Verhuizing en nieuwe zolder

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand » 16 aug 2019 11:38

Hallo allemaal,

Het is een tijdje stil geweest en ben ondertussen verhuisd.
In mijn nieuwe huis heb ik een mooie grote zolder en dus plek voor een nieuwe modelbaan.
Gisteren heb ik Railmodeler Pro gekocht voor de Mac en ben aan het ontwerpen geslagen.
In de bijlage tref je de eerste schets aan.

Afbeelding

Edit: gelukt via de tip van Photobucket!

De schaduwstation, bovengrondse station, helix en stijgingen zijn naar wens.
Maar waar moet het 2e station komen?
en hoe moet ik ondergrond verder om alles optimaal te ontplooien?

Zelf vind ik het fijn om met lange moderne goederentreinen door het landschap te rijden.
Een dal, heuvels en berg gaan wel wat aankleden.
Iemand nog ideeen?

Naar reacties kijk ik uit.




Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand » 16 aug 2019 18:04

zo is ie rond en past ie bijna...

Afbeelding



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters » 20 aug 2019 22:38

hoi Marvin,
kun je wat meer vertellen wat je voor ogen hebt met je ontwerp?
het eerste wat opvalt is dat met name rechts de bogen erg krap zijn terwijl er een zee aan ruimte is.
schaduwstation met 1 inhaalspoor is wat karig.
hoofdstation met ook maar 2 sporen en geen rangeer-en wegzetmogelijkheid is ook erg simpeltjes.
geziien de beschikbare ruimte moet er toch wel wat levendigers te maken zijn.
groet,
Bert




Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand » 02 sep 2019 12:39

uhm, heuvel berg landschap dat ik mooi wat weg kan werken.
Rijden met lange goederen treinen, paradespoor is gewenst.
Rechts is inderdaad karig, maar heb nog geen idee hoe of wat.
Wellicht in het midden nog een extra module met een kopstation met rangeergelegenheid / haven.
Afbeelding
Schaduwstation kan inderdaad met meer sporen, maar heeft iemand een idee voor automatisch wisselen?
(kan het nu automatisch met twee sporen, maar met meer wordt een stuk lastiger...).
Rijd analoog met hier en daar wat elektronische oplossingen.
Dank voor het meedenken alvast.



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters » 02 sep 2019 18:13

als je met lange goederentreinen wilt rijden is een hellingspercentage max..2% raadzaam liefst nog iets minder.
zowel links als rechts is dat in jouw ontwerp niet zo.
dus als het kan ruimere lussen.
schaduwstation automatiseren kan denk ik het beste met reedcontacten icm stopwissels.
groet,
bert




Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand » 06 sep 2019 12:40

Bert, dank voor je reactie.
De hellingspercentages ga ik meer stoeien, alleen met R2 heb ik niet veel ruimte.
Wellicht weet je nog slimme trucjes? (of iemand anders?)
Bijvoorbeeld rechte stukken tussen de cirkel in bouwen ofzo?

Hierbij een aangepast ontwerp.
Het dakraam zorgde voor problemen, water lekte op de baan en zaken trokken krom...
Nu een verkleinde versie, voordeel is dat ik nu overal meer dan goed bij kan.
Afbeelding



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters » 06 sep 2019 16:42

hoi Marvin,
Als je die 2% wil halen met een hoogteverschil van 5cm, dan heb je lussen nodig met een minimale straal van 40cm ,want een lengte nodig van 2,5 meter.
Rechts zou dat makkelijk gaan links wordt wat moeilijker.
Als je 2,5% aanhoudt zou je een straal van 32cm nodig hebben (lengte 2m) en dat zou links wel lukken denk ik.
Steiler zou ik niet gaan ivm de treinlengte.
Misschien kun je de ruimte naast de schoorsteen ook deels gebruiken.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 854
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H » 07 sep 2019 21:41

Hallo Marvin,
Marvin Ouwehand schreef:
06 sep 2019 12:40
De hellingspercentages ga ik meer stoeien, alleen met R2 heb ik niet veel ruimte.
Wellicht weet je nog slimme trucjes? (of iemand anders?)
Ehm ja. Het klinkt misschien een beetje flauw, maar als je geen helling neemt, heb je ook geen probleem met je hellingspercentages... ;) :lol:

Vaak wordt gedacht dat een schaduwstation op een lager niveau moet liggen, maar dat is natuurlijk niet zo.
Door alles op 1 niveau te houden, beperk je jezelf natuurlijk een beetje in de mogelijkheden, maar het kan nog steeds erg interessant zijn.
Je schrijft dat je met lange goederentreinen op een paradetraject door een heuvellandschap wilt rijden. Dat is prima te realiseren denk ik, ook zonder hellingen. Je baan wordt dan eigenlijk een groot ovaal, met her en der wat slingers voor de afwisseling.

Aan de achterkant zou je een schaduwstation kunnen plaatsen, met bv 3 sporen per rijrichting. NB ook analoog is dat prima te automatiseren.
Aan de voorzijde van de baan maak je een lang dubbelsporig paradebaanvak dat door de heuvels slingert. Een brug hier, een insnijding daar, variatie genoeg en veel mogelijkheden voor landschap.
Een station is dus niet perse nodig. Eventueel kun je een halte maken waar de stoptreintjes stoppen. Intercities en (lange) goederentreinen rijden gewoon door.
Een voorbeeld van zo'n baan is Brummenbach van Ron hier op het forum. Veel relief voor en achter het paradebaanvak, maar het spoor zelf ligt vlak.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 08 sep 2019 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters » 08 sep 2019 18:03

hoi Marvin,
Na mijn uitleg over de hellingen en de daarbij gepaard gaande problemen qua hellingslengte, hellingspercentage en de daarvoor benodigde ruimte e.d. zou ik idd de optie van Wim proberen uit te werken.
groet,
Bert




Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand » 09 sep 2019 11:25

Hallo Wim en Bert,

Dat is inderdaad een hele andere insteek!
Geen hellingen is geen problemen, hele interessante kijk op mijn vraagstuk.
Ik zal het eens in mijn om laten gaan.

En ik zal de post van Brummenbach van Ron eens doornemen voor inspiratie.

Dank en wordt vervolgd.



Plaats reactie