Starten met automatisch rijden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
fonville

Starten met automatisch rijden

Bericht door fonville »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Damian.

Ik ben pas begonnen met modelspoor en rijd momenteel met de Fleischmann C1 startset in combinatie met een Roco z21 Start centrale. Uiteindelijk wil ik mijn baan gaan automatiseren met Rocrail.

Nu zit ik met een aantal vragen:
  • Hoe kan ik mijn baan het beste verdelen in blokken?
  • Op welke railsecties sluit ik het beste de bezetmelders aan?
  • Welke bezetmelder raden jullie aan voor gebruik met de z21 Start en Rocrail?
Mijn oog is gevallen op de YaMoRC YD6016RB-CS als alternatief voor de Roco Detector, omdat deze 16 ingangen heeft in plaats van 8. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast moet ik ook nog een wisselschakelaar aanschaffen om de wissels automatisch aan te kunnen sturen. Ook hierover ontvang ik graag advies.

Mochten jullie nog andere tips of aandachtspunten hebben voor iemand die net begint met automatisch rijden via Rocrail, dan hoor ik het heel graag!

C1 Set
Afbeelding

D1 Set
Afbeelding

kootje007
Contacteer:

Re: Starten met automatisch rijden

Bericht door kootje007 »

De genoemde Yamorc is goed. Ik gebruik die ook. Vervolgens kun je hier de gewonere en iets goedkopere Es op aansluiten voor nog meer melders.

Bij wissels heb je keuzes. Aandrijven met originele aandrijving, dan heb je een wisseldecoder nodig. Of met een servo, dan heb je een servodecoder nodig. Kijk ook eens bij Arcomora. Met een arduino en een dcc board of alles in 1 in de dccnext kun je ook veel bereiken. Ik gebruik ook de z21start en gewoon dccnext om 10 wissels aan te sturen. Zie mijn draadje Waldkirch ((zie onderschrift). Je kunt ook mtb mp1 of andere typen gebruiken.

Qua blokken, alles tussen de wissels is in ieder geval een blok. Lange stukken kun je dan nog weer halveren. Let er op dat je langste trein in je kortste blok past, rekening houdend met marge voor en achter.

In je baanplan zitten veel r1 bochten, de 9120. Let er op dat niet alle locs die diameter leuk vinden.

Onderwerp starter
fonville

Bericht door fonville »

Bedankt voor de tips, Marco!

Zeker een goede opmerking over de korte radius — daar ga ik zeker rekening mee houden.
Met een Arduino moet het inderdaad lukken; ik heb er nog een paar liggen die ik hiervoor kan inzetten.

Wat ik me nog afvraag, is hoe ik de terugmelders het beste kan plaatsen. Ik begrijp dat het nodig is om er één aan het begin en één aan het einde van een blok te zetten. Betekent dit dan dat melder 1 en melder 2 direct op elkaar volgen om van blok te wisselen?

En is er ook een minimale lengte nodig voor een melder, of kan één enkele railsectie al volstaan?

deBult

Bericht door deBult »

Fleischmann heeft een serie boekjes over digitaal rijden die e.e.a. goed verduidelijken.

https://www.fleischmann.de/fen/products ... %2C43%2C45

Rangeerbaantje met Kato Unitrack rails, z21 start, 2 FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en 2 Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ook op nproject veel over te lezen: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... ugmelders/

Ik heb mijn blokken zo: melder van 15cm aan het begin, en aan het einde een melder van 15cm. Ertussen een melder van de overige lengte. Wissels ook op een bezetmelder aangesloten. Zo heb je alle rails via de bezetmelder lopen en heb je ook geen diodeschakeling nodig om de spanning op gewone rails hetzelfde te krijgen als de rails aangesloten op een bezetmelder.

ChrisNL

Bericht door ChrisNL »

Het handige van een bezetmelder met 16 poortjes is dat je (zoals @kootje007 ook al noemt) alle secties kunt aansluiten. Je zou het bijvoorbeeld kunnen doen zoals hieronder. Ingedeeld voor rijden in twee richtingen met aan beide zijden van een blok een In/Enter-melder (om de Rocrail-termen maar te gebruiken)
schermafbeelding.png
schermafbeelding.png (113.41 KiB) 152 keer bekeken
Voor automatisch rijden zijn de geel gemarkeerde secties niet nodig. Die mag je ook via een diodeschakeling aansluiten om poortjes uit te sparen. Kun je ook later doen als je je baan wilt vergroten. Isolaties tussen de secties (één spoorstaaf) kun je de slijptol voor gebruiken maar ik zou in dit geval een paar extra korte railsstukjes kopen en wat kunststof lasjes. Als je de lok en Rocrail goed hebt afgericht is een In-melder van een paar centimeter voldoende maar hier kun je prima een 9101 of 9122 gebruiken.

Wat ik zelf jammer vind aan dit ontwerp is dat er in het rondje maar twee blokken zitten, namelijk een perronblok (A of B) en een doorgaand spoor (C). Mocht je met twee treintjes willen rondrijden dan ben je wel heel beperkt. Een trein zal namelijk pas vertrekken als het volgende blok leeg is. En in dit ontwerp betekent dat dat je trein alweer terug is op het zelfde perronspoor. Ik zou het ontwerp zo vergroten of aanpassen dat er minimaal drie blokken in een rondje zitten.

Succes met experimenteren.

Onderwerp starter
fonville

Bericht door fonville »

Alle bedankt,

@kootje007 Bedankt voor de website deze zal zeker herlpen een heeft het voor mij al een stuk duidelijker gemaakt.
@ChrisNL De tekening heeft nu zeker geholpen, en ga het binnenkort in de praktijk brengen, op dit moment heb ik ook nog maar 1 lok, mocht dit allemaal in de praktijk gaan werken staat er kort daarna ook een 2e loc bij, en mogelijk dan ook een nieuw baan ontwerp zodat de lcocs tegelijk zouden kunnen rijden

Plaats reactie