Opbergoplossingen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Opbergoplossingen

Bericht door WimC »

Naar aanleiding van de discussie hier:
viewtopic.php?p=276081#p276081

wat zijn jouw opbergoplossingen?

Ik heb deze:
Afbeelding
150 cm breed, 10 lagen. Dus je kunt er aardig wat in kwijt.

En deze:
Afbeelding

Ooit bij de Lidl gekocht. Omdat die aan het vollopen is met anime-figuurtjes (en ik daar nog wat ruimte voor nodig heb), heb ik recent deze nog aangeschaft, maar die moet ik nog ophangen:
Afbeelding
Deze is ca. 55 cm breed, net als de andere ook 10 lagen (wel net wat hoger omdat de lagen wat hoger zijn).


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door bpieters »

Al een tijdje op zoek naar een ladenkast waar je iets overzichtelijk kwijt kan.
Bijv. zoiets als dit:
Afbeelding

Vraag is wel of de lades qua hoogte goed is.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door bpieters »

@WimC : die bovenste is dat zelfbouw?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Opbergoplossingen

Bericht door WimC »

bpieters schreef: 03 feb 2024 14:41 @WimC : die bovenste is dat zelfbouw?
Ik heb 'm op marktplaats gekocht. Het lijkt inderdaad zelfbouw te zijn. Voor de onderste geldt hetzelfde.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door bpieters »

Zo'n ladenkast zoals ik eerder aangaf is denk ik prima als je de originele doosjes gebruikt.
Na al die jaren is dat bij al het oude materieel niet meer het geval.
Is het een idee om de bodem met zacht materiaal te bekleden (schuimplastic bijv?) zodat je de treinen plat kunt neerleggen, zodat je wel het overzicht behoudt?
De rijindeling dan met kartonstroken o.i.d.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7413
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Krab »

Hoi hier de ladekast die ik heb ingedeeld met schoenendoos deksels als ze los liggen erin .

Afbeelding

Of nog in svp zitten .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van mijn vitrine kast zal ik nog foto's maken .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Opbergoplossingen

Bericht door The Railroader »

Een tekeningenkast is ook een mooie mogelijkheid. Voordeel is dat je dan twee doosjes op elkaar kan plaatsen.


Fred The Railroader

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door TonN »

Afbeelding

Dit is een opberg en transport doos, gemaakt in de tijd dat ik nog lid was een modelspoorwegclub en regelmatig op een beurs ging rijden. In de dozen zaten plakkertjes met welke loc of wagen waar hoorde, zodat je goed kon zien of je alles weer had.
Het geheel werd met de sjorband bij elkaar gehouden en daarna in een plastic kratje (jumbo/ah formaat) vervoerd.
Dit is 25 jaar oud.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Folkert van Wijk »

TonN schreef: 03 feb 2024 15:38 Afbeelding

Dit is een opberg en transport doos, gemaakt in de tijd dat ik nog lid was een modelspoorwegclub en regelmatig op een beurs ging rijden. In de dozen zaten plakkertjes met welke loc of wagen waar hoorde, zodat je goed kon zien of je alles weer had.
Het geheel werd met de sjorband bij elkaar gehouden en daarna in een plastic kratje (jumbo/ah formaat) vervoerd.
Dit is 25 jaar oud.
Dat ziet er wel handig en overzichtelijk uit.
Wat heb je op de bodem liggen en waar heb je de schappen/indeling van gemaakt?


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Folkert van Wijk »

Krab schreef: 03 feb 2024 15:29
Afbeelding

Van mijn vitrine kast zal ik nog foto's maken .

mvg Sjaak
Mooi kastje!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door bpieters »

The Railroader schreef: 03 feb 2024 15:38 Een tekeningenkast is ook een mooie mogelijkheid. Voordeel is dat je dan twee doosjes op elkaar kan plaatsen.
Dat op elkaar stapelen is voor mij geen optie ivm de zichtbaarheid.
Die oplossing van Krab lijjkt me wel handig.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door TonN »

Folkert van Wijk schreef: 03 feb 2024 18:15
Dat ziet er wel handig en overzichtelijk uit.
Wat heb je op de bodem liggen en waar heb je de schappen/indeling van gemaakt?
Ik heb een jongen bij de praxis lekker een plaat triplex laten verzagen. Dat vervolgens lekker aan elkaar gelijmd.
Ik had een soort folie van een 2 mm liggen en dat er weer in gelijmd. Een soort verpakkignsspul
Ik koop vaak 2de hands spul zonder doosje, dus dat was sowieso lastig om mee te nemen. Mijn treinen stonden snel op de clubbaan en er aan het eind van de sessie weer af.
Sommige hoogtes zijn iets groter dan andere. Niet alle wagens hebben dezelfde hoogte


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Ad_M »

Je moet er ruimte voor hebben, maar ben heel erg te spreken over Heins vitrines
Zitten ook groeven in gevreesd als spoor, transparante deurtjes zijn UV werend tegen verkleuring
Er zijn er zelfs met spiegel achterwand, LED achter verlichting en spanning op het spoor in de vitrines 8-)

Niet de beste foto's (in het avond licht) maar hierbij mijn bijdrage :D

De grote vitrine:
Afbeelding

De kleine vitrine:
Afbeelding

Beide bestaan uit twee delen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi Ad! Ziet er luxe uit.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door bpieters »

Mooi die vitrines van Heins.
Maakt de keuze tussen vitrine of ladenkast niet eenvoudig.
Vitrine neemt in ieder geval onder de baan geen ruimte in dn dat vind ik ook wel een belangrijk punt.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5102
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Opbergoplossingen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vitrinekasten zijn als je een beetje handig bent heel makkelijk zelf te bouwen. Ik heb van de grotere 3 gekochte vitrinekasten, de rest is om of zelfbouw. De constructie van de deuren wisseld enkele hebben draaideuren maar de meeste schuifdeuren. Bij eentje schuiven de deuren door ruimte gebrek links en rechts verticaal. Daar zit een draaibaar stuk hout met groef onder waar de deur in valt en daarmee alles vergrendeld.

Even graven naar foto's...................daar gaan we:
Afbeelding
Gekocht/gekregen

Afbeelding
Ombouw met wiebelige draaideur, de oudste en slechtste want al doende leert men.

Afbeelding
Ombouw van een IKEA ladekastje, met draaideur.

Afbeelding
Ombouw door m'n vader van een staande kantoorboekenkast met schuifdeuren. Het nadeel is hier dat je de deurtjes er niet aan een kant uit kan schuiven. 3x raden wat ik daarna bij dat soort kanten doe.

Afbeelding
Zelfbouw van latten en hout van een gesloopte linnenkast. Niet de mooiste kast maar wel de fijnste. De deurtjes kunnen er links uit.

Afbeelding
Nog een gekregen kast.

Afbeelding

Afbeelding
De omgebouwde boekenkast met verticale schuifdeurtjes. En ja daar lig ik in bed met m'n hoofd onder :ugeek: ..............en ik leef nog 7(8)7

Afbeelding

Afbeelding
Zelfbouw van underlayment multiplex, deze rook de eerste maanden heerlijk, je eigen dennenbos in de slaapkamer :Thumb _o_ . Er zit een simpele draaideur op met gaatjes waar oogjes doorheen steken, een splitpen per oog vergrendeld de deur. Werkt prima maar ik moet wel 12 splitpennen verwijderen om hem open te maken. Zou ik voor zo'n grote kast niet nog een keer doen.

Afbeelding
Zelfbouw open voorraadkast.

Afbeelding
Zelfbouw voorraad rek van MDF.

Afbeelding
Ombouw van een klein kastje naar liggende vitrinekast specifiek voor tram diorama's al kan er ook wat anders in. Ook hier weer met een standaard uitschuifbare schuifdeur.

Werk en diorama voorraad ligt in grote lades gestapeld op dikke kartonnen platen:
Afbeelding

Afbeelding
En de 3 zelfbouw kasten van afgelopen november waarvan er 2 op kastdeurtjes van een hangend aanrechtkastje met de bekende schuifdeurtjes.

Hoeveel vitrinekasten heb ik nou eigenlijk ook al weer? |:( |:( :?: ..............even geteld, 13 dus en dan heb ik 2 kleine kastjes van de action nog niet mee gerekend.
Afbeelding

Zo zo kan die wel weer ff _o_ 7(8)7 , groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5102
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Opbergoplossingen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Toch nog eentje vergeten |:( :
Afbeelding
Ombouw van een staande kast die door de magneetsluiting en het isolatie schuim prima dicht blijft.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Opbergoplossingen

Bericht door WimC »

Zo Michel, da's een flinke collectie vitrinekasten.

Als je niet handig genoeg bent om ze zelf te bouwen, staande en hangende vitrinekasten worden ook veel op marktplaats aangeboden. Veel gratis af te halen of voor een paar tientjes. Vitrinekasten voor modelspoor hangt ook daar meestal wel een prijskaartje aan, maar met wat geduld en geluk kun je ook daarvoor koopjes vinden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Folkert van Wijk »

Zoals ik ergens anders schreef probeer ik mijn opberg systeem een beetje in stijl met ons vintage - ouderwetse - klassieke en of oubollige inrichting te houden, omdat ons baantje lekker in de woonkamer staat.

Op marktplaats heb ik daarvoor een mooie bestek cassette/kast gekocht met twee breede en diepe lades, waarin ik ons nog bescheiden wagenpark kan parkeren. En het toch allemaal binnen handbereik heb.

Onder die bestek cassette heb ik vier wieltjes uit de Karwei geschroefd zodat ik hem onder de baan kan rollen.
De laptop of tablet voor de besturing van de baan krijgt ook een plekje op die kast. Misschien dat ik tevens de Digikeijs 5000 daar in een later stadium opvast schroef.

Het idee is om er op één of andere manier driehoekige strookjes xps of piepschuim in te plakken, zodat het rollend materieel er zonder doosje netjes schuin en op zijn kant in past. Tot zolang ligt alles er met doosje en al in, maar die doosjes nemen wel veel ruimte in.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1842
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Opbergoplossingen

Bericht door OBBinN »

Treinen die niet op de baan staan in de vitrines, al is er geen plek meer en zitten o.a. de 2 nieuwe RailJets en de NightJet rijtuigen nog in de OVP ergens op de plank.. Zijn vitrines van Heins vitrine met uv werende plexieplaten als schuifdeuren. De onderste heb ik al een tijd hangen, vandaar kleurverschil..

Afbeelding

De (lege) OVP's bewaar ik in een grote doos en een grote afsluitbare box, al zitten die ook vol en zwerft de rest weer 'ergens op de planken'. Moet dat weer eens gaan uitzoeken en opruimen dus!

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 431
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Ronald1 »

Mijn opbergoplossingen zijn twee IKEA ladekastjes en een vitrine.

Alle OVP doosjes zitten in opbergdozen op zolder.

De twee ladekastjes passen precies onder de baan en hebben elk zes laden waarin ik houten hoekranden heb gemaakt, zodat de locs en wagens er schuin en stabiel in staan.

De vitrine hangt in de treinkamer boven de werkplek en biedt momenteel o.a. ruimte aan de treinen die onderhoud nodig hebben.

De bijgevoegde foto’s zijn gedateerd, ze zijn genomen in de periode dat de baan nog vol in opbouw was en het materieel dus niet op de baan stond. Momenteel staat bijna al het materieel op de baan (en zo hoort het) dus zijn de kastjes en de vitrine akelig leeg. Maar ach dat biedt ook weer ruimte voor nieuwe aankopen.

Groet, Ronald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Opbergoplossingen

Bericht door piksov »

Ik heb een kast met 5 laden voor A0 tekeningen.
Daar heb bewaar ik heel veel treinenmeuk in. (die papier kast kon ik gratis ophalen via Marktplaats)

In 1 van de laden heb in mijn trainsafe buizen met treinen.
In een andere bewaar ik de voorraad electronica decoders e.d.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Opbergoplossingen

Bericht door Folkert van Wijk »

Ronald, mooi zo die laden. Zoiets wil ik ook gaan doen.
Houten profielen zijn een goed idee. Ik had al geprobeerd om dat bij een bedrijf uit schuimrubber te laten maken, maar wordt erg duur.



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Opbergoplossingen

Bericht door BartenThomas »

Idd, slim die hoeklatjes.



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Opbergoplossingen

Bericht door BartenThomas »

Helaas heeft mijn zolder 4 schuine wanden, dus een vitrine zit er niet in, de treintjes flikkeren er dan de hele tijd uit. :mrgreen: :mrgreen:
Wij hebben een rijtje ladekastjes van Jysk, als kopschot, op wieltjes, neergezet. In 2 heb ik 3 binnenlades gemaakt. 1, de onderste, van bijna de hele breedte en 2 van halve breedte en heen en weer schuifbaar, zodat je bij de onderste kunt komen. Onder de onderste is ruimte voor de OVP's. om daarbij te komen moet je wel alle 3 uitnemen. op de bodem ligt wat zachte niet pluizende stof, soort fleece.
Ze raken al aardig vol dus moeten er nog een paar gemaakt worden. Maar waar heb ik ook alweer de zaagtekening gelaten ..... :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie