Starter: baan 300x90

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ

Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ » 12 okt 2019 12:24

Al weer lang geleden heb ik mij bij dit forum aangemeld, maar van een modelspoor was het nog niet gekomen. Wel veel gelezen op dit forum. Nu heb ik tijd en ga dan echt beginnen. Mijn ruimte is beperkt daarom koos ik voor N-spoor. Ik heb inmiddels een tafel gemaakt van 300x90 en heb daarop een oefenbaantje gemaakt. De tafel loopt soepel op zijn wielen zodat ik achter de tafel kan komen.

Nu bezig ideeen te ontwikkelen voor het baanplan. Met RailModdeler Pro ben ik aan het tekenen. Het leuke is dat heel veel rails kunt tekenen en veel mogelijkheden kunt onderzoeken. Ik maak geen schaduwstation, dat ik te ingewikkeld voor mij als beginner. De scenery zal Nederlands worden met toch veel creatieve vrijheid.
Ik laat de eerste ideeen hier zien. Ben benieuwd naar de mening van ervaren modelbouwers.
Groet,
Jaap
Afbeelding

TonN

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door TonN » 12 okt 2019 12:47

Eigenlijk zou je eens op moeten schrijven wat je wilt. Met wat voor treinen ga je rijden? Tijdperk? Houd je alles liever gelijkvloers? Hoeveel wissels is leuk?

Slim van die wieltjes!

Met breedte 90 cm zou ik trouwens niet de kleinste straal willen gebruiken. Ik heb het gevoel dat je veel meer met je oppervlak kan doen, dan je nu gepland hebt.

bpieters

Bericht door bpieters » 12 okt 2019 20:41

hoi Jaap,
een schaduwstation is natuurlijk geen vereiste zolang je maar voldoende inhaalsporen en opstelsporen maakt.
de uiterste boog rechts zou je meer naar rechts kunnen maken zodat er een scheiding komt tussen de sporen.
de bogen in het zicht zou ik wat ruimer maken.
verder zijn de tunnelgedeeltes rechts niet helemaal logisch (buitenspoor tunnel,binnenspoor niet)
in het open vlak kun je een haven met industrie maken bijvoorbeeld met een spoorbrug.
de opstelsporen links zijn wat kort en zou je dus iets kunnen verlengen.
er zijn ook wat wissels zonder verder spoor: wordt dat nog verder ontworpen?
groet,
Bert

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ » 15 okt 2019 21:05

Dank voor jullie suggesties. Ik ben weer wat verder met het plan plan. In de hoek rechtsboven komt een stad boven de rails.Een haven hoort er bij.
Er zitten nog wat wissels in waarvan ik nog niet weet of ik die ga handhaven.

Afbeelding

bpieters

Bericht door bpieters » 16 okt 2019 19:24

hoi Jaap,
Dat ziet er al best goed uit.
De boog linksonder zou iets ruimer kunnen want volledig zichtbaar.
De boog rechtsboven is door de stad aan het oog onttrokken dus daar kan de boog denk ik wel zo blijven.
Het kanaal iets schuin laten lopen maakt het geheel minder steriel denk ik.
Een kanaal met industrie geeft wel mogelijkheden voor een leuke levendige baan.
Maar ik lees uit je verhaal dat je nog volop aan het plannen bent,dus ik ben benieuwd verder.
groet,
Bert

Harri

Bericht door Harri » 17 okt 2019 11:45

bpieters schreef:
16 okt 2019 19:24
Het kanaal iets schuin laten lopen maakt het geheel minder steriel denk ik.
Ik zou denk ik het kanaal een stuk parallel laten lopen met de drie opstelsporen aan de linkerkant zodat hier bv ook schepen geladen kunnen worden.
Als je dan het bovenste gedeelte vh kanaal weg laat en een zwaaikom maakt kun je ook de industrie daar schepen laten laden.

Ziet er verder al leuk uit zo.

As Drent binj altied stoned umdaj tussen Hunebedden woont

Plaats reactie