Extra wagens voor Roco ET85
Geplaatst: 03 aug 2021 15:26
Roco ET85
De verkoop van mijn Märklin H0 treinbaan was een moeilijke beslissing, maar leverde soms onverwachts nog wel eens wat op. Zo verkocht ik o.a. mijn ”grachtengordel” (14 grachtenpanden van Faller, Pola en Heljan), en na ontvangst van het verkoopbedrag kreeg ik ook een schoenendoos vol met N-spulletjes mee. ”Kijk maar wat je er mee doet, er zit vast nog wel wat bruikbaars tussen.” Na zorgvuldige schoonmaak werd ik zo eigenaar van menig goederenwagentje, enkele personenrijtuigen en wat Wiking autootjes. In een hoekje van de doos lag ook nog een treinstel.
Dat betrof dus Roco N 23385, een treinstel waar ik leuke herinneringen aan heb omdat ik er ooit een keertje mee mocht rijden. Het deed mij denken aan onze NS Blokkendozen (Mat ’24), en de sfeer en het rijgedrag was treffend met onze treinstellen.
Echter, het treinstel was in slechte staat. Het stuurstandrijtuig kon ik direct afschrijven, in het dak zat een enorm gat (soldeerbout?), en de wanden waren beschadigd door lijmresten. Het motorrijtuig was in betere staat, maar enorm vuil. Gelukkig konden onze specialisten in Lochem het onderstel schoonmaken en van een DCC-decoder voorzien, via Duitse contacten kwam ik in het bezit van een nieuwe kap (Neuware!). En zo werd ik dus trotse bezitter van een DB ET 85.

ET 85 in de omgeving van Nürnberg.
Beiwagen
Nu is het rijden met een enkele motorrijtuig een beetje armoedige aangelegenheid, en ik zou het treinstel graag willen uitbreiden. Maar daarvoor heb ik uw hulp nodig, want ik weet niet exact waar ik naar zoek.
Omdat flink wat bijwagens beschadigd waren in WWII, bouwde de DB ook uit diverse andere bronnen extra rijtuigen voor de treinstellen, deze werden o.a. verbouwd uit:
— 2-assige Donnerbüchse.
— 3 en 4-assige Umbauwagens.
— 4-assige Eilzugwagens.
Mijn vraag: welke N-spoor fabrikanten hebben hier modellen van gemaakt. Van Fleischmann weet ik het zeker, maar het enige rijtuig dat ik bezit is opgeborgen in een doosje zonder artikelnummer.
Motorpost
De NS zette oude NS Blokkendozen in voor het vervoer van post, voordat de bekende PTT motorposten verschenen. Ik wilde dit treinstel ook als fantasie “motorpost” inzetten, maar de werkelijkheid haalde mij in, tot mijn grote verrassing.
De ET85 werd ook gebruikt voor het vervoer van post, maar altijd in combinatie met personenvervoer, zie ook onderstaande afbeelding.

ET85 ingezet voor het vervoer van post en stukgoederen.
Wederom mijn vraag, wie herkent dit materieel, en weet welke N-spoor fabrikant hier ook modellen van heeft gemaakt?
Foto’s van mijn ET85 volgen nog, helaas is het weer op dit ogenblik te donker om foto’s te nemen.
Groetjes, en bij voorbaat dank, Marco.
De verkoop van mijn Märklin H0 treinbaan was een moeilijke beslissing, maar leverde soms onverwachts nog wel eens wat op. Zo verkocht ik o.a. mijn ”grachtengordel” (14 grachtenpanden van Faller, Pola en Heljan), en na ontvangst van het verkoopbedrag kreeg ik ook een schoenendoos vol met N-spulletjes mee. ”Kijk maar wat je er mee doet, er zit vast nog wel wat bruikbaars tussen.” Na zorgvuldige schoonmaak werd ik zo eigenaar van menig goederenwagentje, enkele personenrijtuigen en wat Wiking autootjes. In een hoekje van de doos lag ook nog een treinstel.
Dat betrof dus Roco N 23385, een treinstel waar ik leuke herinneringen aan heb omdat ik er ooit een keertje mee mocht rijden. Het deed mij denken aan onze NS Blokkendozen (Mat ’24), en de sfeer en het rijgedrag was treffend met onze treinstellen.
Echter, het treinstel was in slechte staat. Het stuurstandrijtuig kon ik direct afschrijven, in het dak zat een enorm gat (soldeerbout?), en de wanden waren beschadigd door lijmresten. Het motorrijtuig was in betere staat, maar enorm vuil. Gelukkig konden onze specialisten in Lochem het onderstel schoonmaken en van een DCC-decoder voorzien, via Duitse contacten kwam ik in het bezit van een nieuwe kap (Neuware!). En zo werd ik dus trotse bezitter van een DB ET 85.

ET 85 in de omgeving van Nürnberg.
Beiwagen
Nu is het rijden met een enkele motorrijtuig een beetje armoedige aangelegenheid, en ik zou het treinstel graag willen uitbreiden. Maar daarvoor heb ik uw hulp nodig, want ik weet niet exact waar ik naar zoek.
Omdat flink wat bijwagens beschadigd waren in WWII, bouwde de DB ook uit diverse andere bronnen extra rijtuigen voor de treinstellen, deze werden o.a. verbouwd uit:
— 2-assige Donnerbüchse.
— 3 en 4-assige Umbauwagens.
— 4-assige Eilzugwagens.
Mijn vraag: welke N-spoor fabrikanten hebben hier modellen van gemaakt. Van Fleischmann weet ik het zeker, maar het enige rijtuig dat ik bezit is opgeborgen in een doosje zonder artikelnummer.
Motorpost
De NS zette oude NS Blokkendozen in voor het vervoer van post, voordat de bekende PTT motorposten verschenen. Ik wilde dit treinstel ook als fantasie “motorpost” inzetten, maar de werkelijkheid haalde mij in, tot mijn grote verrassing.
De ET85 werd ook gebruikt voor het vervoer van post, maar altijd in combinatie met personenvervoer, zie ook onderstaande afbeelding.

ET85 ingezet voor het vervoer van post en stukgoederen.
Wederom mijn vraag, wie herkent dit materieel, en weet welke N-spoor fabrikant hier ook modellen van heeft gemaakt?
Foto’s van mijn ET85 volgen nog, helaas is het weer op dit ogenblik te donker om foto’s te nemen.
Groetjes, en bij voorbaat dank, Marco.