Mijn aller eerste idee van een baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rolpom

Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom » 12 okt 2019 15:17

Hallo,
ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van de model spoorbaan. Ik zou het leuk vinden om een relatief kleine baan (+/- 1 x 2 m) te hebben waar ik wat ervaring mee op kan doen. Ik vond ergens, weet niet meer precies waar) een baan die mij wel aansprak qua eenvoud. Zelf heb ik daar nog 2 lijntjes bij gefröbeld maar heb geen idee of dit een werkbare baan is. Ik wil voorlopig 2 treinstellen hebben, 1 die rond loopt en 1 om wat te rangeren.
Graag lees ik jullie mening, op- en aanmerkingen want daar hoop ik dan van te leren.
Groet Rolf.

Afbeelding

TonN

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door TonN » 12 okt 2019 16:55

TonN schreef:
12 okt 2019 12:47
Eigenlijk zou je eens op moeten schrijven wat je wilt. Met wat voor treinen ga je rijden? Tijdperk? Houd je alles liever gelijkvloers? Hoeveel wissels is leuk?

...

Met breedte 90 cm zou ik trouwens niet de kleinste straal willen gebruiken. Ik heb het gevoel dat je veel meer met je oppervlak kan doen, dan je nu gepland hebt.
Vervang 90 door 100 in jouw geval.

bpieters

Bericht door bpieters » 12 okt 2019 20:57

hoi Rolf,
Als eerste opzet is dit prima.
Wel zou ik in beide sporen boven een inhaalspoor maken.
Een klein schaduwstation dus dat zorgt voor meer mogelijkheden tot afwisseling en voorkomt dat treinen in het station op elkaar moeten wachten voor een ronde.
Verder kun je dit plan in een later stadium aanvullen met industrie of een depot met evt. een draaischijf en lokloodsen.
Hoewel ik geen voorstander ben van gebogen wissels is dat hier wel verdedigbaar.
groet,
Bert

Onderwerp starter
Rolpom

Bericht door Rolpom » 13 okt 2019 12:58

@ TonN,

is inderdaad wat makkelijker te beoordelen: het idee is om met max 3 locs te gaan rijden; 1 goederenstel met rangeer loc, 1 goederenstel met diesel/elec. loc en 1 pers. stel met diesel/elec. loc.
Max 3-4 wagons achter loc. Bij voorkeur zou ik voor een NL baan gaan en alles na het stoomtijdperk, heb weinig met dat soort locs. Gelijkvloers? Ja voorlopig wel en aantal wissels: nog geen idee, er komen er sowieso al 4 bij door Bert's idee.
Ik wil in eerste instantie met deze baan gaan leren en me het digitale gebeuren eigen maken alvorens me in moeilijker oplossingen te begeven.
Wat bedoel je precies met "Vervang 90 door 100 in jouw geval"? Breedte van de tafel? Ik zal ook 's kijken hoe ik uitkom met een grotere straal.

@ Bert,

Ik ga inderdaad het plan aanpassen wat betreft de inhaalsporen.

Dank voor jullie opmerkingen en suggesties.
Groet Rolf.

Wim H

Bericht door Wim H » 13 okt 2019 14:19

Hallo Rolf,
Een leuk begin. Ik zou het niet al te ingewikkeld maken. Eventueel nog uitbreiden met een soort klein schaduwstation aan de achterkant. Met voor elk spoor een inhaalspoor (wat Bert al aangaf).
Rolpom schreef:
12 okt 2019 15:17
...Zelf heb ik daar nog 2 lijntjes bij gefröbeld maar heb geen idee of dit een werkbare baan is....
OK maar wat wil je dan met die 2 extra sporen? Sporen hebben altijd een funktie. Gewoon een spoor er bij leggen, kost alleen maar geld. Zowel in het groot als in het klein/model...
Wil je bij die sporen ook perrons leggen en er personentreinen laten vertrekken? Of is het juist voor goederenvervoer?
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Rolpom

Bericht door Rolpom » 14 okt 2019 15:46

@ Wim: eerlijk gezegd was ik daar al met een uitbreiding bezig maar liep vast omdat ik dacht daar een keerlus te creëeren en daar snap ik nog niks van dus ben ik daar maar gestopt en had dat weggelaten (zie 1e plan). Ik ga nu eerst 2 schaduwstations aanleggen.

Afbeelding

Wim H

Bericht door Wim H » 14 okt 2019 21:39

Hallo Rolf,

Dit wordt direct al weer een stuk drukker. Veel kopsporen die niet direct allemaal even logisch zijn aangesloten. Bedenk dat ieder (laad)spoor goed bereikbaar moet zijn. Ten eerste om er te komen, maar ook om weer weg te rijden. De 3 sporen bovenin sluiten direct op de vrije baan aan. Dat kan wel, maar als je er een wagen wil plaatsen, blokkeer je het doorgaande treinverkeer.

Verder schrijf je dat je 2 schaduwstations wilt?! Maar waar wil je die plaatsen? Ik had begrepen dat je geen hoogteverschillen wilt. Of bedoel je 2 extra parallelle sporen om een schaduwstation te maken?

Nu ik enige tijd naar je baanplan kijk, schiet me een soortgelijk plannetje binnen:
Afbeelding

Dit had ik ongeveer een jaar geleden hier op het forum geschetst. Zie in dit draadje:
viewtopic.php?f=20&t=12393&start=10#p199822

Kijk even in de tekst daar voor de beschrijving. Misschien dat het jou ideeen kan geven.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 15 okt 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Rolpom

Bericht door Rolpom » 15 okt 2019 11:47

Hallo Wim,
dit plan spreekt mij zeer zeker aan, maar dan voorlopig zonder de pendellijn, dat kan altijd nog i.v.m. de scenery waarvan ik nog niet precies weet hoe en wat. Hoewel, ik zou dat ook als stukje rangeren kunnen gebruiken!
Met de 2 schaduwstations bedoelde ik de inhaalsporen bovenin (zoals Bert voorstelt) mijn fout dus.
Hoogteverschillen zitten er helaas bij mij niet in aangezien de tafel aan de lange zijde scharnierend aan de muur wordt bevestigd, dit aangezien ik niet op de knieen kan werken. Ik ben dus ook met breedte van de baan beperkt, ik moet wel bij kunnen!
Ik ga zeer binnenkort dit plan nader uitwerken!
Bedankt weer voor het meedenken!
Groet Rolf.

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 15 okt 2019 20:32

Ondanks de scharnierende achterzijde kun je best in de hoogte werken. Je zult het scharnier alleen op het hoogste punt moeten plaatsen. Dit vereist wel solide scharnieren en een sterke onderbouw. Vergelijk het met een grote bak die aan de bovenrand het draaipunt heeft.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Rolpom

Bericht door Rolpom » 15 okt 2019 21:26

Een soortgelijke constructie had ik ook in gedachte Nico, moet nog wel even uitdokteren hoeveel sta ruimte ik in het kamertje overhoud.
Dank voor het meedenken.

Plaats reactie