City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Debvd

Re: ??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw

Bericht door Debvd » 19 mar 2019 16:43

Hallo allen,

Hierbij weer een kleine update:

Op een klein plaatje hout getest met servo's om de wissels bovengronds aan te sturen, ging feilloos, benodigde spullen besteld en aan de bak....

Meteen 1 kant van het schaduwstation grotendeels uitgelegd en aangesloten op de servo's met veerdraad. Ging erg lekker en vlot :D

Afbeelding

En toen kwam het leermoment :o :o Ik ging de 14 sporen, van het deel schaduwstation waarmee ik bezig ben, aansluiten op de intellibox II ....zover nog niks aan de hand. Zet lok erop en rijdt en gooi wissel om via de servo handmatig. :o :o :o Kortsluiting :o :o en dat bleef ik daarna houden. Alle wissels geprobeerd etc. Toen overgestapt op eliminatie. Begonnen met spoor 1 geen kortsluiting :D, spoor 1 en 2 .... :o kortsluiting ...spoor 2 los gemaakt spoor 3 erbij... kortsluiting ... ??? ??? ??? Maar als ik wissel omzette niks aan de hand ??? ???

Blijkt nu dat doordat ik de wisseltongen overhaalde het inwendige van de wissels niet meeging en ja dan krijg je idd + en - bij elkaar ...Kortsluiting :o

Balen als een stekker ....maar ja bij testen op het proefplankje had ik geen rijspanning getest....leermoment voor de volgende keer.

Dus alles weer los bij de wissels en servo's en weer opnieuw op de beproefde oude methode ;D ;D ;D

Afbeelding

Ziet er na genadeloos paar uurtjes werken er weer netjes uit ......ennnn geen kortsluiting meer :D :D :D :D

Afbeelding

Even aan het testen met treinen om te kijken of echt alles goed ligt etc....voordat ik verder ga met aansluiten wissels op OC32 en bezetmelders ga aansluiten.

Afbeelding

Bochten uitlijnen dat ze elkaar echt niet tegenkomen :P :P :P

Afbeelding

Foto vanaf de kant van de geplande helix.

Zo me baas vond dat ik weer eens aan het werk moest dus hopenlijk volgende week verder met afronding bochten en instellen servo's en keerlusmodule achter de helix.

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Re: ??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw

Bericht door Debvd » 30 mar 2019 14:43

Hoi,

Intussen weer een update, paar dagen vrij geweest om weer aan de gang te gaan. Doel was volledige bocht af te hebben van eerste deel schaduwstation en de wissels ingericht te hebben in OC32 en de eerste testritten om te testen of keerlus werkt en geen onvolkomendheden zaten in de baan.

Nou wat is er gerealiseerd :? :?

De eerste bochten ligt van het eerste deel schaduwstation, iets anders dan de planning maar ben er wel happy mee :) :)

Keerlus functioneert en de eerste testritten zijn al begonnen :) :) kwam idd een onvolkomendheid aan het licht :oops: en wat belangrijker is dat gevoeligste trein die ik heb op wissels e.d. alles feillos neemt :D :D

Echter door problemen met inrichten van de OC32, niet in het standaard instellen maar in het extended adressen geven nog steeds geen wissels ingericht. Daarnaast heb ik nog een USB probleem op de computer in Koploper, moet telkens de USB van de Intellibox II verplaatsen en dan na 5/6 keer doet ie het pas....lijkt een probleem te zijn dat onstaat zodra de usb erin komt van de OC32 ....maar dat wordt vervolgd.

Tja tekst zegt ook niet alles dus :

Afbeelding
De bochten van het eerste schaduwstation met 2 wissels.

Afbeelding
Beeld van de keerlus ;)

En nog een filmpje van Duckie in actie :lol: :lol: op foto klikken

AfbeeldingIMG_5645

Als iemand nog ideeën of suggesties heeft, vertel het gewoon ;)

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd » 17 apr 2019 11:12

Update.

Geen gehad om even foto's te maken tussendoor en me nog wel voorgenomen.

Bezig geweest met bezetmelders en Koploper actief krijgen met OC32 en Intellibox II. Uiteindelijk teruggegaan naar windows 7 en draait Koploper nu zonder problemen.

Verder ook wel veel aanloopproblemen gehad met de bezetmelders. Bleek uiteindelijk dat de doorhalingen van de rails toch af en toe niet volledig was.... tja leerschoolfase ;D ;D denk ik dan maar ;D ;D affijn na alles spoor na spoor nalopen gaf de bezetmelders eindelijk aan dat er niks bezet werd.... Keerlus bij de bezetmelders trekken en ja ....tijd voor ...TESTEN met Koploper. Simpele test van het schaduwstation blok door de keerlus naar het andere schaduwstationblok en visa versa. Alles om te checken of wisselstraten doen wat ze moeten doen en op stroomloze stukken tussen de wissels. Dat ging op zich niet onaardig ....paar tweak momenten nog van de servo's maar overal tevreden. Wel filmpje gemaakt maar moet daar nog ff mijn handen eruit knippen.

Verder de draden van voeding en DCC eindelijk neergelegd zoals het moet en dat geeft meteen rust op de baan. Maar niet in de rest.... hierna volop storing op de keerlus...telkens kortsluiting ...geen idee wat het veroorzaakt maar we zijn volop op zoek naar de issue. Mogelijk heb ik wat fout gedaan...maar wordt je wel gefrustreerd van ......Ben ook maar mens ....

Intussen probleem gevonden :-)

Dus wordt vervolgd en volgende keer weer foto's (y) (y)

Groetjes Bjorn
Bewerk bericht

Hoontje

Bericht door Hoontje » 17 apr 2019 13:57

Lekker bezig Bjorn! Ken dat, zo'n leerfase... ik zit daar na 5 jaar nog altijd in lijkt het soms ;)
De progressie die je beschrijft is in elk geval veelbelovend. Mooi ook dat je de problemen al ontdekt hebt!
Ben jaloers op de grootte van de schaduwstation!

Ga zo door,

Hoontje

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 17 apr 2019 19:16

Ziet er strak uit hoor, benieuwd naar de verdere vorderingen.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 20 apr 2019 08:04

Hoontje schreef:
17 apr 2019 13:57
Lekker bezig Bjorn! Ken dat, zo'n leerfase... ik zit daar na 5 jaar nog altijd in lijkt het soms ;)
De progressie die je beschrijft is in elk geval veelbelovend. Mooi ook dat je de problemen al ontdekt hebt!
Ben jaloers op de grootte van de schaduwstation!

Ga zo door,

Hoontje
Dank je Hoontje,

Moet ook wel zeggen dat ik veel hulp heb gekregen bij het oplossen van de issue's. Het vervelende is dat ik niet vaak tijd heb om er aan te werken. Dus oplossing vinden maar pas dagen later toepassen :D

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 20 apr 2019 08:05

WilcoV schreef:
17 apr 2019 19:16
Ziet er strak uit hoor, benieuwd naar de verdere vorderingen.

Thanks Wilco,

Jullie worden op de hoogte gehouden :)

Groetjes Bjorn

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 26 apr 2019 16:11

Hoi Hoi,

Nou intussen probleem opgelost met keerlus, stroom probleem..:-( .... oftewel aangesloten op te laag stroom ....maar doet nu vrolijk mee :D :D

Nu ook intussen begonnen om duo-leds te monteren in het schaduwstation om sneller te zien wat moet rijden en niet. Hierbij een fotootje ervan van een tussen moment van het monteren. Intussen weer andere probleempjes maar hoort erbij :-)

Volgende keer wat uitgebreider.

Afbeelding[/url]IMG_5997

Gr. Bjorn

Michiel
Contacteer:

Bericht door Michiel » 28 apr 2019 12:40

Indrukwekkend hoor! Ik dacht ook ooit duo-leds te plaatsen, maar het is er nooit van gekomen. Ik volg met aandacht het vervolg.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd

Bericht door Debvd » 28 apr 2019 15:51

Hoi Hoi,

Ik kreeg via de mail terecht de vraag dat de baan anders is dan initieel getekend.... ;) ;) ;)

Reden is natuurlijk nieuw inzicht maar vooral dat ik merk dat nu ik het teken in Anyrail bepaalde dingen niet uitkomt. ???

Dus Scarm en Anyrail naast elkaar gelegd bij bouwen, maar kom tot de conclusie dat Anyrail beter bij de waarheid zit en realistisch is, afwijking maar een centimeter, bij Scarm grotere afwijking.

Dus alles opnieuw tekenen met deze wetenschap :o :o :o

Voor de volledigheid hieronder de oude en nieuwe baantekening van het schaduwstation.

Oude Baanplan
Afbeeldingcity 1

Nieuwe Baanplan met wat meer mogelijkheden :)

Afbeeldingtest-d

Groetjes Bjorn

Plaats reactie