[DATABASE] NS 1300 in N
Geplaatst: 08 okt 2019 11:06
Beknopte geschiedenis
In de jaren 1950 nam NS 16 locomotieven in dienst in de serie 1300. Deze Co'Co' locomotieven hadden twee drieassige draaistellen waarbij alle assen afzonderlijk werden aangedreven. De door Althom gebouwde locomotieven waren afgeleid van de SNCF CC 7001 en zouden worden afgeleverd in de toen gangbare turquoise kleur. De eerste 10 locomotieven werden op 31 december 1949 besteld.
De eerste tien locomotieven werden in 1952 - 1953 geleverd. De 1301 ging als eerste in 1952 de baan op. In 1953 werd de 1303 alweer afgevoerd na een spoorwegongeval bij Weesp. Ter vervanging ontving NS een nieuwe loc, de 1311. De serie 1300 was bedoeld voor het rijden van zware goederentreinen, daar waar de serie 1200 onvoldoende vermogen had om deze te trekken. Ze zouden echter ook voor reizigerstreinen worden ingezet.
De 1312 - 1316 werd als nabestelling geleverd aan NS en kwam vanaf 1956 naar ons land. Bij aankomst werd de 1312 direct in Berlijns blauw afgeleverd wat toen de standaard kleur werd. De tien voorgangers waren ondertussen al in de kleur overgespoten.
In de jaren 1970 werden de locomotieven overgeschilderd in de nieuwe NS huisstijl geel-grijs. Halverwege de jaren 1980 werd besloten de 1300'en een levensduurverlenging te geven waarbij de locs geheel werden gerenoveerd. De locomotieven kwamen hierna in een geheel gele kleur op de baan met een groot NS logo op de zijkant. De onderste front- en sluitseinen werden vervangen door een lampenbalk met de seinen daarin aangebracht. Eind 1989, begin 1990 werden de locomotieven analoog aan de 1600 serie, voorzien van een stadwapen en naam.
Toen in de jaren 1990 NS werd gescheiden in diverse bedrijfsonderdelen, werden de 15 locomotieven uit de serie 1300 overgeheveld naar NS Cargo.
In de jaren 1990 gingen de locomotieven buiten dienst. De 1302 en 13012 werden bewaard voor het Spoorwegmuseum. De 1304 en 1315 werden overgenomen door de Werkgroep loc 1501 / Stichting Klassieke Locomotieven. In maart 2013 werd de 1315 overgebracht naar de SVG Eisenbahn-Erlebniswelt, maar keerde in 2015 terug naar Nederland. Vanaf de zomer van 2015 werden de 1304 en 1315 verhuurd aan HSL Logistik, waarbij de 1304 bruin werd met horizontale oranje strepen. Vanaf december 2018 kwam de 1304 voor verhuur terecht bij stichting Fairtrains, die ook de 1315 rijvaardig wil maken. Beide locomotieven blijven eigendom van de Stichting Klassieke Locomotieven.
Voor gedetailleerde informatie zie: 1300 - Elektrische locomotieven serie 1300/Somda
In de jaren 1950 nam NS 16 locomotieven in dienst in de serie 1300. Deze Co'Co' locomotieven hadden twee drieassige draaistellen waarbij alle assen afzonderlijk werden aangedreven. De door Althom gebouwde locomotieven waren afgeleid van de SNCF CC 7001 en zouden worden afgeleverd in de toen gangbare turquoise kleur. De eerste 10 locomotieven werden op 31 december 1949 besteld.
De eerste tien locomotieven werden in 1952 - 1953 geleverd. De 1301 ging als eerste in 1952 de baan op. In 1953 werd de 1303 alweer afgevoerd na een spoorwegongeval bij Weesp. Ter vervanging ontving NS een nieuwe loc, de 1311. De serie 1300 was bedoeld voor het rijden van zware goederentreinen, daar waar de serie 1200 onvoldoende vermogen had om deze te trekken. Ze zouden echter ook voor reizigerstreinen worden ingezet.
De 1312 - 1316 werd als nabestelling geleverd aan NS en kwam vanaf 1956 naar ons land. Bij aankomst werd de 1312 direct in Berlijns blauw afgeleverd wat toen de standaard kleur werd. De tien voorgangers waren ondertussen al in de kleur overgespoten.
In de jaren 1970 werden de locomotieven overgeschilderd in de nieuwe NS huisstijl geel-grijs. Halverwege de jaren 1980 werd besloten de 1300'en een levensduurverlenging te geven waarbij de locs geheel werden gerenoveerd. De locomotieven kwamen hierna in een geheel gele kleur op de baan met een groot NS logo op de zijkant. De onderste front- en sluitseinen werden vervangen door een lampenbalk met de seinen daarin aangebracht. Eind 1989, begin 1990 werden de locomotieven analoog aan de 1600 serie, voorzien van een stadwapen en naam.
Toen in de jaren 1990 NS werd gescheiden in diverse bedrijfsonderdelen, werden de 15 locomotieven uit de serie 1300 overgeheveld naar NS Cargo.
In de jaren 1990 gingen de locomotieven buiten dienst. De 1302 en 13012 werden bewaard voor het Spoorwegmuseum. De 1304 en 1315 werden overgenomen door de Werkgroep loc 1501 / Stichting Klassieke Locomotieven. In maart 2013 werd de 1315 overgebracht naar de SVG Eisenbahn-Erlebniswelt, maar keerde in 2015 terug naar Nederland. Vanaf de zomer van 2015 werden de 1304 en 1315 verhuurd aan HSL Logistik, waarbij de 1304 bruin werd met horizontale oranje strepen. Vanaf december 2018 kwam de 1304 voor verhuur terecht bij stichting Fairtrains, die ook de 1315 rijvaardig wil maken. Beide locomotieven blijven eigendom van de Stichting Klassieke Locomotieven.
Voor gedetailleerde informatie zie: 1300 - Elektrische locomotieven serie 1300/Somda