Emplacement Elst

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

TonN
Berichten: 241
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Voorbeeld emplacement

Bericht door TonN » 22 dec 2019 07:34

Als je me een email adres pb-t heb je voor de kerst een foto van een tekening in het boek LocomotiefLoodsen en tractieterreinen (Waldorp/Meene) met Elst 1922.
Wat je ook kan doen is in google maps kijken wat de maten van het emplacement waren. De contouren zijn nog wel in het landschap terug te vinden, denk ik.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 445
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Voorbeeld emplacement

Bericht door Hube » 22 dec 2019 10:11

WilcoV schreef:
21 dec 2019 22:10
Van het Utrechts archief kan je de tekeningen gewoon als jpg of pdf downloaden en zelf uitprinten.
Gewoon de betreffende tekening openen en dan staat onderaan downloaden als jpg of pdf.
Wilco,
Bedankt, dat had ik nog niet gezien.
Ik heb de tekening van het Utrechts archief gedownload. De resolutie is vrij laag. Maar het is dan ook gratis...
TonN schreef:
22 dec 2019 07:34
Als je me een email adres pb-t heb je voor de kerst een foto van een tekening in het boek LocomotiefLoodsen en tractieterreinen (Waldorp/Meene) met Elst 1922.
Wat je ook kan doen is in google maps kijken wat de maten van het emplacement waren. De contouren zijn nog wel in het landschap terug te vinden, denk ik.
Ton, ik heb je een pb gestuurd

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 445
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Emplacement Elst

Bericht door Hube » 25 dec 2019 15:52

Ik heb inmiddels via verschillende kanalen en met uiteenlopende kwaliteit tekeningen van het voormalige emplacement van Elst ontvangen.
Dat geeft mij een aardig beeld van de (onmogelijke) klus om dit ongeveer na te bouwen.
Via sporenplanonline.nl heb ik scans besteld van de schaaltekening van het emplacement van Elst zoals deze was in 1970 toen ik regelmatig op dit station kwam. Als ik deze binnen heb dan wil ik eens gaan nadenken of-, hoe en in welke mate ik dit zou willen nabouwen in spoor N.
Het is me wel duidelijk dat er veel concessies gedaan zullen moeten worden. En voorlopige zal het bij plannen blijven.
Maar het maken van een mooi baanplan met een realistische touch geeft ook al veel plezier.
We zien wel hoe het zicht ontwikkelt.

@TonN Ik zag bij de buren jouw Utrecht CS project. Een geweldige uitdaging!! Hoe staat het daarmee?

En iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2020,

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


TonN
Berichten: 241
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Emplacement Elst

Bericht door TonN » 25 dec 2019 23:57

Hube schreef:
25 dec 2019 15:52
@TonN Ik zag bij de buren jouw Utrecht CS project. Een geweldige uitdaging!! Hoe staat het daarmee?
Het gaat niet in het tempo dat ik eigenlijk zou willen.
Ik heb hier een projectje: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 21&t=13263. Ben regelmatig weer een portaaltje aan het uitsnijden. En aan het uitvogelen hoe de stukjes boven de perrons eruit moeten komen te zien. Die zijn in het echt nog fijner van opzet.
En ik heb wat analoge servo's overgenomen. Binnenkort wil ik een testschakeling maken hoe ik die aan kan sturen.

Het gaat allemaal niet snel, maar ik heb jaren nauwelijks wat gedaan en nu ben ik weer bezig. Dat is al een giga verandering. Maar ik heb ook nog een ander modelspoorprojectje. Die is ook leuk, maar daarover later meer als ik wat foto's kan maken.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 445
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Emplacement Elst

Bericht door Hube » 16 jan 2020 17:48

Heb inmiddels aardig wat informatie verzameld:
E6CD34DE-0AFB-4138-9D4F-D8BD4B5D360C.JPEG
E6CD34DE-0AFB-4138-9D4F-D8BD4B5D360C.JPEG (114.59 KiB) 188 keer bekeken
Scans met wisselende kwaliteit (leesbaar tot onleesbaar) van tekeningen van het emplacement van Elst uit 1922, 1940, 1958, 1969, 1977, 1979
Bronnen:
- forumleden, Guus, Wilco, Ton
- sporenplanonline.nl
- het Utrechts archief
- NVBS
- Boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen".

Voor mijn plan neem ik de situatie van 1969 als uitgangspunt.
En zolang het bij een plan blijft dan kost het alleen tijd en nog geen geld en ruimte. :)
Mijn idee is wel om een realiseerbaar plan te maken.
Of het dan ook uitgevoerd wordt dat zien we dan wel weer.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


Ipharra
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Emplacement Elst

Bericht door Ipharra » 16 jan 2020 17:58

Hoi Gerard,

Krijg een beetje een déjà vu gevoel, zo zat ik vorig jaar ook met allerlei printen voor mijn neus, maar dan van een iets eenvoudiger station, nl Franeker. Begint bij mij nu een beetje vorm te krijgen, alhoewel ik iets te enthousiast ben begonnen en al weer een deel heb afgebroken om het nog beter aan te leggen. Meeste werk tot nu toe alles aansluiten op decoders en opdelen in blokken t.b.v. computer sturing met iTrain.

Plannen maken is altijd leuk, en kost inderdaad nog niet zoveel, ik ben ondertussen wel iets lichter in de portemonnee want ik moest weer helemaal vanaf nul beginnen, maar ben nu op een punt dat alles weer wat overzichtelijker is en wat minder dure uitgaven vergt. Alhoewel plannen genoeg :mrgreen:


Groet Guus,

Drie keer linksaf is ook rechtsaf. 800 keer linksaf is de Indy 500.


TonN
Berichten: 241
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Emplacement Elst

Bericht door TonN » 16 jan 2020 18:51

Hi Gerard,
Tipje: Maak een map op de pc met alle foto's die je op het net kan vinden. Eventueel ook met foto's van dingen die je in een boek ziet. Dan kan je daar veel sneller doorheen bladeren. Ik weet nog hoe ik vroeger steeds door de railhobby's aan het bladeren was.
Ik heb alles als modulebaan opgebouwd. Dan kan ik rustig aan delen werken en eventueel alles eens in de woonkamer opbouwen.
Het puzzelen geeft me al genoeg lol.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 445
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Emplacement Elst

Bericht door Hube » 17 jan 2020 15:46

Een duidelijke schematische tekening van het emplacement van Elst van rond 1970 vond ik op deze site:
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenEst.htm

Bij deze een stukje van het emplacement uit de scan van sporenplanonline; www.sporenplan.nl
stukje-empl.jpg
stukje-empl.jpg (24.22 KiB) 135 keer bekeken
Het lijkt erop dat er dit rangeerterrein ook groot aantal Y-wissels zijn toegepast.
Is het bij iemand bekend of dit ook het geval is bij rangeerterreinen? Of is dit een tekenwijze.
En wat betekend 1:9 wat bij de wissels staat?

Dit laatste heb ik inmiddels gevonden op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg):
Wisselhoek en snelheid
De wisselhoek is de hoek die het puntstuk maakt. De wisselhoek wordt niet aangegeven in graden maar als hoekverhouding. De hoekverhouding is de tangens van de hoek tussen de hartlijnen van het doorgaande en het afbuigende spoor. Hoe scherper de wisselhoek, hoe slanker en langer het wissel, en hoe hoger de snelheid waarmee het wissel bereden mag worden als het in afbuigende stand ligt. In de doorgaande stand is de snelheid over het algemeen begrensd tot de plaatselijk toegestane snelheid. Om de onderhoudbaarheid van het spoor te vergroten beperkt ProRail het aantal typen wissels dat gebruikt mag worden.[2][3][4][5]


met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Emplacement Elst

Bericht door WilcoV » 17 jan 2020 16:17

Elst had geen Y wissels. Wel had Elst enkele wissels liggen op locaties waar je over het algemeen bij modelspoor een ander wissel legt.
Als voorbeeld, over het algemeen leg je bijvoorbeeld rechts een rechts afbuigend wissel vanaf het hoofspoor. Als je daar aan de afbuigende kant een links afbuigend wissel er aan legt, komt je afbuigende spoor weer recht naast je hoofdspoor. In Els worden enkele rechts afbuigende wissels weer gevolgd door wederom een rechts afbuigend wissel. Dit was omdat het terrein breder was en zo met een bochtiger begin een grotere breedte als direct aan het begin van het emplacement werd bereikt (vanuit Nijmegen gezien). Dit kan je vooral goed op foto's zien die via google redelijk makkelijk te vinden zijn.
1:9 is de wisselhoek (hoekverhouding) die gebruikt wordt voor 40 km/u wissels met een radius van 195 m of 260 m.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 17 jan 2020 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 445
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Emplacement Elst

Bericht door Hube » 17 jan 2020 16:28

Wilco,
Dat is duidelijk, bedankt !
Vanuit Bemmel heb je er waarschijnlijk ook dagelijks zicht op gehad.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Plaats reactie