Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

graag had ik commentaar ontvangen op bijgevoegde baanplan.

De bedoeling is om te werken met peco code 55 rails en de besturing gebeurt door dinamo met rocrail of koploper.

Thema is een zuid franse omgeving volledig fictief, ergens te situeren in de bergen.
Tijdperk zal voornamelijk tijdperk III worden.

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door Michiel »

Welkom Dirk,

Moustier...?! Die naam brengt me terug naar een modelbaan/website van een jaar of 5 geleden. Toeval?

Hoedanook toont je baanplan heel duidelijk dat je weet wat je wilt. Realisme, scenery en rustig genieten van van een ruraal spoorlijntje met haar activiteiten. Het is een sober plan met toch een hoop manoeuvreermogelijkheden. Enkel het schaduwstation zou ik nog wat meer aandacht geven. Je hebt de ruimte; ik zou er de opstelsporen iets langer maken. Nu zijn ze wel erg kort. En, als je nog plaats over hebt, nog wat schaduwspoortjes erbij. Je kan er nooit genoeg hebben. Eventueel een paar kopspoortjes om er treinstellen te laten wachten, die vragen niet veel extra ruimte.

En dan nog een detail. In het doorgangsstation links zou ik geen loods plaatsen, en vervangen door iets anders. Een loods lijkt me daar niet erg reëel. Vroeger reed men met cabotagetreinen. Dat waren dagelijkse goederentreinen die station na station op een lijn aandeden en er de nodige goederenwagons ophaalden of achterlieten. Het rangeren gebeurde dan met diezelfde cabotageloc, en niet met een plaatselijk locomotiefje. ;)

En gezien je waarschijnlijk met kort wagons en locs gaat rijden, zouden de krappe bochten (R1?) geen probleem mogen opleveren.

Maar chapeau voor je plannen. Ik sta al op de uitkijk om de bouw te mogen volgen.
Succes!
Laatst gewijzigd door Michiel op 13 aug 2010 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door martindomburg »

Mooi ontwerp en goede keuze :D


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi Michiel,

Die website van een jaar of 5 geleden was wel degelijk van mij. Door omstandigheden is deze ondertussen totaal verwaarloost en moet terug online gezet worden. Echter ik heb ondertussen verder gewerkt aan het baanplan met het gekende resultaat.

Betreft uw opmerkingen :
Je hebt gelijk de locloods in het doorgangsstation is er misschien teveel aan ik zal eens bekijken of ik dat gewoon zal weglaten of vervangen door iets anders.

Het schaduwstation blijft een moeilijke zaak, eerst had ik niet genoeg hoogte om nog gemakkelijk aan het schaduw station te kunnen waardoor het een beetje bijeen gedrukt is. de opstelsporen zijn momenteel ongeveer 85 cm lang maar je heb gelijk wat langer is misschien beter. Ook de suggestie om enkele kopspoortjes bij te voegen is niet slecht, zelf niet aangedacht maar daarvoor dient uiteindelijk een forum.

Dank voor de opmerkingen, ik zal ze proberen te verwerken in de volgende versie.

Groeten
Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

Hoi allemaal,

De aangepaste versie :

het schaduwstation heeft nu 6 opstelsporen van telkens 106 cm en 3 kopsporen van 95 cm.

links is er nog een extra passeerspoor bijgeplaatst.

Alle opmerkingen welkom
Gr.. Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door Jos »

Leuk en goed doordacht plan hoor Dirk.
Een puntje ter overweging: Het statdsstation is een kopstation, je zou het ook een doorgangsstation kunnen maken. Aan de andere kant kun je dan via een spriraal naar het schaduwstation. Dat voorkomt dat elke lok moet omlopen.

Maar dat is zo maar een overweging ;)

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi Jos,

ik heb bewust voor een kopstation gekozen, dit geeft meer bewegingen in het station, zoals je zelf opmerkte , het omlopen van de loks enz..
Verder wordt er ook met railbussen gereden waardoor er geen omlopen nodig is. ik vindt persoonlijk het omlopen van een stoomloc een aantrekkelijke bezigheid.

Ook had ik het probleem van te krappe boogstralen als ik van het kopstation een doorgangsstation maakte.

Groetjes en bedankt voor de opmerkingen
Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door Michiel »

Hoi Dirk,

nog een kleine opmerking. Het betreft het enkelspoor dat door het linker station loopt. Ik zou proberen om het doorlopend spoor via de rechte wisselstanden te laten verlopen. Nu loopt een doorgaande trein steeds over een afbuigende wissel, met snelheidsbeperking als gevolg. 't Is maar een detail, maar als het anders kan...

Ik zou tegelijkertijd de perronlengte van dat doorgangsstation een tikkeltje verlengen.

Voor de rest zou ik zeggen, bouwen!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door evo »

Hoi Dirk, mooi baanplan. Dit ga ik met belangstelling volgen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Bedank voor de positieve reacties,

@Michiel, Je opmerkingen zijn weer maar eens terecht, de sporen op het doorgang station mogen wat langer indien nodig en ik ga eens een poging wagen om minstens 1 spoor te voorzien waar niet over de afbuigende stand van de wissel moet gereden worden.

Grz,
Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi hier zijn we weer met versie 5

aangepast :
doorgangstation links heeft nu langere sporen, het opstelspoor voor een locomotief is verdwenen in dit station.
De boogstraal aan het doorgangsstation is door het schuin leggen van het station vergroot.

Indien er nog opmerkingen zijn altijd welkom. Een degelijk doordacht plan is de basis voor veel bouwplezier.

Grz.
DirkH


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

hier zijn we dan met versie 7 ondertussen, elke keer ik het baanplan bekijk en verder uitwerk vindt ik nog steeds kleine aanpassingen nodig.

de draaischijfs vervangen door een segment draaischijf , er wordt enkel gereden met diesellocs en tenderlocs.
Bijlagen
Versie7.jpg
Versie7.jpg (104.48 KiB) 3978 keer bekeken


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door Michiel »

Hallo Dirk,

Leuk om de evolutie van je plan hier te zien. De loskade lijkt me een boeiende uitdaging. Het kopstation vind ik persoonlijk minder. De vorige versie (versie 5 erboven) vind ik een stuk gezelliger, minder steriel. en gezien je toch met tenderloks en diesels zou rijden, komt de draaischijf er gewoon te vervallen. Plaats extra voor scenery dus. Je zou er wel de perronlengte van je kopstation wat moeten verlengen. Die lijken me nu vrij kort.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi Michiel,

ja hebt misschien wel gelijk wat het kopstation betreft, echter die segment draaischijf vindt ik wel een uitdaging om te bouwen en is een uniek stuk op de baan. Ik ga deze avond eens bekijken of ik geen combinatie van beide versies kan maken. Door die segment draaischijf kan ik direct de perronlengte verlengen, ik spaar zo de lengte van een wissel uit.

Ik heb thuis ook een versie met het landschap wat verder uitgewerkt die kan ik dan bijposten dat geeft een betere indruk van het uiteindelijk resultaat.

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hi,

ondertussen zij we aan versie 8 toe, alle commentaar is welkom, het schaduw station is het zelfde gebleven en heb ik dus niet meer op het plan staan. Wel zijn nu ook de wegen en gebouwen als voorbeeld bijgevoegd.
Bijlagen
Versie8.jpg
Versie8.jpg (76.97 KiB) 3856 keer bekeken


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door Michiel »

Hallo Dirk,

je kopstation ziet er een stuk knusser uit zo gebogen. Een beetje eigenzinnig met die segmentdraaischijf, maar niet verkeerd. Dat wordt een echte aandachtstrekker, en een leuke uitdaging om bouwen. In verhouding met het station vind ik een 3-dubbele loods een beetje overkill, maar ik snap ook dat het leuk is om met wat meer locomotieven te kunnen heen-en-weer schuiven.

Je grootste probleem lijkt me nog de vrij korte perrons. Je gaat hier niet met 17-rijtuiglange internationale expresstreinen rijden, maar je zou toch eens je maximale trein kunnen opmeten, en er zeker van zijn dat deze comfortabel aan het perron kan halt houden, met plaats voor de omloopmanoeuvers.

In elk geval vind ik je baan evenwichtig met 4 interessante delen (de 4 kanten), sober met ruimte voor sfeer en duiding. Ik kijk echt uit naar de start van de bouw van je baan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers nieuw baanplan

Bericht door DirkH »

Hoi Michiel,

de perrons zijn niet volledig getekend maar uiteindelijk heb ik in het kopstation ongeveer 90 cm nuttige lengte en dezelfde lengte ongeveer in het tweede station. Met een tenderlocje en wat 2 of 4 assige assige wagens zal dat zeker geen problemen vormen.
En ja die locloods, het kan zijn dat die nog gereduceerd wordt tot een 2 sporige locloods en het derde spoor als opstelsoor gebruikt wordt. Echter ik heb nog een bouwpakket liggen van een vollmer loods voor 3 sporen en deze wilde ik hier gebruiken.

Nu zullen we de onderbouw eens gaan uittekenen en dan een van de dagen naar de houthandel het nodige materiaal halen. In belgie is het 11 nov een feestdag en met een 12 nov een dagje verlof te nemen heb ik direct een lang weekeinde om eindelijk eens te kunnen beginnen te bouwen (als het vrouwtje geen andere dingen plant)

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Plaats reactie