N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo sep 23, 2018 21:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kolenkraan
BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 22:23 
Offline

Geregistreerd: ma nov 29, 2010 19:00
Berichten: 358
Heren,


de kolenvoorraad kan overal liggen; maar wat is logisch? Ofwel, waar staat de kolenkraan? Uitgangspunt is een doorgaan (i.t.t. kop-) station...
Ik vind mooie plaatjes, maar geen echte logica...

Dank!
M7


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 08:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 20, 2009 18:49
Berichten: 967
M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben

_________________
Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 09:01 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 01, 2008 18:26
Berichten: 4050
Woonplaats: de glimlach van twente
En heb je geen locdepot, de kolenboer had er vast ook 1 op zijn terrein staan. ;)

_________________
Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 12:49 
Offline

Geregistreerd: ma nov 29, 2010 19:00
Berichten: 358
Bjor schreef:
M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben


Top! Dus;
- altijd buiten het station, op een apart spoor
- in volgorde as above

Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 13:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 20, 2009 18:49
Berichten: 967
MadSeven schreef:
Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....

Als je geen draaischijf hebt wel ja.

Overigens is een stoomlokdepot een prachtig object om na te bouwen, als je er de ruimte voor hebt.

Ben

_________________
Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 13:59 
Offline

Geregistreerd: di jul 19, 2011 10:15
Berichten: 273
Ik heb volgens mij een goed overzicht van een lokdepot in een boek staan. Zal straks even zoek.

Ondertussen:
http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot

_________________
De cementoverslag - Huidig project
Rangeerdiorama passerende treinen op enkel spoor - Afgerond
Rangeerdiorama Inglenook style - On hold


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 15:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 12, 2010 22:12
Berichten: 2600
Woonplaats: Liemers
M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170

_________________
Met vriendelijke groet,
Ben
Baanplan: Oud en Nieuw Neuffen Bouw baan:Nieuw Neuffen
Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 17:32 
Offline

Geregistreerd: ma nov 29, 2010 19:00
Berichten: 358
Ik heb er helaas geen plaats voor, zelfs de draaischijf en een 5 baans loods al verkocht op eBay. Later als ik groot ben misschien... :lol:
Nu moet ik al knijpen om er een dubbele loods in te krijgen, met omliggende gebouwen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 20:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 20, 2009 18:49
Berichten: 967
Max,

Zo groot hoeft het niet te zijn. In werkelijkheid heb je op zijlijnen ook kleine lokstations waar één of twee loks kunnen overnachten.
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBa ... _7__xl.jpg
Een kleine kolenkraan met maar een kleine kolenvoorraad, een waterkolom, een kleine slakkenput in het spoor en de as wordt gewoon naast het spoor gekieperd. Die wordt dan later met mankracht weer weggeschept in een oude bakwagen. Droog zand is in zakken voorradig en wordt via een ladder in de zanddom gestort.

In zo'n lokstation vindt je natuurlijk geen BR 01 of BR96, maar een 64-er, of een klein twee-assertje kan er prima worden verzorgd.

Ben

_________________
Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kolenkraan
BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 20:07 
Offline

Geregistreerd: di jul 19, 2011 10:15
Berichten: 273
Ben, dit is inderdaad waar ik ook aan dacht. Het is beter om je lokloods te verkleinen of zelfs weg te laten als je daarmee ruimte hebt om het hoogstnoodzakelijke te plaatsen (de genoemde cleanup & refill puntjes). Maar zoals altijd! Jouw baan, jouw regels Mad7! :D

_________________
De cementoverslag - Huidig project
Rangeerdiorama passerende treinen op enkel spoor - Afgerond
Rangeerdiorama Inglenook style - On hold


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling