DE2

Hier het forum van PBN-Design
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

DE2

Bericht door Pjotr »

Ik heb een tijdje geworsteld met de DE aandrijving. Ik had hier op advies van een gewaardeerde forumgenoot een draaistel van een Roco BR215 voor bedacht. Deze kwam echter veel te laag uit ten opzichte van de vloer.

Inmiddels de nodige aanpassingen gedaan en gezorgd dat het model demontabel blijft voor toekomstig onderhoud.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Heb ondertussen op basis van ditzelfde draaistel een rijdend onderstel gerealiseerd voor de DE1 en de DE2. Bijgaand een foto voor eventuele inspiratie voor jouw onderstellen. Houd wel in de gaten dat er een behoorlijk gewicht moet zijn om ze goed te laten rijden. Heb onder het stel twee loodstrippen van 2,2 mm dik geplaatst, van 10 x 1,2 cm en boven in de kap van het aangedreven stel ook nog een strip van 5 x 1 cm met een dikte van 2,2 mm

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: DE2

Bericht door Hube »

Ik zit op 2 sporen, beide uitgaande van oude Minitrix aandrijvingen en een gefreesd messing tussenstuk.
De 3D prints, van een zeer gewaardeerd mede forumlid, passen hier aan de onderkant weer precies op.
Het messing geeft voldoende gewicht. De aandrijving zit aan 1 kant met een paar slipbandjes op 1 van de assen.
Een aandrijving aan beide zijden heb ik ook geprobeerd maar dat kan de micro motor moeilijker trekken.
Deze uitvoering pas ik nu toe bij een Mat’36 en een DE1:

Afbeelding


Bij de 2de uitvoering is mij freeswerk nog niet nauwkeurig genoeg geweest. De slots aan de zijkanten moeten nog nauwkeuriger.
En de positie van de motor is veel kritischer. Ik ga dit nog wel een keer proberen.

Afbeelding

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie