegen.

mini rijder schreef:Je hebt dan helaas wel een computer of laptop nodig om je baan aan te sturen.
Dat lijkt me idd niet zo praktisch bij deze baan in de kast van de huiskamer.

Andre de Ruiter schreef:Woubrugge ligt op een steenworp afstand van mijn woonplaats mocht je problemen hebben met de digitale techniek, ik ben graag bereid je te ondersteunen.
Kijk, dat lijkt me wel handig, zo'n infobron in de buurt (Rheinteufelswald, is 't niet? ;) ), persoonlijke hulp is toch altijd iets makkelijker dan communicatie over het web.
Zou wel al een beetje verder op weg moeten zijn wil ik een beetje zinnige vragen kunnen stellen :lol:


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door spoor65 »

Waarom zou je opzien tegen de kosten voor digitaal?

Zoveel heb je niet nodig,
Multimaus koop je voor pakweg €75.
Meer heb je eerst niet nodig als je zonder pc/laptop wilt gaan werken.

Ja een paar decoders voor de locjes, zodat ze dcc verstaan. bij zelf ombouw cq inbouw plusmienus €25 per loc.

En er gaat een wereld voor je open. zeker met dit baanontwerp, want door de pendel opbouw is het maar wat handig als je de treinen elk afzonderlijk een kant op kunt sturen, zonder allerlei foefjes analoog in te moeten bouwen.

mvg

Freddy

Ps. En die persoonlijke hulp is misschien ook nu al heel erg handig, gewoon eens om te zien en ervaren bij een mede hobby genoot, maakt je eigen keus vaak veel makkelijker, roept ook juist vragen op, die je soms beter kunt krijgen voor je een aankoop doet dan na die tijd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Alro »

Qua kosten valt dat inderdaad wel mee ten opzichte van analoog en de locs moet moet ik toch nog kopen, dus dat kan gelijk met ingebouwde decoders.
spoor65 schreef:Ps. En die persoonlijke hulp is misschien ook nu al heel erg handig, gewoon eens om te zien en ervaren bij een mede hobby genoot, maakt je eigen keus vaak veel makkelijker, roept ook juist vragen op, die je soms beter kunt krijgen voor je een aankoop doet dan na die tijd.
Tja, dat wist ik ook wel maar ik was eigenlijk de boel een beetje aan het traineren :oops: omdat het veel te lekker weer is om met een spoorbaan te beginnen :lol:
Ik ben dan ook erg aan het twijfelen om morgen naar Houten te gaan al zal dat voor mij zeker nuttig zijn.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door spoor65 »

Juist morgen dan naar Houten gaan,
want de meesten denken zoals jij, dus morgen veel meer kans op verkopers die alle tijd hebben om jou aan informatie te helpen. ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Alro »

Na een workshop bij Domburg Train Support in Ermelo toch maar besloten om voor digitaal te gaan (wat een verkoper toch, die Martin :lol: ).

Hieronder mijn voorlopige baanplan:
Afbeelding

De pijltjes geven de grenzen van de modules aan. Zie dat deze niet aansluiten; dat komt door de zijwanden van de boekenkast en de invallende deuren (zie voor “Mijn Baan”: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 9&start=20)

Ben van plan deze overgangetjes met mini-railsmoduletjes op te vangen. Dit moet ik nog wel een beetje verder uitwerken want deze zullen door de tunneltjes geschoven moeten worden. Het is dus zaak dat ze goed gefixeerd worden om ontsporingen te voorkomen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er leuk uit. Met de scenery en juiste verlichting wordt het zeker een blikvanger in je kast. Voor wat betreft de overgangen in de wanden zou ik het eenvoudig houden. Een stukje rails tussen de modules plaatsen en gewoon met 4 raillasjes verbinden. Dan hoef je alleen de tunnelbodem op de juiste hoogte te maken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door FidOo »

Goeie keus denk ik zo... Zeker op zo'n baantje is digitaal rijden handig. Fijner rangeren. Geen gekke schakelingen om verschillende loks te laten rijden.

Vind het ook een interessante baan. En met veel scenery mogelijkheden. Ben benieuwd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Andre de Ruiter »

Verstandige keus Ronald. Je ontwerp ziet er leuk uit. Ben benieuwd naar de constructive van de mini-modules.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

tv_man
Berichten: 1424
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door tv_man »

Leuk baanplan met veel potentie voor landschapsbouw!

Wat betreft de moduleovergangen: een stukje rails met vier raillasjes kan werken. Misschien metalen pennen die het overgangsmoduletje op de juiste plek houden en die iets gemakkelijker zijn in het gebruik dan raillasjes op lastig te bereiken plekken. (dus een paar metalen pennen (die ook gelijk stroom doorvoeren) op de miniovergangsmodule en bijpassende gaten waar ze ingaan op de eigenlijke modules. Dit dus als een niet getest idee. Maar let dus niet te veel op mij: ik heb het op een andere manier aangepakt en heb altijd grote pret met het netjes positioneren van de modules wanneer ze uit elkaar gehaald zijn (not!) :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanplan "IKEA kast" spoorbaan

Bericht door Alro »

Hier nog even een geüpdatet schematisch baanplan.
Afbeelding

Al de wissels heb ik al binnen.
Binnenkort ga ik maar eens voor het digitale system.
Over de seinen zou wel wat aan te merken zijn, maar het gaat mij vooral dat 't een beetje leuk oogt ;)


Plaats reactie