Panzerzug

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Panzer-Shop

Panzerzug

Bericht door Panzer-Shop » 12 mar 2019 19:14

Liliput heeft hem ooit gemaakt in H0, maar ik rij geen H0. Dan zit er maar 1 ding op...

Dit is het model van Liliput, zijn twee losse sets. De voorste 2 en achterste 2 werden als duos verkocht.´
Afbeelding

Dus na veel tekenwerk heb ik de eerste 3 wagens getekend, de 4e ga ik zsm aan beginnen. De motor komt in de tweede wagen omdat het draaibare kanon op de eerste wagen 4mm hoogte in beslag neemt aan de binnenkant. Als er maar 13.7mm beschikbaar is is dat best veel. De eerste wagen gaat (als alles wil volgens plan) wel stroom afnemen voor de motor, er gaan 2 kabeltjes van de eerste wagen naar de tweede lopen.
Afbeelding

Maar welke motor past er in een ruimte van 26.6L x 15.3B x 13.7H? Dit gekke ding. Oh, er moet nog een decoder in dus we gaan zien of er ruimte genoeg is. Als dat niet zo is krijgt de eerste wagon het druk.
Afbeelding

De derde en de 4e wagon rollen er vrolijk achteraan, de 4e is een radiowagen met grote antenne erop. Ik zal het hier plaatsen als er wat te melden is, mochten jullie het interessant vinden. Hier een foto van de eerste testprint. Is te klein geprint en de buffers en koppelingen zijn inmiddels vervangen. Hij word dus groter dan op deze foto en er word nog volop aan veranderd.
Afbeelding

Ronald2016
Contacteer:

Re: Panzerzug

Bericht door Ronald2016 » 12 mar 2019 19:23

Leuk project. Lekker klein motor en onderstel. Vraag me af waar je dit vandaan hebt.

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Panzer-Shop

Bericht door Panzer-Shop » 12 mar 2019 19:33

Het gemotoriseerde chassis bedoel je? Van Ebay :)

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 » 12 mar 2019 19:35

Klopt, wil je het ebay linkje delen met mij / ons ;)

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig

Onderwerp starter
Panzer-Shop

Bericht door Panzer-Shop » 12 mar 2019 20:07

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 » 12 mar 2019 23:50

Dank voor het delen, bied mogelijkheden. 😉

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber

tv_man

Bericht door tv_man » 13 mar 2019 21:32

Mooie printjes en een heel leuk project. En een pantsertrein is altijd een leuke verrassing op de baan. :)

Hoe rijdt dat kleine chassis? Ik zie dat ie op 4,5v rijdt dus dan moet je opletten dat je 'm niet overbelast (heb een paar vergelijkbare chassis in gebruik maar niet deze specifiek) Heb je het aangepast om hem onder de kap te passen? Bijvoorbeeld om de afstand tussen de assen te vergroten?

WilcoV
Contacteer:

Bericht door WilcoV » 13 mar 2019 21:42

Heel interessant,
Als je het iets kan aanpassen, zou je voor de motor ook de Tomytec 975852 HM01 kunnen gebruiken, maten: Länge 30 mm, Achsabstand 17 mm, Breite 16 mm
De decoder kan je uiteraard ook in de eerste wagen plaatsen of in de derde.
Ben heel benieuwd, lijkt zeer interessant.

Je kan ook nog zoiets proberen: https://www.sb-modellbau.com/details/sb ... otor-25025

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Panzer-Shop

Bericht door Panzer-Shop » 13 mar 2019 22:17

@tvman
Geen idee, het chassis is besteld. Ik denk niet dat het swerelds beste chassis is, maar wat wil je op dat formaat. 4.5v is inderdaad nog een dingetje, dat moet ik even goed in de gaten houden. Wat bedoel je met of ik wat aangepast heb? Ik heb de kap getekend, kijken wat ik aan de binnenkant kon weg bezuinigen en dan zoeken naar welke zou passen. Dit is gewoon aan kant en klaar motortje waar ik niks aan kan aanpassen. In de wagon die de stroomafname gaat verbeteren zitten de asjes wel zo ver mogelijk uit elkaar om de stroomafname te verbeteren.

@wilco
Ik heb inderdaad ook gekeken naar die Tomytec en ook Kato chassis, maar dit is de enige die ging passen. Met name de hoogte is het probleem, 13.7mm is het maximale wat ik eruit kan persen. Breedte zat, lengte is te doen maar hoogte is lastig.
Wel een toffe motor in die link! Had ik nog niet gezien. Maar foi wat een geld voor een motortje.

Hier een foto van versie 3, die naast een sluitwagon (met lelijke decals) staat ter vergelijking. Hij komt 1.2mm hoger te liggen als op de foto, de ashouders liggen te hoog in de wagon. Verder kleine aanpassingen, wat trappetjes toegevoegd, lopen weggehaald en klepjes toegevoegd om de loopgaten af te dichten (zoals ze ook echt rond reden). Wat minder massief geprint om het gewicht te verminderen en montageplankjes voor het fosforbrons voor de stroomafname getekend. Die versie gaat binnenkort door de printer. Ik teken steeds veel aanpassingen en print daarna 1 wagon om te zien of het wat is.

Deze foto in ieder geval voor de verhouding. Klopt, het ding lijkt vrij laag (komt dus nog 1.2mm hoger) maar was in het echt ook vrij laag. Zie foto 2.

Afbeelding

Afbeelding

tv_man

Bericht door tv_man » 14 mar 2019 21:36

Ok, ik dacht dat je het motortje al had! En wat betreft aanpassen: ik bedoelde dus het verder uit elkaar plaatsen van de assen.

En ik ben ook tegen het probleem aangelopen dat motoren te groot zijn. Soms kan je er nog wel een klein stukje vanaf snijden/schuren/zagen maar voorzichtigheid is geboden. Inderdaad best klein als je hem zo naast een wagon hebt staan.

Plaats reactie