Pagina 1 van 1

Eerste Baanplan

Geplaatst: 07 jan 2023 17:45
door MrtAlways
Hallo,

Mijn baanplan zou er zo kunnen uitzien als het helemaal klaar is.
De bedoeling is om alles in delen uit te voeren, werkend van onder naar boven.
Dus eerst schaduw station en als laatste het bergspoor.
Ik weet dat ik heel veel rails gebruik maar dat doe ik liever dan later weer alles open te moeten breken.
Er zitten voor zover ik kan overzien twee keerlussen (rood) in.

Ik wil de baan digitaal besturen met modules van Digikeijs en software iTrain

Graag opmerkingen, toevoegingen, afraders over eventuele valkuilen, blunders.

mvg, Wim


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 07 jan 2023 18:46
door bpieters
De eerste indruk is dat de bereikbaarheid van de opstelsporen bekeken moet worden.Een cm of 25 tussenruimte is wel nodig om overal bij te kunnen bij ern plaatbreedte van 1,5 m.Vooral die midden op de plaat zou dan wel eens problematisch kunnen zijn.
Omdat er geen helix is worden de hellingen wel erg lang als je 25cm wilt halen met max.2,5% (10 meter).
Rechtsboven zou je een ovale helix kunnen maken,denk ik.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 07 jan 2023 20:40
door MrtAlways
Hoi Bert,
Eerste plaatje A en G laat zien dat rechtsboven al een helix ligt van 3,5 lus waardoor de tussenruimte van de opstelsporen en bovenliggende laag ruim 22 cm is.

mvg Wim

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 07 jan 2023 21:27
door bpieters
MrtAlways schreef: 07 jan 2023 20:40 Hoi Bert,
Eerste plaatje A en G laat zien dat rechtsboven al een helix ligt van 3,5 lus waardoor de tussenruimte van de opstelsporen en bovenliggende laag ruim 22 cm is.

mvg Wim
Oke was me niet helemaal duidelijk.
Plaatje in 1e instantie bekeken op de mobiel en dan zie je weleens wat over het hoofd.
Bij nader bekijken staat er idd een helix.
Met mijn voorstel zaten we uiteindelijk dus wel op 1 lijn.
Dan is het prima verder.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 07 jan 2023 21:34
door tv_man
Als ik het goed zie maakt het spoor naar station noord op niveau F wel erg kleine slingers (radius van naar schatting 100mm, terwijl de gebruikelijke R1 ongeveer het dubbele is), daar gaan maar weinig treinen zonder morren doorheen. Héél misschien sommige korte tweeassertjes.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 08 jan 2023 01:10
door MrtAlways
tv_man schreef: 07 jan 2023 21:34 Als ik het goed zie maakt het spoor naar station noord op niveau F wel erg kleine slingers (radius van naar schatting 100mm, terwijl de gebruikelijke R1 ongeveer het dubbele is), daar gaan maar weinig treinen zonder morren doorheen. Héél misschien sommige korte tweeassertjes.
Dit tandradspoor is voor de verre toekomst. Ik heb idd niet gekeken naar de min. radius van de desbetreffende locs.
Ik houd het in gedachten tegen de tijd dat ik het maak.

mvg Wim

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 08 jan 2023 11:41
door tv_man
Na snel googlen staat er voor de tandradbaanlok van Fleischmann aangegeven dat de minimale radius 192mm is. Dus kleiner dan dat gaat hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 08 jan 2023 14:32
door MrtAlways
tv_man schreef: 08 jan 2023 11:41 Na snel googlen staat er voor de tandradbaanlok van Fleischmann aangegeven dat de minimale radius 192mm is. Dus kleiner dan dat gaat hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren.
Ik heb het idd ook gelezen, dank je. Het plan is op dit punt aangepast.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 08 jan 2023 14:54
door WimR
De keerdriehoek op plaatje C is erg kort.
Bij gebruik van een keerlusmodule moeten alle stroom afnemers in het baanvak passen.
Tevens gaat er van het baanvak 2 stukjes af waardoor deze nog korter wordt.
Deze 2 stukjes zijn voor inkomende en uitgaande detectie waardoor de module de juiste polarisatie krijgt, in het middelste deel moet dan de hele trein passen. Komt de trein in meerdere delen dan krijg je kortsluiting.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 08 jan 2023 21:27
door MrtAlways
Ik wil via de wisseltongen de achterliggende rails (kort stukje) laten schakelen via een relais.
Kan dezelfde aansturing als van het puntstuk zijn.
Dan kan ik de de keerlus detectie aan de scherpe kan van de wissel laten beginnen en dan een lengte geven van een halve helix (1,75 meter).
Toch?

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 09 jan 2023 11:39
door WimR
Volgens de handleiding van de keerlusmodule moet dat lukken.
De rode lijn loopt niet door in de helix, vandaar mijn opmerking.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 09 jan 2023 14:57
door shoven
Fors plan hoor.
Ik zou wel overwegen e.e.a. wat speelser neer te leggen. Het ligt nu wel erg alsof het langs een liniaal is gelegd, deel B bijvoorbeeld loopt erg strak langs de rand van de tafel. Je zou kunnen kijken of een mooie lange flauwe boog daar niet mooier staat, of je station in een flauwe boog neer te leggen. Als je op foto's van het grootbedrijf kijkt, zie je dat kaarsrechte stukken heel weinig voor komen. Met flexrail is dat goed te doen.
't Is maar een overweging.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 09 jan 2023 15:00
door shoven
Ik zou zeker even kijken naar de bereikbaarheid. Als er 25cm tussen onder- en bovenplaat zit kom je met je arm niet zo heel ver. Haal je het midden van de plaat waars je schaduwstations liggen? Ik zou dat vooraf even goed testen om achteraf gedoe te voorkomen.

Maar leuk plan verder.

Re: Eerste Baanplan

Geplaatst: 10 jan 2023 13:48
door MrtAlways
Dank allemaal.
Naar aanleiding van de laatste twee reacties ga ik dit plan inderdaad heroverwegen en iets maken dat een stukje kleiner wordt.
Ik plaats het nieuwe ontwerp weer.