Pagina 1 van 1

Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 apr 2025 17:47
door Pitje
Hallo allemaal,

Tijd niet actief geweest in de modeltrein wereld maar de kriebel kwam weer terug.
Nou heb ik niet veel ruimte en dat komt ook goed terug in het baanplan. Origineel was het idee 240x50cm maar die extra 2 cm maakte de ruimte om de baan net wat fijner.

Ik ben geen groot scenery bouwer en zal dus ook veel spoor hebben en lekker genieten van een dubbele lus die automatisch bestuurd gaat worden en een groot rangeer terein in het midden die handmatig bediend gaat worden.

Na een aantal dagen flink stoeien (eerst was het plan nog om een schaduwstation toe te voegen zodat er meer ruimte op de bovenbaan was voor dingen maar ik kom er niet uit met de stijgingspercentages) op dit plan uitgekomen. Dit is nog ver van af en zal zeker meer wijzigingen nodig hebben maar ik was vooral heel erg benieuwd naar suggesties en feedback van jullie.

(oh and voetverkeer naar het station gaat via een trap en brug gelijk de "berg" op aan de achterkant van de baan)

Afbeelding

Afbeelding

Ik kijk uit naar jullie feedback.

Met vriendelijke groet,

Roderick

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 apr 2025 18:16
door WimC
Dag Roderick,

Ik zou de wissels in het schaduwstation anders leggen
layout1.jpg
layout1.jpg (119.47 KiB) 5527 keer bekeken
Het stationsgebouw ligt nu wat verloren tussen de sporen. Als je aan de achterkant een berg maakt, ligt het meer voor de hand het stationsgebouw aan de voorkant te leggen, waar de stad zou zijn. Nu is daar geen plaats, dus kun je het weglaten. Het ligt er dan virtueel.

Of je legt het op de berg. Dan zou ik wel de emplacementsporen wat naar voren opschuiven.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 apr 2025 18:35
door Pitje
Hoi Wim,

De stad ligt bovenop het groene stuk. De achterkant is met een verticale muur afgezet van de voorkant zodat er makkelijk snel hoogte bereikt kan worden. Het voetverkeer van het station en de stad gaat via een trap met een brug over de 2 sporen van het rangeerterein en daarna naar de stad achterin.

Die wijziging voor het schaduwstation ga ik eens mee stoeien of dat goed past, ziet er iig goed uit bedankt!

Met vriendelijke groet,

Roderick

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 apr 2025 23:05
door Zaunkönigs Bahn
Door de breedte van de baan ben je beperkt in de mogelijkheden. Dus knap dat je er nog iets leuks van maakt. Maar...ik zie geen mogelijkheid om van het buitenste spoor naar het binnenste spoor te gaan en omgekeerd. Verder zijn er lok loodsen te koop die dichter bij de draaischijf geplaatst kunnen worden, de schijf komt dan wel op 15graden te staan en niet op de vaak gehanteerde 7.5graden. Maar wellicht heb je dat gebouw al. Verder zou ik dat gebouw meer richting het groene blok zetten en het opstelspoor achter het gebouw naar voren halen, dan kun je zien wat er staat. Ik zou verder het buitenste perron weghalen, dat wordt dan een doorrijd spoor en je gaat niet door het station. Is er nog goederen verkeer?

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 apr 2025 23:31
door Pitje
Hoi Joop,

Bedankt voor je feedback! Het klopt inderdaad dat er geen link is tussen het binnen en buiten spoor, dit omdat ieder spoor zijn eigen richting heeft en mijn treinen ook maar 1 richting op gaan (geen duw verkeer) Dus was er niet echt een reden om de 2 sporen met elkaar te verbinden. Maar het is een overweging die ik kan maken.

Ik heb nog geen gebouw voor de draaischijf dus omzetten naar 15 graden is mogelijk al vond ik het opzich er wel gaaf uitzien met de iets langere sporen. Het idee op het moment was om de middelste 2 sporen van het station als doorgaand spoor te gebruiken en de buitenste 2 als stop spoor.

Het achterste opstelspoor van de schijf naar voren halen is zeker een goeie, ga ik gelijk toepassen.

Met vriendelijke groet,

Roderick

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 13 apr 2025 15:43
door Apost
Hoi. Leuk plan! Niet gehinderd door enige kennis (ben zelf met mijn eerste baan bezig) zou ik een extra wissel + tunnel toevoegen zodat je rangeerterrein ook aan de rechterkant kunt oprijden/verlaten.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 13 apr 2025 22:15
door bpieters
Naar het rangeerterrein toe als de binnenbaan met de klok mee bereden wordt gaat wel met een lok met wagens,
Er vandaan rijden daarentegen met wagens gaat dan tegen het verkeer in .
En omdat je dan ook niet naar de buitenbaan kan komen levert dat een behoorlijke belemmering op.
De enige manier is nu een goederentrein achteruit door de boog om de lokloods heen ,voofbij het wissel te stoppen als de lok die gepasseerd heeft en dan weer in de ander richting weer het ovaal te berijden.
Dit is wel heel omslachtig.
Dus in mijn optiek zijn verbindingen tussen binnen -en buitenbaan wel nodig.
En zoals hier eerder vermeld ook van de andere ksnt bereikbasr maken.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 14 apr 2025 12:22
door bpieters
Je zou deze toevoegingen kunnen maken om het treinverkeer wat te versoepelen:
Afbeelding

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 16 apr 2025 19:46
door Pitje
Hallo Bert,

Goed gespot! Dat zijn inderdaad wat knoop punten. Ik ga even stoeien in Anyrail om deze aanpassingen te maken!

Dan zoek ik eigenlijk alleen nog feedback over de rechter kant van de baan. De 3 opstel sporen zijn te kort om wissels toe te voegen voor het koppelen van treinen met wagons, maar om de 3 sporen zo te laten is misschien ook wat raar.

Hopelijk hebben jullie ideeen!

Met vriendelijke groet,

Roderick

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 16 apr 2025 20:33
door bpieters
Pitje schreef: 16 apr 2025 19:46 Hallo Bert,

Goed gespot! Dat zijn inderdaad wat knoop punten. Ik ga even stoeien in Anyrail om deze aanpassingen te maken!

Dan zoek ik eigenlijk alleen nog feedback over de rechter kant van de baan. De 3 opstel sporen zijn te kort om wissels toe te voegen voor het koppelen van treinen met wagons, maar om de 3 sporen zo te laten is misschien ook wat raar.

Hopelijk hebben jullie ideeen!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Voor het omlopen van de lok zijn de sporen idd te kort.
Je zou op die sporen lokwisseling kunnen toepassen.
In dat geval zijn overloopwissels niet nodig,.
Dus een trein met lok vooraan komt binnen op een van die sporen en riijdt helemaal door tot het eind en de wagons worden losgekoppeld.
Voor het wegrijden komt een andere lok de wagons weer ophalen voor vertrek.
De oude lok blijft staan tot het spoor weer leeg is en is weer gereed voor de volgende trein om op te hslen.
Is overigens ook een leuke toevoeging voor het rangeren en de lokloods heeft dan meteen een functie.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 17 apr 2025 11:24
door Hube
Je kunt de opstelsporen nog wat verlengen door het spoor naar de diesel facility te combineren met het spoor naar deze opstelsporen. Spaart ook nog een paar wissels uit. Evt., voor het spoor van Bert naar het buiten spoor een peco 3-weg wissel gebruiken. Alle beetjes helpen.
Groetjes, Gerard

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 17 apr 2025 16:42
door bpieters
De opmerkingen van Gerard ook meegenomen ( in blauw aangegeven):


Afbeelding

Misschien dat je hier en daar nog wat met wissels kunt schuiven.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 17 apr 2025 18:33
door bpieters
Misschien is het ook een optie om in het rangeerterrein te kijken of je Peco setrack wissels kunt leggen zoals de ST5 en ST6.
Die zijn heel kort en toch R2.
Dat verlengt de opstelsporen aanzienlijk denk ik.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 21 apr 2025 22:21
door Pitje
Hallo allen,

Enorm dank voor de feedback. Ik heb dan ook flink wat kunnen verwerken in het ontwerp.

Afbeelding

Ik ben op zich enorm tevreden met dit ontwerp en heb vandaag dan ook het frame gebouwd om wat rails te gaan leggen!

Waarschijnlijk zal ik de verhoging aan de rechterkant wat verder naar acter verplaatsen bij het bouwen, even kijken wat het beste werkt.

Met vriendelijke groet,

Roderick

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 21 apr 2025 22:39
door bpieters
Ziet er goed uit!
Succes met de bouw.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 02 mei 2025 18:43
door jw82
Dit is een leuk ontwerp geworden!

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 04 mei 2025 17:18
door Zaunkönigs Bahn
Zoals ik al eerder schreef, nu de locloods nog een spoor naar boven opschuiven. In de huidige situatie kun je niet zien wat er staat. Verder zou ik de voorzijde iets anders doen. Het station staat er een beetje verlaten bij en wordt omgeven door spoorrails op korte afstand. Als je het station aan de rand van de tafel zet is verdere bebouwing niet direct een noodzaak, de stad/dorp ligt dan buiten de baan.

Re: Nieuw baanplan 240x52CM

Geplaatst: 04 mei 2025 18:31
door bpieters
Je kunt het bovenste korte donkergrijze perron weglaten want eigenlijk overbodig.
Die ruimte kun je weer gebruiken voor de toevoerweg vanaf de rechterkant naar het station met evt. parkeergelegenheid langs het spoor.
De overweg komt dan in het dubbelsporig deel rechtsonder die dan tevens als aanvoerweg( dient voor de olieopslag.
En idd wat Joop zegt indien mogelijk de lokloods 1 spoor opschuiven.
Rondom de lokloods is industrieachtig met als toegang de weg voor het station langs.
Langs die weg is er miischien ook nog een plekje voor een paar huisjes.
Zo creeer je een optische scheiding tussen het station en de opstelsporen.
Op die manier ziet het er best een beetje aannemelijk uit.
Een leuk ontwerp zo👍