Ledje samen met wissel schakelen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om mijn wissels in het schaduwstation aan te sluiten (analoog!), en ik wil ze bedienen met twee terugverende pushbuttons, eentje voor afbuigen, eentje voor rechtdoor. Daarbij wil ik tevens een ledje schakelen, zodat ik op mijn schakelpaneel kan zien welke stand de wissel heeft. Hiervoor had ik al een proefopstelling gemaakt met een inhaalspoortje, om wat dingen uit te testen en uit te vinden hoe het werkt. Ik ben niet zo heel erg bekend met stroom en schakelingen enzo, maar aldoende leert men. Op de foto's kun je zien hoe ik dit bedacht had. De groene schakeldraad van de wissel naar de ene schakelaar, de gele naar de andere, en de witte uiteraard naar de plus van de trafo. Iedere schakelaar en ledje heeft een (bruine in mijn geval) draad naar de massa van de trafo.


Afbeelding



Afbeelding

Het schakelen van de wissel lukt, maar nou wil het geval, dat wanneer ik de wissel rechtdoor schakel, het ledje van afbuigen gaat branden. Schakel ik de wissel op afbuigen, dan gaat het ledje (van afbuigen) uit. Het andere ledje doet niet eens mee in dit verhaal. Omwisselen van de draad die naar de LED gaat van de ene schakelaar naar de andere maakt niks uit. Dit is toch raar, of ligt het aan mij?

Is er iemand die mij (in Jip en Janneke taal graag :D ) kan uitleggen wat ik fout doe en hoe het wel zou moeten??

En dan nog een vraag; ik ben al niet zo'n ster in solderen (het lukt maar daar is ook alles mee gezegd), en al helemaal niet half op z'n kop onder het schakelpaneel....is dit ook aan elkaar te maken met stekkertjes en contrastekkertjes, en bij elkaar via de zijkant insteken? (ik gebruik die kleine, gekleurde dingen, van Märklin zegmaar).



Afbeelding

Alvast bedankt weer voor jullie tips en meedenken!


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Volgens mij gaat dit niet werken.

Je ledje zal sowieso uitgaan omdat de schakelaars moment zijn, want anders brandt je wissel door. Oftewel een puls.
Daarnaast zet je massa op de ene pin van de led, en via de schakelaar zet je ook massa op de andere pin.

Hoe het wel moet daar moet ik even over nadenken.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Omdat die drukknopjes inderdaad momentschakelaars zijn lukt het niet op een heel eenvoudige, goedkope manier. Ze laten de stroom alleen maar door op het moment dat je drukt. Je zult het met een tweestandenrelais met twee spoelen moeten doen. Märklin heeft hier bijvoorbeeld speciale relais voor:
- Art.nr. 7244
https://www.marklin.nl/producten/details/article/7244
Als iemand een simpeler manier heeft moet dat maar even gemeld worden. Veel goedkoper en wat betrouwbaarder zou het moeten kunnen met een bistabiele multivibrator, maar ik weet niet of die in een eenvoudige uitvoering in de handel zijn.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 05 mar 2024 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Je kunt ook een NE555 timer ic gebruiken. Met de ene puls laat je daarmee de led aan gaan, en met de volgende puls weer uit. Maar een wisselrelais zal ook kunnen.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door BartenThomas »

Zonder relais zou het kunnen met een 2 standen tuimelschakelaar, maar dan moet je wisselspoel een eindafschakeling hebben. En dan moet je dus ook volledig op die eindafschakeling vertrouwen dat de wisselspoel niet doorbrand.
Maar eigenlijk zie dan ook al aan de stand van de schakelaar welke kant de wissel op staat.

Ikzelf wil iets dergelijks maken met een pulsschakelaar.
Lees net het bericht van kootje007, Die NE555 oplossing, heb je daar een schemaatje/schetsje van?


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Ooit dit gevonden omdat mijn Trace Elliot basversterker 2 effectkanalen had die je met een footswitch kon activeren. Dit moest echter met een puls. Om te kunnen zien of het kanaal geactiveerd was heb ik er toen leds bij gemaakt en via een ne555 aangesloten. Dit vond ik nog, ik heb zelfs de soldeerwerkjes misschien nog liggen.

Afbeelding


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door Marco66 »

Hoi Erik Jan.

Op de website van Klaas Zondervan heb je deze schakeling.
Zelf al eens gebruikt en die werkt.


Afbeelding


Groeten Marco

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door BartenThomas »

@ Marco. Bij deze schakeling blijven idd fe leds branden, maar je bent wel afhankelijk van de eindafschakeling.

@ Kootje007. Als ik het goed begrijp heb je 2 ICs nodig. 1 voor de rechtdoor led en 1 voor de afbuigende led. Ik denk wel dat je wisselspoel direct op S1 moet aansluiten en niet op de IC uitgang (is immers geen puls uitgang), maar geeft dat geen stoorsignaal door bv de capaciteit, inpedantie of emk van de spoel? Dan zou je een dubbelpolige S1 moeten gebruiken.


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

In die van Marco (al heet ik ook Marco ;-)) ga je inderdaad nat als er geen afschakeling is in de wissel.

Met de ne555 zou ik het dan simpel doen, gewoon 1 led laten branden als je bv afslaat. Dus led aan is afslaan, led uit is rechtdoor. Al denk ik dat als je de ene led op de plus en de ander op massa aan laat gaan het ook gaat werken met 1 ic.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Zoals bijvoorbeeld hier:
https://elonics.org/dual-led-flasher-ci ... 555-timer/

Hier zie je dat de ene led andersom is aangesloten als de andere led.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door BartenThomas »

Multifunctioneel ICtje :Thumb
Bedankt Mar(c)kootje007


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

kootje007 schreef: 05 mar 2024 22:08 Zoals bijvoorbeeld hier:
https://elonics.org/dual-led-flasher-ci ... 555-timer/

Hier zie je dat de ene led andersom is aangesloten als de andere led.
Waarbij dit ook een mooi voorbeeld is voor een spoorwegovergang!


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

Dank voor al jullie reacties en tips. Ik zal me eens over de diverse opties gaan buigen.


Gebruikersavatar

Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door Ongeveer »

Beste Erik Jan
Wellicht kun je ideeen putten uit mijn draadje Regiobaan Sauerland, om zelf een bezetmelder te maken en deze aan een LED te verbinden.
Bij mij werkt het Prima!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... nd#p266037


M.v.g. Bob

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

Niet om de wijsneus uit te hangen, want ik ken m'n plaats tussen alle toppers op modelbouwgebied, maar hierbij het bewijs dat het wel degelijk kan op de manier die ik hierboven beschreef. Alleen heb ik de boel nu middels stekkertjes en contrastekkertjes aangesloten, want dat gepiel op de vierkante millimeter met een soldeerbout bleek geen succes :D



Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Goed om te horen! Heb je dan een schema zoals klaaszondervan gebruikt? Of, wat heb je veranderd aan je eerste opzet?


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

kootje007 schreef: 08 mar 2024 19:20 Goed om te horen! Heb je dan een schema zoals klaaszondervan gebruikt? Of, wat heb je veranderd aan je eerste opzet?
Ik heb uiteindelijk eigenlijk niks anders gedaan dan eerst, alleen nu dan wat netter, en met stekkertjes ipv solderen. Zodat ik dit mooi aan m'n werkbank kon voorbereiden en eenmaal onder de baan alleen maar hoefde in elkaar te steken.

De knop van rechtdoor: gele schakeldraad vd wissel en bruine draad naar massa trafo.
De knop van afbuigen: groene schakeldraad vd wissel en bruine draad naar massa trafo.
Witte draad vd wissel naar plus vd trafo.

Groene led (rechtdoor); gele (plus) draad naar groene draad vd knop van afbuigen, en bruine draad naar massa trafo.
Rode led (afbuigen); groene (plus) draad naar gele draad vd knop van rechtdoor, en bruine draad naar massa trafo.

Vraag me niet waarom, je leest het goed, de plussen van de leds moesten dus tegengesteld aangesloten worden om het juiste led bij de corresponderende wisselstand te laten branden.


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door kootje007 »

Ik probeer het even te begrijpen...

Is de gele schakeldraad hetzelfde als de gele plus draad in je verhaal?.en groen ook? Of komen deze ook van de trafo af?

Ik vermoed dat je het tegenovergesteld aan moet sluiten omdat je wissel massagestuurd is via het schakeldraad vd wissel. Gaat de wissel rechtdoor dan komt er op die schakeldraad een plus staan en die voedt je afslaanled want de andere kant zit aan massa.

Denk ik. Ik ken het wissel niet hoe die schakelt. Welke gebruik je?


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

kootje007 schreef: 08 mar 2024 20:22 Ik probeer het even te begrijpen...

Is de gele schakeldraad hetzelfde als de gele plus draad in je verhaal?.en groen ook? Of komen deze ook van de trafo af?

Ik vermoed dat je het tegenovergesteld aan moet sluiten omdat je wissel massagestuurd is via het schakeldraad vd wissel. Gaat de wissel rechtdoor dan komt er op die schakeldraad een plus staan en die voedt je afslaanled want de andere kant zit aan massa.

Denk ik. Ik ken het wissel niet hoe die schakelt. Welke gebruik je?
Ik gebruik Minitrix wissels.

Met de gele resp. groene plus bedoel ik de draad die van de drukknop naar de plus van de led gaan. Dus groene schakeldraad vd wissel naar 1 pool van de drukknop, en van diezelfde pool ook naar de plus van de led. Zelfde met de gele schakeldraad.
Alleen bleek na het aansluiten dat de ledjes dus tegengesteld aan de kleuren van de wissels moesten komen te zitten, om met een bepaalde wisselstand ook het juiste ledje te laten branden.



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door BartenThomas »

Aha. Je maakt hierbij gebruik van de eindschakelaars in de wissel. Als de wissel afbuigend is gesteld dan is de eindschakelaar voor rechtdoor gesloten. Je maakt met je Ledje een gesloten stroomkring. Er blijft dus een klein stroompje door je wisselspoel lopen. Omdat dit een klein stroompje is verwacht ik dat dit geen kwaad kan, maar daar mogen de electritechnici op dit forum een oordeel over vellen.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door PaulRoman »

Als ik het goed lees en begrijp komt dit dus eigenlijk neer op het al eerder genoemde schema van Klaas Zondervan.
Ik weet uit (tweedehands) ervaring dat dat goed werkt. Het stroompje door de wisselspoel is klein en doet verder geen kwaad.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

PaulRoman schreef: 09 mar 2024 08:35 Als ik het goed lees en begrijp komt dit dus eigenlijk neer op het al eerder genoemde schema van Klaas Zondervan.
Ik weet uit (tweedehands) ervaring dat dat goed werkt. Het stroompje door de wisselspoel is klein en doet verder geen kwaad.

Groet,

Paul
Het zou goed kunnen dat het op hetzelfde neerkomt. Ik ben niet technisch opgeleid, kan ook geen elektronische schema's lezen, moet het meer van een omschrijving in Jip en Janneke taal hebben. :mrgreen:


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door PaulRoman »

Het werkt, dus een succes !


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Ledje samen met wissel schakelen

Bericht door ErikJan »

PaulRoman schreef: 09 mar 2024 08:50 Het werkt, dus een succes !
Zo is dat. ;)


Plaats reactie