Weihnacht in Bayern

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Robert_N-Nm
Contacteer:

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Robert_N-Nm » 03 mar 2019 18:15

Hoe hoog zijn de wissel aandrijvingen? Ik heb het idee dat sommige wissels nog een 'ouder' type zijn met vaste aandrijving en grote spoel en sommige vlak en afneembaar??

In dat geval zou ik (zeker in het schaduwgedeelte) ervoor zorg dragen dat de vlakke aandrijvingen tussen het spoor komen te liggen ipv aan de buitenrand - Ik weet namelijk uit ervaring dat de moderne lange wagens (zoals Silberlinge) door hun enorme overhang op 24 graden wissels erop kunnen haken met ontsporingen tot gevolg.

Success.

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
SdeVries

Bericht door SdeVries » 04 mar 2019 09:13

Robert_N-Nm schreef:
03 mar 2019 18:15
Ik weet namelijk uit ervaring dat de moderne lange wagens (zoals Silberlinge) door hun enorme overhang op 24 graden wissels erop kunnen haken met ontsporingen tot gevolg.
Moderne en lange wagons komen er niet. Alles wordt tijdperk I. Met 1 wissel heb ik een probleem, daar blijft de loc op hangen aan de voorkant. Die wissel ga ik vervangen voor een met een platte aandrijving.

Met vriendelijke groet,

Sander

Onderwerp starter
SdeVries

Bericht door SdeVries » 17 mar 2019 12:30

Tijdens het bouwen van de baan kreeg ik toch wat problemen met de de diept er van (75cm). Dit neemt tijdens de wintermaanden te veel ruimte in op het dressoir waar hij moet komen te staan. Ook om op te bergen vond ik de baan te groot worden.

Gisteren op Ontrax heb ik een mooie baan gezien (schaal TT) waarop ik mijn winterbaan ga baseren. Het rialplan heb redelijk overgenomen maar de aankleding van de baan krijgt uiteraard een eigen twist.

Diepte van de baan wordt nu 57,5cm

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander

FidOo

Bericht door FidOo » 17 mar 2019 18:35

Ha sander verstandig om de baan wat minder diep te maken. Dit nieuwe baanplan is erg gaaf. Maar naar mijn idee zit er 1 stukje in dat niet klopt. En dat is dat de meest linker wisselstraat van het station. Daar is de baan nu een behoorlijk knelpunt. Omdat alles over die enkele wissel heen moet. Ik zou de meest linker wissel vervangen voor een 30 graden kruising. Hierdoor is de gehele baan dubbelsporig.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim H

Bericht door Wim H » 18 mar 2019 09:41

Hallo Sander,
Jammer dat de baan toch iets te groot bleek te zijn. Gelukkig had je nog niet heel veel gebouwd en kun je het alsnog eenvoudig aanpassen.
Je nieuwe baanplan lijkt me erg interessant. Het is wat lastig te zien, maar als ik goed kijk is het een enkelsporig ovaal met daarin een 3 sporig schaduwstation.
In het zichtbare deel heb je een zichtbaar station met 2 doorgaande sporen. Daar takt dan een zijlijntje af dat omhoog slingert naar een kopstation.

Ik zou het schaduwstation wat meer naar de achterzijde leggen. Nu begint het direct linksonder als je het zichtbare station uitrijdt. Dat geeft wat geslinger in de wisselstraat en maakt het ook lastig om de tunnelingang realistisch weer te geven. Als het schaduwstation aan de achterkant ligt, heb je linksvoor nog ruimte voor een klein stukje stukje vrije baan (voordat je in de tunnel verdwijnt).

Tenslotte zou ik proberen de zijlijn meer zichtbaar te maken, dus niet direct in een tunnel te laten verdwijnen nadat je het doorgangsstation verlaat.

Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Wim H

Bericht door Wim H » 18 mar 2019 09:52

Bij deze een schetsje:
Afbeelding
In grijs het enkelsporig ovaal met schaduwstation aan de achterzijde. Voor de wisselstraat links heb je denk ik meegebogen wissels nodig. Misschien lukt het ook met gewone wissels, mits ze niet al te flauw zijn.

De zijlijn heb ik in rood weergegeven (oranje voor tunneltrajecten).

In het doorgangsstation zou ik nog iets veranderen aan het slingerende kopsspoortje (rechts). Wat is de funktie van dit spoor trouwens?
Groet, Wim

Onderwerp starter
SdeVries

Bericht door SdeVries » 18 mar 2019 11:41

Het ontwerp was op de eerste tekening niet zo goed te zien omdat er een paar sporen rechtboven elkaar zitten.

Hieronder even de tekening opgesplitst.

Dit is het rondje dat geheel op niveau 0 blijft
Afbeelding

en hier het stijgende spoor naar het stationnetje boven (ongeveer +18cm) met links een klimspiraal
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander

Onderwerp starter
SdeVries

Bericht door SdeVries » 18 mar 2019 11:49

Wim H schreef:
18 mar 2019 09:52

In grijs het enkelsporig ovaal met schaduwstation aan de achterzijde. Voor de wisselstraat links heb je denk ik meegebogen wissels nodig. Misschien lukt het ook met gewone wissels, mits ze niet al te flauw zijn.

De zijlijn heb ik in rood weergegeven (oranje voor tunneltrajecten).

In het doorgangsstation zou ik nog iets veranderen aan het slingerende kopsspoortje (rechts). Wat is de funktie van dit spoor trouwens?
Groet, Wim
Bedankt voor het meedenken

Het zijlijntje wil ik niet te veel zichtbaar hebben, vind het dan optisch zo duidelijk dat het een rondje is, kan de tunnelingang nog wel iets naar achteren plaatsen maar dat bekijk ik bij de bouw wel.

Voor het doorgangsstation kan ik de eerste wissel aan de linkerkant nog wel iets naar rechts verplaatsen zodat het tunnelportaal iets mooier geplaatst kan worden. Verder wil ik hem wel zo laten zoals het nu is.

Het slingerende kopspoortje is nodig om op het andere kopspoortje te komen (uithaalspoor??) en op het slingerspoortje komt denk ik nog iets van een kolenbunkertje en of water kraan.

Met vriendelijke groet,

Sander

Wim H

Bericht door Wim H » 18 mar 2019 14:27

SdeVries schreef:
18 mar 2019 11:49
Het slingerende kopspoortje is nodig om op het andere kopspoortje te komen (uithaalspoor??) en op het slingerspoortje komt denk ik nog iets van een kolenbunkertje en of water kraan.
Waarom heb je een uithaalspoor nodig? Je kunt het losspoor ook direct op het doorgaande spoor aansluiten. En dan uithalen via het hoofdspoor (vrije baan). Zo druk is je spoorlijn niet. :)
Als je ook nog een spoortje voor een klein depot wilt, zou ik die apart aansluiten zodat je direct vanuit de hoofdsporen op de zijsporen kunt komen.
Links heb je in spoor 2 (tellend vanaf onder) ook nog een wissel met een heel kort kopspoortje. Waar is dat voor? Voor een goederenaansluting is het te kort. En het opstellen van een lok zou ik bij het depot doen.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 18 mar 2019 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
SdeVries

Bericht door SdeVries » 19 mar 2019 11:16

Ik heb het station toch nog wat vereenvoudigd. Het kolenbunkertje en de waterkraan ga ik bij het andere stationnetje op een van de kopspoortjes maken.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander

Plaats reactie