NS jaren '80 & '90

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door WimC »

Dewissels lijken wat slanker te zijn dan de gebruikelijke 15-graden wissel. Heb je de slankere van Roco/Fl toegepast?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

Schachbrett schreef: 17 feb 2024 00:21Gaaf Rick die loodsen. :Thumb
Ja, ik zocht een passende kit voor een Nederlandse baan maar deze staan kant en klaar op Ebay :)
WimC schreef: 17 feb 2024 08:18Dewissels lijken wat slanker te zijn dan de gebruikelijke 15-graden wissel. Heb je de slankere van Roco/Fl toegepast?
Alle wissels zijn 15-graden, ik heb één 10-graden wissel in de bestelling staan om het wissel linksonder in de hoofdlijn te vervangen.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Folkert van Wijk »

Idd mooie loodsen in een interessante afwisselende opzet.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Krab »

Die loodsen zijn zeker mooi zal ook eens meer kijken op Ebay enkel de verzendkosten zijn daar wel hoog .
Om de kier zou ik die groter maken en dat spoor laten doorlopen
en de drie sporen een stukje rail bij de 2 de wissel zodat die opschuiven naar de voorkant .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3600
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Schachbrett »

Ik koop aardig wat op Ebay.de
Is ook niet altijd te voorkomen met dat Oostenrijks spul.
Natuurlijk kijk ik eerst of onze huisgrutter het heeft,die gun ik het liefst de opdracht.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Folkert van Wijk »

Schachbrett schreef: 23 feb 2024 22:49 huisgrutter
:D Dat woord ga ik ook gebruiken...


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door traiNiac »

Dat brugseinhuis is ook erg fraai Rick, welk merk is dat?



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

Nog een fotootje om het verschil tussen een 10 en graden wissel zichtbaar te maken:
Afbeelding
Het wissel is geschikt voor de standaardaandrijving van Roco/Fleischmann maar vreemd genoeg ontbreken de houders om deze vast te schroeven, raar.

Het sporenplan bij de loodsen is weer veranderd, ik was er nog niet tevreden over maar nu vind ik wel aardig. Het voorste kopspoor is bedoeld voor de tankplaats, de twee diagonale sporen voor het VAM-station zodat er ruimte is om een paar wagons te beladen en nog een paar wagons op voorraad te hebben. Achter de loodsen ligt een uithaalspoor en is ruimte voor een kleine losweg voor gesloten wagentjes:
Afbeelding

traiNiac schreef: 24 feb 2024 09:11Dat brugseinhuis is ook erg fraai Rick, welk merk is dat?
Auhagen 13304, weliswaar TT maar dat heeft als voordeel dat elektrisch materieel er onderdoor kan zonder ingrepen aan de stroomafnemers.
Krab schreef: 23 feb 2024 22:42Die loodsen zijn zeker mooi zal ook eens meer kijken op Ebay enkel de verzendkosten zijn daar wel hoog .
Om de kier zou ik die groter maken en dat spoor laten doorlopen
en de drie sporen een stukje rail bij de 2 de wissel zodat die opschuiven naar de voorkant .
De verzendkosten kunnen inderdaad hoog zijn, al is het soms wel mogelijk dingen te combineren.
De loods naar de voorkant opschuiven ging niet, ik wou nog wat ruimte tussen de spoorlijn en loods hebben zodat de heftruk en personeel erlangs kan. Het kopspoortje ligt ook zo bij de werkplaats in Amsterdam Zaanstraat, ik vond dat wel grappig maar helaas paste het niet meer in het plan. :(



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Raymond »

Hoi Rick,
Ik heb ook zo'n 10gr wissel maar dan de oude van Roco, die heeft een andere spoel en zit ook vast aan de wissel..
Dus volgens mij hoord er een hele andere spoel bij jou wissel?

De rails ligt er mooi bij zo!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

Zo, langzaamaan gaat het verder:
Afbeelding

Afbeelding
De rails van het doorgaande spoor zijn bruin geschilderd en het landschap is uitgesneden. Binnenkort hoop ik met gips te kunnen kliederen om de spoordijk vorm te geven. Aan de rechterzijde komt tussen de spoordijk en het weiland een slootje, misschien dat ik dat aan de linkerzijde ook doe.
Het stuk kurk op de tweede foto staat nog bol, vandaar dat het er raat uitziet. Op deze plek komt een onderstation voor de bovenleiding met een overweg om deze te bereiken vanaf het werkplaatsterrein.
Raymond schreef: 04 mar 2024 06:27Ik heb ook zo'n 10gr wissel maar dan de oude van Roco, die heeft een andere spoel en zit ook vast aan de wissel..
Dus volgens mij hoord er een hele andere spoel bij jou wissel?
Op internet werd deze aandrijving genoemd en hij past ook maar zit niet vast. Met een beetje lijm en een plaatje styreen is dat zo opgelost. 8-)


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 307
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door sik234 »

luek teama ziet er nice uit met mooi matrial :)



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

In het Paasweekend was er tijd om aan de baan te werken. Met wat gips en verf heeft de spoordijk vorm gekregen, als het gips helemaal droog is wordt de dijk nog glad geschuurd en de randjes weggehaald. De 1215 passeert de werkzaamheden met een trein uit Duitsland:
Afbeelding

Het andere deel van de spoordijk met ruimte voor een sloot tussen de dijk en het weiland. Ook hier moet nog wat bijgewerkt worden, het gips wat overbleef heb ik maar als ondergrond voor het weiland gebruikt:
Afbeelding

Tussendoor heb ik nog een Piet Bon ketelwagen veranderd in een instructieketelwagen, opleiding hebben de Preisers natuurlijk ook nodig:
Afbeelding



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Raymond »

Ziet eral goed uit Rick!
Komt er aan de andere kant van de dijk ook een verlaging?
Erg leuk die ketelwagen!👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door 8811 »

Rick schreef: 01 apr 2024 16:41 De 1215 passeert de werkzaamheden met een trein uit Duitsland:
Afbeelding
Fraaie trein. Welk merk zijn de rijtuigen Rick, vooral de eerste.


Maarten

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

Op een baan in de jaren '90 mogen de ACTS VAM-wagens natuurlijk niet ontbreken, mogelijk gemaakt door @caspervt :
Afbeelding

8811 schreef: 09 apr 2024 21:15Fraaie trein. Welk merk zijn de rijtuigen Rick, vooral de eerste.
De hele stam is van Minitrix, achter de loc hangt set 15639 en daarna een BDms uit set 15880.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7367
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Krab »

Dat zullen mooie modellen worden uit jou hand ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3600
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Schachbrett »

Schitterend en zo jaren 80 die 1215 met Duitse sleep :Thumb


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Raymond »

Die 1215 heb je mooi gedaan Rick👍🏻 (ook moeite gehad met de nummers op de neus?)
Succes met de bouw van de ACTS-Vamwagens!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Rick »

Raymond schreef: 01 apr 2024 18:57Komt er aan de andere kant van de dijk ook een verlaging?
Erg leuk die ketelwagen!👍🏻
Bedankt, vergat ik zomaar op je bericht te reageren. :oops: Aan de andere kant van de dijk komt geen verlaging, dat is de toegang tot de zijkant van de werkplaats en het onderstation. Tussen de sporen komt wat klein groen en grind, dat is deel van het rangeerterrein.
Krab schreef: 13 apr 2024 22:08Dat zullen mooie modellen worden uit jou hand ;)
Dat hoop ik wel. :)
Raymond schreef: 14 apr 2024 08:06Die 1215 heb je mooi gedaan Rick👍🏻 (ook moeite gehad met de nummers op de neus?)
Dat viel wel mee maar ik zag dat het bij jou al gelukt is. :Thumb

Het werken aan de baan kan niet altijd doorgaan, na de verhuizing en de aanleg nieuwe baan heb ik besloten dat van al het materieel eerst de wielen schoon gemaakt moeten worden voor ze weer op de rails mogen. Ook heb ik een opbergset van Feldherr gekocht zodat de treinen niet steeds terug in de verpakking hoeven als ik ze niet gebruik en ze niet de complete baan in beslag nemen. Die wordt nu dus gevuld, tien dozen blijkt niet genoeg. 7(8)7
Zeker niet als het materieelpark nog steeds wordt uitgebreid, van het weekend ben ik met deze stam bezig geweest:
Afbeelding



Raymond
Berichten: 1908
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS jaren '80 & '90

Bericht door Raymond »

Mooie gave trein Rick!!!
Waar heb je die gekocht?
Of heb je die zelf gebouwd?

Groet,
Raymond


Plaats reactie