Pagina 1 van 1

Twee kleuren groen.

Geplaatst: 13 aug 2019 12:44
door Folkert van Wijk
In Periode II en III kom ik regelmatig rijtuigen tegen (SBB en DB) waarvan er twee versies zijn.
Namelijk een lichtere en een donkere kleur groen.
Is dat een lichte kleur keuze verandering die op een gegeven moment is ingegaan?

Re: Twee kleuren groen.

Geplaatst: 21 aug 2019 20:34
door Valéry
Folkert,
Op Duitstalige fora zoals https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=96175 zijn de kleuren flessengroen en chroomoxidegroen uit en te na besproken. Hetzelfde geldt voor stahlblau en kobaltblau. De BBÖ en latere ÖBB hadden in tijdperk III nog Tannengrün en Resedagrün. De NS kende voor rijtuigen en stroomlijntreinstellen het donkere olijfgroen. Dit werd voor de elektrische treinstelen grasgroen na de introductie van de Blauwe Engelen, die werden afgeleverd in hemelsblauw. Dit werd de standaardkleur voor de dieseltreinstellen (drieën mat'34 en vijven mat'40). De rijtuigen en E-locs werden toen berlijns blauw.
Franse rijtuigen hadden de groene kleurvarianten vert celtique en vert garrigue. De E-locs BB 9200 waren vert bleuté. Over deze bonte verscheidenheid is veel te vinden op bijv. http://loco-revue.com/viewtopic.php?f=36&t=39709 en https://fr.wikipedia.org/wiki/Livrées_SNCF.

Re: Twee kleuren groen.

Geplaatst: 22 aug 2019 15:42
door spoor65
Er zijn idd 2 kleuren groen gebruikt in tijdperk 3

De eerste jaren het flessengroen, ergens zo rond 1955 tot 1959 zijn de rijtuigen Chroomoxide groen geworden,
word ook vaak aangeduid door fabrikanten dan als Tijdperk 3A en 3B.

Dus idd een verandering van huisstijl, die ingevoerd is.

mvg

Freddy

Re: Twee kleuren groen.

Geplaatst: 22 aug 2019 17:20
door Folkert van Wijk
Dank je, ik neem aan dat dat dan ook voor de SBB geldt.
Kortom omdat ik vooral periode II wil, bij twijfel gewoon voor het (lichtere) flessengroen gaan.