kolenkraan

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

kolenkraan

Bericht door MadSeven » 01 jul 2018 22:23

Heren,


de kolenvoorraad kan overal liggen; maar wat is logisch? Ofwel, waar staat de kolenkraan? Uitgangspunt is een doorgaan (i.t.t. kop-) station...
Ik vind mooie plaatjes, maar geen echte logica...

Dank!
M7



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1037
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor » 02 jul 2018 08:21

M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 3984
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: kolenkraan

Bericht door spoor65 » 02 jul 2018 09:01

En heb je geen locdepot, de kolenboer had er vast ook 1 op zijn terrein staan. ;)


Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

mijn beursbaan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info


Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven » 02 jul 2018 12:49

Bjor schreef:M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben
Top! Dus;
- altijd buiten het station, op een apart spoor
- in volgorde as above

Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1037
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor » 02 jul 2018 13:16

MadSeven schreef:Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....
Als je geen draaischijf hebt wel ja.

Overigens is een stoomlokdepot een prachtig object om na te bouwen, als je er de ruimte voor hebt.

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


erik-n-fan
Berichten: 298
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan » 02 jul 2018 13:59

Ik heb volgens mij een goed overzicht van een lokdepot in een boek staan. Zal straks even zoek.

Ondertussen:
http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2631
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: kolenkraan

Bericht door BenQ » 02 jul 2018 15:22

M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170


Met vriendelijke groet,
Ben
Baanplan: Oud en Nieuw Neuffen Bouw baan:Nieuw Neuffen
Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain


Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven » 02 jul 2018 17:32

Ik heb er helaas geen plaats voor, zelfs de draaischijf en een 5 baans loods al verkocht op eBay. Later als ik groot ben misschien... :lol:
Nu moet ik al knijpen om er een dubbele loods in te krijgen, met omliggende gebouwen...



Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 1037
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor » 02 jul 2018 20:02

Max,

Zo groot hoeft het niet te zijn. In werkelijkheid heb je op zijlijnen ook kleine lokstations waar één of twee loks kunnen overnachten.
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBa ... _7__xl.jpg
Een kleine kolenkraan met maar een kleine kolenvoorraad, een waterkolom, een kleine slakkenput in het spoor en de as wordt gewoon naast het spoor gekieperd. Die wordt dan later met mankracht weer weggeschept in een oude bakwagen. Droog zand is in zakken voorradig en wordt via een ladder in de zanddom gestort.

In zo'n lokstation vindt je natuurlijk geen BR 01 of BR96, maar een 64-er, of een klein twee-assertje kan er prima worden verzorgd.

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


erik-n-fan
Berichten: 298
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan » 02 jul 2018 20:07

Ben, dit is inderdaad waar ik ook aan dacht. Het is beter om je lokloods te verkleinen of zelfs weg te laten als je daarmee ruimte hebt om het hoogstnoodzakelijke te plaatsen (de genoemde cleanup & refill puntjes). Maar zoals altijd! Jouw baan, jouw regels Mad7! :D



Plaats reactie