Pagina 1 van 1
Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 15:23
door Momfer
Hallo modelspoorliefhebbers,
Ik ben momenteel aan het uitvogelen hoe ik mijn bestaande (oud) railmateriaal kan gebruiken voor het niet zichtbare gedeelte van mijn baan. Ik heb daarvoor de beschikking over fleischmann piccolo rails met (bedding) waaronder flink wat lengtes flexrails (niet alles in het overzicht weergegeven). Ik wil het schaduwstation maken met de beschikbare rails en wissels:
Ik heb volgende 2 opzetjes gemaakt, beide ontwerpen hebben alle beschikbare wissels in gebruik, m.u.v 1 bochtwissel rechts.
Ik ben benieuwd naar opmerkingen en suggesties.
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 19:50
door bpieters
Ho Rico,
Optie 2 oogt wat rustiger dus dat zou mijn keus zijn.
Linksonder wel een slinger links/rechts/links maar daar kun je de rechtse wissel een railstuk(10cm) naar rechts opschuiven.
Of een links wissel in de bocht plaatsen als je die nog voorradig hebt.
Volgens je lijstje wel.
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 20:21
door shoven
De hamvraag is: passen je treinen erop? De ene optie biedt net iets meer lengte.
Ik zie volgens wel R1 bochtstukken, sommige locs willen daar niet doorheen, dat kan een dingetje zijn.
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 20:58
door Momfer
shoven schreef: ↑17 feb 2021 20:21De hamvraag is: passen je treinen erop? De ene optie biedt net iets meer lengte.
De lengte is geen issue.Er is meer flexrails beschikbaar als weergegeven, maar dat is voor de afbeelding en de vraag wat lastiger weer te geven.
shoven schreef: ↑17 feb 2021 20:21Ik zie volgens wel R1 bochtstukken, sommige locs willen daar niet doorheen, dat kan een dingetje zijn.
In het ontwerp wil ik het uiteindelijk zo hebben dat er altijd 2 (opstel-)sporen zijn die volledig over R2 kunnen, dat zal dan rechtuit zijn en blijven. De software moet dan bepalen bij locs die niet door R1 kunnen, welke route beschikbaar is.
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 21:01
door Momfer
bpieters schreef: ↑17 feb 2021 19:50Optie 2 oogt wat rustiger dus dat zou mijn keus zijn.
De onderste optie oogt inderdaad wat rustiger, maar heeft geen 1 op 1 doorgaande sporen. Dat vind ik zelf eigenlijk wel een nadeel van die optie.
bpieters schreef: ↑17 feb 2021 19:50Linksonder wel een slinger links/rechts/links maar daar kun je de rechtse wissel een railstuk(10cm) naar rechts opschuiven. Of een links wissel in de bocht plaatsen als je die nog voorradig hebt. Volgens je lijstje wel.
Hmmm, het lijstje geeft alles dubbel weer, omdat het de onderdelen zijn van beide optie
Daar ga ik nog even op puzzelen....
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 17 feb 2021 21:30
door Momfer
Nog even aan het stoeien geweest naar aanleiding van de opmerkingen.

Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 21 feb 2021 12:39
door Wim H
Hoi Rico,
Waar wil je de wisselverbindingen (overloopwissels) voor gebruiken? Voor een schaduwstation zou ik het simpel houden: 2 vaste sporen per rijrichting, dus 4 wissels totaal.
Ik zou geen sporen in 2 richtingen gebruiken. Dat kost alleen maar extra wissels. Het kan natuurlijk wel, maar je hebt dan een betere beveiliging nodig. En er is kans dat je treinenloop sneller stokt omdat treinen elkaar in de weg rijden.
Mocht je de extra wissels toch willen gebruiken, dan zou ik een paar extra opstelsporen aanleggen.
Groet, Wim
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 21 feb 2021 16:04
door Momfer
Hallo WIm,
Dat heeft voornamelijk als doel dat treinen ook van de binnenbocht links naar de buitenbocht rechts kunnen (of omgekeerd). Je opmerking over het eenvoudig houden neem ik mee. In dat geval zou dan eigenlijk de bochtwissel (rechts uitvoering) er dan ook uit moeten. Food for thought!
Bedankt voor je inzichten.
Groet, Rico
Re: Baanplannetje Schaduwstation
Geplaatst: 03 mar 2021 13:38
door Momfer
Ik ben nog "even" aan het schuiven geweest met de wisselstraat, om te proberen minimaal R2 te halen voor alle routes en een doorgaande route beschikbaar voor beide rijrichtingen met zo min wissels in de route.
Optie 1: Voordeel is hier de langere opstelmogelijkheden, nadeel is dat uiteindelijk de binnenste route toch nog een S-bocht krijgt.
Optie 2: Kortere opstelmogelijkheden, voordeel: geen S-bocht meer in de routes.
Benieuwd of jullie nog (aanvullende) inzichten hebben.