Schakelaar z21 start

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Victor
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Schakelaar z21 start

Bericht door Victor »

hallo,

Ik ben in bezit van een (witte ) z21start. Tot nu toe veel plezier gehad ervan. (Mis alleen op de onderkant 2 uitsparingen om m op te hangen ergens)

Samen met de app kan ik tegelijk 3 treinen aansturen wat voor dat prima is. Ik mis alleen de mogelijkheid tot programmeren zonder al m’n treinen van de baan te moeten halen. Nou kan ik m’n geld stoppen in een Z21 maar ik dacht dat het misschien op te lossen door vanaf de z21 de baanvoedimg met een schakelaar te splitsen in een toevoer naar de baan of toevoer naar een apart spoor voor programmeren. Zo hoef ik niet elke keer onder de baan om stekkers achterin te wisselen.

Moet ik daarvoor beide draden op een schakelaar aansluiten of is 1 van de 2 voldoende (het laatste lijkt me logischer). En belangrijker. Waar kan ik zulke schakelaars kopen. Internet staat vol maar zie door de bomen het bos even niet meer…



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schakelaar z21 start

Bericht door FidOo »

Je kunt inderdaad 1 van de 2 draden omschakelen, je hebt hiervoor een 2 standen schakelaar nodig met een maak en verbreek contact. (n.o en n.c. Aangeduid)

De andere draad sluit je aan beide sporen aan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Schakelaar z21 start

Bericht door kootje007 »

Zo was ik het inderdaad ook van plan. Ik heb een hoofdspoor en een pendelspoor. Met een schakelaar maak ik het hoofdspoor spanningsloos (en bepaalde wisseldecoders ook) zodat ik kan programmeren op het pendelspoor.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Plaats reactie