Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Rick

Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick » 12 mar 2019 14:03

Misschien vinden anderen het ook leuk om te lezen waar ik mee bezig ben. De treinbaan is rijvaardig af en meestal ben ik bezig met het knutselen en aanpassen van modellen of 3D-prints.

Gisteren ben ik bezig geweest met het omnummeren van een Piko 2454, omdat ik het nummer te wijd vind staan en de uitvoering eigenlijk niet klopt. Kleinspoor heeft een mooi setje met verschillende nummers uitgebracht, dus op Houten heb ik dat setje aangeschaft. De opschriften van Piko bleken bestand tegen terpentine en acetonvrije nagellakremover waardoor ik de nummers voorzichtig heb weggeschuurd met korrel 3000 schuurpapier. Pas op dat je niet te ver gaat anders krijg je een witte plek waar het nummer zat ( :oops: ).
Daarna op de juiste plek het nummer plaatsen en voorzichtig afwrijven, ik hou de transfer op zijn plek met een stukje plakband. Als eerste is de 2528 omgenummerd, een duidelijk verschil met het oude nummer:

Afbeelding

De nummers op de neus moeten nog geplaatst worden maar in dat priegelwerk had ik geen zin meer. Later wordt de andere 2454 vernummerd in de 2463 en de 2418 wordt de 2432. Niet geheel toevallig ook locs die mijn vader ooit op de foto heeft gezet. ;)
Als de post meewerkt kan ik ook verder met de volgende projecten; een NS verblijswagen en Italiaanse Interfrigowagens. De modellen zijn er al, de opschriften moeten nog aangebracht worden.

mikey

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey » 13 mar 2019 07:18

Bedankt voor de tip. Ik zat er eerst aan te denken om dit er af te krabben met een scherpe smd pincet, maar als een schuurpapiertje ook werkt....
Kan je mij iets meer informatie geven over het gebruik van de korrel 3000.
Heb je deze nog nat gemaakt? En toevallig in een puntje gevouwen en alleen over de cijfers geschuurd?

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 13 mar 2019 08:15

Ja, nat en een klein puntje gevouwen. Ik denk dat het makkelijker gaat als je het schuurpapier om een klein puntje heen vouwt maar dat moet ik nog proberen. Kleinspoor levert alleen de nummers, het logo en de andere opschriften zijn nog origineel Piko.

mikey

Bericht door mikey » 13 mar 2019 11:46

Bedankt voor de aanvulling. Ik heb de nummers van Kleinspoor al liggen. Nu nog even het nummer bepalen en de tijd ervoor vinden :D

Grz, Mike

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 13 mar 2019 14:05

Als je het helemaal goed wil doen moet je ook nog op de handgrepen op de huif letten, vanaf de 2451 werden de locs afgeleverd met korte handgrepen. Piko heeft dit wel keurig nagebootst op de locs. :lol:

De post werkte gisteren gelukkig mee en bracht de transfers van Jos, gelijk maar even gekeken of ze passend zijn:
Afbeelding
De Interfrigowagen is een 3D-print afkomstig van de buren op 1zu160, de verblijfswagen van ons eigen forum.
Helaas had ik de nummers voor de verblijfswagen verkeerd doorgegeven dus dat is even wachten op de goede versie. De basis voor de wagen is een Fleischmann 8331 die voor een paar euro op een beurs te vinden is. Om de kap passend te krijgen moet er bij de trappetjes iets van het onderstel worden weggesneden, dan past het probleemloos. De verf die ik heb gebruikt zijn de standaard NS-kleuren van Kleinspoor, NS-geel, IC-blauw en NS-grijs en wat zwart voor de bordessen. Ter inspiratie staan onderaan deze pagina nog enkele kleurvarianten van andere bedrijven.

mikey

Bericht door mikey » 13 mar 2019 18:10

Die zien er ook goed uit!

Grz, Mike

ljjnl

Bericht door ljjnl » 13 mar 2019 19:35

Mooi allemaal! Waar (of bij wie) komt die verblijfswagen vandaan? Lijkt me leuk voor bij m'n VolkerRail trein :)

mini rijder

Bericht door mini rijder » 13 mar 2019 20:18

Dat ziet er allemaal goed uit.
Je verblijfswagen is mooi gelukt. Dat doet me eraan denken dat ik die van mij ook nog eens moet spuiten.
Heb je de gasflessen ook geplaatst?

Groetjes: Robby

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 13 mar 2019 20:46

Voor de verblijfswagen van Robby: https://www.shapeways.com/product/T69TW ... d=82962718
Ziet er goed uit Robby (3D ontwerp) en Rick (afbouw)

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Rick

Bericht door Rick » 14 mar 2019 07:44

Inderdaad die, leuk karretje om te maken en ook vrij simpel te doen.
mini rijder schreef:
13 mar 2019 20:18
Dat ziet er allemaal goed uit.
Je verblijfswagen is mooi gelukt. Dat doet me eraan denken dat ik die van mij ook nog eens moet spuiten.
Heb je de gasflessen ook geplaatst?
Nee, die liggen nog ongeschilderd ergens anders. Eerst maak ik de kap af en dan kijk ik waar ze onder de wagen moeten komen.

Plaats reactie