Matthew's nieuwe baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door matthew »

Hallo allemaal,

Zoals de meesten misschien al wel hebben gezien, ben ik nu al bezig met een 2e baan in korte tijd. Nu ben ik door mijn vader goed aan het denken gezet om de boel goed te veranderen zodat er meer rijlengte en variatie in het landschap moet komen. Hij had het idee om in 3 lagen te werken, waarbij elke laag een ander land voor moet stellen. Maar dat zou teveel ruimte in beslag nemen (ook ruimte die ik niet had).

Nu ben ik al bijna 2 weken aan het tekenen, en heb nu wel wat liggen wat een goede rijlengte (bijna 80 meter) heeft, 2 keerlussen en 5 lagen, waarvan de onderste twee keerlussen zijn, en eentje ook nog een ondergronds station dat moet duiden op een tweede baan, wat het niet is. Ik heb goed nagedacht over hoe en waar de treinen naartoe gaan. Ik denk dat ik wel een aardige opzet heb om een afmeting van 2,6 m lang en 1,1 m diep. De besturing word Dinamo en Koploper. De baan telt totaal 40 blokken. Waarschijnlijk ga ik weer fleischmann rails gebruiken.

De schaduwstationnen hebben 2x 3 sporen en een maximale treinlengte van 1 meter. Het ondergrondse station heeft 2 sporen waar alle personentreinen stoppen. Op het normale station zullen 4 sporen komen, waarvan er 3 alleen voor personentreinen zijn. De andere is als doorrij spoor voor goederentreinen. De 3 perrons kunnen in beide richtingen bereden worden, evenals het doorrijspoor.

Natuurlijk komen er weer Nederlandse treinen en seinen op, alleen de aankleding zal niet helemaal Nederlands worden. Het word een berglandschap met met een stuk van een stad bij het station.

Ook een paar plaatjes om de opzet en de gedachte erachter te laten zien. Als iemand opmerkingen, opmerkingen of aanpassingen heeft, laat het me weten.

Groetjes,
Matthew
Bijlagen
new_track01.jpg
new_track01.jpg (36.16 KiB) 4073 keer bekeken
new_track02.jpg
new_track02.jpg (19.57 KiB) 4073 keer bekeken
new_track03.jpg
new_track03.jpg (35.57 KiB) 4073 keer bekeken
new_track04.jpg
new_track04.jpg (34.82 KiB) 4073 keer bekeken


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door martindomburg »

Hoi Matthew,

Beste ruimte heb je, hulde hiervoor :)

Wat me al eerste opvalt is de rechte belijning. Het zal je wellicht meer plezier geven als je je station schuin legt en via een helix zakt naar de schaduwstation. Je zou dan een langere opstelsporen kunnen maken als je het schaduwstation ook schuin legt.

succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door matthew »

Hoi Martin,

Het is best een aardige ruimte om op te bouwen, maar moet alleen kijken hoe ik het handig weg kan zetten. Mijn kamer is niet zo groot. Het moet zo komen dat ik mijn bed onder de baan kan schuiven en er weer uit (ook even kijken hoe dat het beste gaat).

Verder heb ik nog even het station herzien, wat meer "gebogen lijnen" gebruikt, maar wel dezelfde opbouw. Van het station een helix in naar het schaduwstation vind ik zelf wat minder. Maar dat is mijn eigen mening. Hieronder een plaatje van het nieuwe station
new_track05.jpg
new_track05.jpg (19.32 KiB) 4023 keer bekeken
De andere lijnen op de 2 hogere niveau's lopen ook in een licht gebogen lijn. Plaatjes komen morgen. Ik zit er wel aan te denken om op de zichtbare stukken peco te leggen. Maar daar moet ik nog even naar kijken, tijd zat ;)

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door martindomburg »

Ziet er al wel wat beter uit. Al zou ik toch eens kijken naar de mogelijkheid van het schuin leggen. Kan je langere perrons maken.

Welke rails je gebruiken moet is helemaal aan jezelf. Ga je voor flm of peco? Je kent de baan van Henry al, die heeft een mooie baan met flm gelegd. Als je nog even geduld hebt zou ik zeggen kom even bij me langs dan kan je een baan met peco 55 zien :). Dan kan je goed vergelijken of je gevoel flm of peco zegt

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door matthew »

Het is een beetje stil geweest, maar ik ben zoals de meesten al wel hebben gelezen bezig met het bouwen van een modulebaan in mijn vensterbank. In de tussentijd heb ik veel gezocht op internet naar baanplannen voor mijn grote baan. Nu heb ik ook op het forum gekeken, en lang naar het plan van Saraan. Vooral omdat het op dezelfde afmetingen zijn zoals ik mijn baan moet gaan bouwen, en omdat het prachtig is opgelost met een keerlus/groot station. Nu heb ik het baanplan (na akkoord van Michiel) na getekend, en een aantal andere dingen gedaan naar mij idee.
baanplan_stationparade.jpg
baanplan_stationparade.jpg (47.48 KiB) 3492 keer bekeken
baanplan_schaduwstation.jpg
baanplan_schaduwstation.jpg (25.1 KiB) 3492 keer bekeken
Zoals boven te zien is, heb ik op het station een rangeergedeelte geplaatst. Dit om er wat goederentreinen te laten wachten op het personen vervoer. Ook is er de mogelijkheid om een aantal wagonnen weg te zetten, of om stammen te wisselen van locs.

Daarnaast heb ik ook het paradespoor wat aangepast. Ik heb het spoor recht getrokken en in het midden nog een spoor gelegd waar eventueel een trein kan worden gezet die niet rijdt (dit stuk word bewust stroomloos gehouden, ook de wissels zullen niet werken).

Ik weet nog niet zo goed wat ik moet doen met het zijlijntje, maar daar ga ik nog eens goed over brainstormen, en vraag jullie hierbij hulp!!

Verder, laat maar weten wat er anders kan, of een betere oplossing voor is te bedenken. Ik ga hier waarschijnlijk pas aan beginnen als het modulebaantje klaar is, maar misschien wel eerder (als mijn pa niet opschiet :x :( )...

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3255
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door Michiel »

Hey, dat plan ken ik! :D Niet slecht, zou ik zeggen.

Maar toch mijn bijdrage in opmerkingen:
- voor en na je hoofdstation mis ik eigenlijk de overloop wissels. Om het station volledig tot zijn nut te laten komen, zijn die echt wel nodig.
- Persoonlijk vind ik de baan een beetje overladen met sporen. Een beetje minder lijkt me in dit geval een beetje meer.
- Het enkelspoor zou je kunnen laten stijgen tot een plateau met een mooi en groot stoomdepot? (in plaats van de bergbaan bij Saraan)
- Dat opstelspoor tussen het paradespoor zou ik niet aanleggen.
- Als je de plaats hebt, liever een schaduwspoor meer, (en een spoortje minder in het hoofdstation).
- Het plan van Saraan bevat veel R1 bochten. Overweeg vooraf of je die blijft aanhouden, of dat je R2 niet als minimum zou aannemen (ervaring!)

Een algemene tip, probeer van de vele ideeën de essentie te distileren, opdat je kan doen wat je belangrijk vindt bij een modelbaan, zonder het te overladen.

Maar voor de rest kan ik me best wel vinden in de algemene opzet. ;) Hoe zou dat toch komen :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door matthew »

Michiel schreef:Hey, dat plan ken ik! :D Niet slecht, zou ik zeggen.

Maar toch mijn bijdrage in opmerkingen:
- voor en na je hoofdstation mis ik eigenlijk de overloop wissels. Om het station volledig tot zijn nut te laten komen, zijn die echt wel nodig.
- Persoonlijk vind ik de baan een beetje overladen met sporen. Een beetje minder lijkt me in dit geval een beetje meer.
- Het enkelspoor zou je kunnen laten stijgen tot een plateau met een mooi en groot stoomdepot? (in plaats van de bergbaan bij Saraan)
- Dat opstelspoor tussen het paradespoor zou ik niet aanleggen.
- Als je de plaats hebt, liever een schaduwspoor meer, (en een spoortje minder in het hoofdstation).
- Het plan van Saraan bevat veel R1 bochten. Overweeg vooraf of je die blijft aanhouden, of dat je R2 niet als minimum zou aannemen (ervaring!)

Een algemene tip, probeer van de vele ideeën de essentie te distileren, opdat je kan doen wat je belangrijk vindt bij een modelbaan, zonder het te overladen.

Maar voor de rest kan ik me best wel vinden in de algemene opzet. ;) Hoe zou dat toch komen :D
Michiel,

Opmerkingen zijn altijd welkom! Overloopwissels ben ik eigenlijk vergeten erin te zetten :oops: maar staan er nu wel in. Misschien dat er een opstelspoor van het station weg kan, maar meer ook niet denk ik, zodat vanuit beide richtingen een goederentrein kan pauzeren. Ook het opstelspoor tussen het parade spoor is weggehaald (Zag zelf ook dat het niet echt handig/mooi is).
Een stoomdepot is natuurlijk leuk, maar niet als je geen stoom rijd! Het is een goede oplossing, maar niks voor mij. De R1/R2 problemen heb ik nog nooit gehad (klop, klop, klop) gelukkig, eveneens als het probleem met de meegebogenwissels van flm. Zolang je alles goed recht en plat hebt, geen probleem. Bij het schaduwstation zal ik nog 2 sporen extra plaatsen.

Ideeën voor een zijlijntje zijn natuurlijk altijd welkom!

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3255
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Matthew's nieuwe baanplan

Bericht door Michiel »

Een ander ideetje voor de zijlijn:
gezien je Nederlands rijdt, in een heuvelachtig landschap = Limburg. Dus, je hebt er een enkelsporige goederenlijn via een tunnel naar Duitsland (met verdekt nog een stuk of 3 opstelsporen in een lus voor de afwisseling). Heb je meteen het gigatische gamma aan Duits modellen tot je beschikking.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie