Prüfling Bhf.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Hallo Gerco,

Goede ideeën. Ik ben zelf ook liefhebber van tijdperk 2 en van de DRG, maar evengoed van tijdperken 1 en 3. Ik werk niet met een vaste baan, maar met segmenten en modules. Thema's bij mij daarom voorlopig alleen nevenlijnen. Je kunt dat zien in mijn draadjes. Ik hoop nog eens ruimte te kunnen maken voor een grotere, vaste baan, maar voorlopig hou ik het nog even bij de losse modules.

Leuk om te lezen dat je de bouwpakketten van hun lelijke plastic uiterlijk ontdoet. Ik doe dat al jaren en dat ziet er zoveel beter uit. Ik ga je draadje in ieder geval volgen.



Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Hallo Harry,

Dank! Ik had je boekenkastsegmenten al gezien. Onder de indruk van je werk. Het werken aan de gebouwen en scenery is mijn favoriete bezigheid. Een hoop ervaring van mijn scheepsmodelbouw vloeit over naar plastic huisjes. Dat heeft geholpen om het toch te gaan doen. Ooit hoop ik naar jouw voorbeeld iets met zelfbouw te gaan doen.

Als je tips hebt obv wat je ziet in mijn verfwerk laat het dan vooral weten!

Ik moet nog wel dit zeggen, het grootste nadeel aan drg thema’s is de beroerde trekkracht van de stoomlocomotieven. Wat dat betreft kijk ik wel met lichte jaloezie naar de epoche 5-6 sectie van de vitrine in de modelwinkel. Vooralsnog weinig anders aan te doen dan hellingen verlengen, bochten verwijden en slipbandjes vervangen.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Hallo allen,

De afgelopen weken is gewerkt aan de bekende combinatie van gebouwen en gipswerk. Tevens is een van mijn locomotieven retour gekomen van een reparatie.

Het belangrijkste is denk ik wel de heraanleg van een veel te steile helling. Te steil is het nog steeds, toch helpt deze nieuwe versie on ook de stomers goed naar boven te krijgen.
De bocht onderaan bij de wissel was veel te krap, die vervang ik door een stuk flexrail die ik in een minder scherpe radius leg.

Afbeelding

Afbeelding

Het gipswerk heb ik verder aangevuld. Ik zal de gaten wss opvullen met grijs grindwerk nadat de rotsen geverfd en dry brushed zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De watertoren heeft wat extra verf gekregen. Fout gemaakt bij monteren wat nu strak afwerken lastiger maakt. Volgende stap is washes en roest op het dak, maar ik wil de watertoren juist wat netter houden.


Afbeelding

Ook de koleninstallatie krijgt meer kleur
Afbeelding

Tevens 3 nieuw gekochte gebouwen waarvan er 1 al staat.
Afbeelding

Afbeelding

En de teruggekeerde loco een arnold r141 met sound


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Wat kleine vooruitgang. De eerste twee wissels hangen aan de esu switchpilot, en werken. Kostte maar wen paar uur om uit te vogelen hoe dat stomme ding werkt.

In het kader van de jaarlijkse verouderingsdag ook eea aangeschaft. Een setje ruhr Schnellverkehrs (ik wilde al langer een passagiersgeschikte tender lok) en 4 sneltreinwagons voor achter de br18, samen met een bagagewagon trekt ie het prima over de herziene helling. Een meevaller gezien de beroerde motorkracht van die lok.

Tevens is de watertoren grotendeels af, het meeste werk zit erop. Hier een daar nog wat groen en we zijn er.

Aanvullend heb ik wat heel fijn draad uit mijn modelvoorraad gehaald voor de kranen en wat verf ingeslagen om de koleninstallatie te kunnen verven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Mooie aanwinsten Gerco,

Dat rode rijtuig "Der Hamburger" is dat tijdperk 3? Merk, nummer?


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Hoi Gerco, lekker bezig! Wow, dat je aan die Fleischmann "der Hamburger" gekomen bent, zoek ik al jaren. Jammer dat Fleischmann de fout heeft gemaakt er banken in te maken, het was een dans/salon rijtuig... :o :lol:

Veel succes met jouw baan,

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

traiNiac schreef: 04 jul 2023 09:12 Mooie aanwinsten Gerco,

Dat rode rijtuig "Der Hamburger" is dat tijdperk 3? Merk, nummer?

Het is een fleischmann, wss de 863202, maar de ovp was spoorloos in het magazijntje van de winkel dus ik ben niet zeker of dat klopt. Er lag een andere speisewagen maar die kleur stond me niet aan en die had ook nog s een expliciet db logo op de zijkant. Deze kan iig nog doorgaan voor een drg rijtuig.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

epocheales denken schreef: 04 jul 2023 09:16 Hoi Gerco, lekker bezig! Wow, dat je aan die Fleischmann "der Hamburger" gekomen bent, zoek ik al jaren. Jammer dat Fleischmann de fout heeft gemaakt er banken in te maken, het was een dans/salon rijtuig... :o :lol:

Veel succes met jouw baan,

Groetjes, Hans
Ha Hans

Dank voor je bericht.

De lokale treinenwinkel heeft vaker spullen die nergens meer te vinden zijn. Hij heeft altijd een breed assortiment in alle epochen alleen heeft minder klanten voor 2-3. Dat helpt altijd als dat je focus is;). Ik vraag me wel af hoe het werkt om te dansen op het spoor in de jaren 50, moet geen soepel ritje zijn geweest zou ik denken.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Hoi Gerco,

Dit vond ik op het 1zu160 Forum van 15-4-2011, vrij vertaald via Google vertaling :lol: (auto moet natuurlijk wagon zijn..)

Onder artikelnr. 863202, Flm bracht de sociale auto "Der Hamburger" uit.
Het model is fijn gemodelleerd, maar heeft na eerste onderzoek verschillende eigenaardigheden:

a) Het model was een omgebouwde C4ü-28. Fleischmann nam zijn C4ü-35 als basismodel.

b) De hamburger was een auto van de maatschappij. Dienovereenkomstig moet de belettering van het wagontype WR4üge zijn. Op het model staat WR4üge (=restauratiewagen!) .

c) De bedrijfswagen had een aangepast interieur ten opzichte van het basismodel.
In de auto werden een bar, enkele stoelen en een dansvloer geïnstalleerd. Het model heeft het interieur van een normale C4ü met zijbeuk en compartimenten. Op de databoog staat ook "72 Pl", wat niet logisch is voor een bedrijfswagen.

Vandaar mijn oordeel: Nog een "quick shot" van flm, uitgevoerd als een model met eigenaardigheden.
Desalniettemin een visueel aantrekkelijk model.


Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Aha. Dank voor de toelichting. Interessante achtergrond heeft dat rode geval.

Zojuist ook gelegenheid gehad om eea op de foto te zetten.

Ik gebruik de oude vertrouwde fleischmann wisselmotoren.


Afbeelding

Afbeelding


Ik heb 1 switchpilot voor 8 wissels. Hierop worden alle wissels aangesloten die niet voor rangeren gebruikt worden. De wissels die well voor het rangeren zijn blijven voor nu handmatig. Op termijn schaf ik daar een aparte wisseldecoder voor aan.

De kleuren van de kabels zijn relatief simpel, blauw/rood voor de plus min van de stroomaanvoer. Voor de wissels donkerbruin/lichtbruin/zwart(-). Seinen krijgen straks ook hun eigen kleuren.

Ik heb een par foto’s van de bekabeling genomen. Weet wel dat ik er niet tevreden mee ben en dat zodra alle wissels zijn aangesloten de verdelee onder de tafel direct op de schop gaat

Afbeelding

Afbeelding

Ik voeg m voor de compleetheid bij maar deze puinhoop is binnen nu en een week wss herordend.


Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Update, alle wissels in de hoofdrijpaden hangen nu aan de multimaus. Een engelse heb ik gesloopt, had geen vervanger dus een nieuwe besteld. Zijn nogal prijzig kwam ik achter.

Aangezien hiermee de rails volgens plan ligt is het tijd om aan scenery te gaan denken. Ik wil om te beginnen op de hoeken iets uitproberen. Sowieso heb ik eea aangeschaft aan materiaal. Om overaal beter bij te kunnen staat de tafel vanaf nu niet meer op de rem en is hij verplaatst.






Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Daar kun je aardig wat groenen op je baan ;)
Blijf je volgen :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Absoluut, het is nu wachten op de das klei om ondergronden te kunnen maken. Zodra die er is gaan we aan de slag. Nog met mezelf in debat of een statische strooier het wel of niet waard is.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

De vakantie is aangebroken. Betekent meer updates en vooral een heerlijke zee aan modelbouwtijd.

Vandaag de eerste stappen gezet voor de houtopslag/voertuigloods


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Heerlijk die vakantie. De airbrush heeft vandaag een stapel uren gemaakt. Ik gebruik altijd tamiya verf, en dat werkt ook voor modelspoor heel goed. Is wel even zoeken naar kleurel, alhoewel dat de pret niet deert. voor deze post geldt dat heel veel termen ik zelf niet paraat heb in nl dus hier een daar duiken er wat engelse modelbouw termen op.

Het verdproces wat ik hanteer bestaat uit een aantal stappen. Voor de stappen 1-3 gebruik ik een airbrush.

1. Preshade, met een zeer donkere tint

Afbeelding

Afbeelding

2. Basislaag altijd in donkerdere kleur dan kleuren voor stappen 3a/b
3a. Shading 1 (om de effenheid te breken) lichtere kleuren van hetzelfde pallet (zwart/wit/grijs op grijs). Altijd zeer zwaar verdunde verf.
3b. Shading 2, zelfde als 3a met een ander pallet (groen/bruin op grijs bijvoorbeeld)
4. Filterlaag, zwaar verdunde olieverf of panel liner.
5. Drybrush
Afbeelding

Het resultaat voor de muren is als volgt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rotsen zijn er stukjes afgesprongen bij het drybrushen, die vul ik later met mos.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de houtopslag nog iets bijgewerkt. Lastig zichtbaar op de foto’s maar het dak bestaat nu uit 4 kleuren leien. Volgende stap is werken met groene verf om mos en groen effecten aan te brengen.

Afbeelding

Ten laatste heb ik met gips en klei de bodem aangelegd waar ik het groensel op ga strooien. Nu is de bodem niet zo’n strak biljartlaken. Mogelijk veil ik het iets bij om het iets minder grof te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was m weer. Ben benieuwd naar jullie tips en opmerkingen hoe ik het resultaat nog verder kan verbeteren qua verfwerk.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Dat heb je netjes gedaan ;)
Enkel zag ik op de 4 de foto een aansluiting van Fleischmann zonder huisje erop ,heb je daar de ontsporing tussenuit gehaald ?
Want als je soms digital gaat rijden gaat het problemen geven .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Krab schreef: 10 jul 2023 22:01 Dat heb je netjes gedaan ;)
Enkel zag ik op de 4 de foto een aansluiting van Fleischmann zonder huisje erop ,heb je daar de ontsporing tussenuit gehaald ?
Want als je soms digital gaat rijden gaat het problemen geven .

mvg Sjaak
Hallo Sjaak,

dank! Die zitten er niet meer in. Ik heb toen ik dit jaar de overal alle condensatoren er tussenuit gesloopt. Niet zozeer omdat ik wist wat het probleem was, maar omdat er een soort achtergrondskortsluiting optrad, de maus gaf geen kortsluiting aan maar het was wel hoorbaar en ik kon me idd niet voorstellen dat dat goed was. Overigens heeft deze baan nooit analoog gereden. Alles gebeurt met een multimaus uit een 2010 startset.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Schachbrett »

Het ziet er prima uit.
Mooie steunmuren en kleuren.
De basis is goed en dat kun je nu verder fine tune naar eigen smaak.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Oke dat had ik er nog niet uit op gemaakt dat je al digitaal reed .
Die kleuren van de rotsen en dat is mooier dan dat witte wat je soms hier ziet op het forum
en met groen aankleden word het nog natuurlijker op je baan ;) .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Hoi Gerco, even een vraagje als het mag: wat voor oorlogsschip hangt daar als mooie poster bij jou aan de muur? Is dat een torpedobootjager uit WW2 of later?
Verder lekker bezig ondanks de warmte! :Thumb

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

Dank voor je bericht Hans. Vragen zijn altijd welkom. De poster was het voorbeeld voor mijn eerste scheepsmodel, de Japanse lichte kruiser Yahagi, een wwii schip. Gelukkig hebben we airco, dus warmer dan 24/25 is het niet op zolder.

Afbeelding

Afbeelding
Krab schreef: 10 jul 2023 23:41 Oke dat had ik er nog niet uit op gemaakt dat je al digitaal reed .
Die kleuren van de rotsen en dat is mooier dan dat witte wat je soms hier ziet op het forum
en met groen aankleden word het nog natuurlijker op je baan ;) .

mvg Sjaak
Welk witte bedoel je precies? Sws zin in het vergroenen!


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door epocheales denken »

Zo! Je kan er ook wat van op het gebied van modelbouw. Mooi geweatherd, scheepsmodelbouw is ook geweldig leuk om te doen. Is dit een Tamiya? Heb zelf ooit o.a. de Bismarck gebouwd van dit merk 1:350. Gekocht op vakantie in Canada, de doos was zo groot, die mocht in de cockpit staan. Nu niet meer voor te stellen...

Blijf je graag volgen :Thumb


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Sky »

epocheales denken schreef: 11 jul 2023 21:11 Zo! Je kan er ook wat van op het gebied van modelbouw. Mooi geweatherd, scheepsmodelbouw is ook geweldig leuk om te doen. Is dit een Tamiya? Heb zelf ooit o.a. de Bismarck gebouwd van dit merk 1:350. Gekocht op vakantie in Canada, de doos was zo groot, die mocht in de cockpit staan. Nu niet meer voor te stellen...

Blijf je graag volgen :Thumb

Dat is wel heel toevallig, ik ben precies nu bezig met de revell 1/350 bismarck. Ik houd hier een instagram account voor bij. https://instagram.com/skyraiders_modeli ... c2ODk2ZA==

Dat soort tijden kan ik mij niet voorstellen met dozen in de cockpit. Dit was een Hasegawa model met alle toeters en bellen en dat was al een gigantische doos. In vergelijk zien alle n spoor doosjes er dan wel een tikje zielig uit.

Die modelbouwervaring helpt nu enorm om dit hele spoordeel een mooie vorm te geven. Anderzijds is dit iets heel anders en van alle elektra heb ik echt geen kaas gegeten. Alle draadjes hierzo doorkammen op zoeken naar interessante truks, tips en methoden helpt.

Ik hoop dat de verdere voortgang je niet zal tegenvallen nu de “verwachtingen” zijn gewekt🫠


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door traiNiac »

Je gaat als een speer Gerco, mooi hoor.

En ook leuk om te lezen over je andere modelbouw-hobby. Bij mij zijn dat vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog in 1:72.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7365
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Prüfling Bhf.

Bericht door Krab »

Die kleuren van de rotsen en dat is mooier dan dat witte wat je soms hier ziet op het forum
en met groen aankleden word het nog natuurlijker op je baan ;) .

Welk witte bedoel je precies? Sws zin in het vergroenen!

Sloeg niet op je baan maar op een baan hier op het forum .

Er zijn er die al jaren bezig zijn met de scenery en nog steeds een kaal gips landschap te zien is. :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie