Pagina 1 van 1

Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 14:34
door Marcel
Ik ben op zoek naar informatie over de samenstelling met de 'Hecht' stam,ik heb al rondgesurft maar heb nog niet kunnen vinden welke loc voor deze 'Hecht'rijtuigen zat.
Kunnen jullie mij helpen?
Afbeelding

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 14:58
door Michiel
Deze rijtuigen werden tijdens de DR periode tussen de 2 wereldoorlogen ontwikkeld voor expressverkeer. Indien je deze periode uitbeeld, dan grijp je best naar een zware express-stoomloc van de DR. Beeld je de periode van na WOII uit, kan je een zware express-stoomloc gebruiken van de DB, of eventueel een vroege diesel of elektro-loc voor personenverkeer. Typenummers laat ik over aan specialisten van het Duitse thema, maar bijvoorbeeld een DR/BR 39 lijkt me niet misstaan.

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 15:20
door Overdijk
In TP II stonden er hoofdzakelijk BR 01 & 03 voor, met of zonder stroomlijnbekleding, ook de BR18 (Rheingoldlocs) & 38 (pruisische P8) hebben er wel voor gestaan. Ook de E18/E19 zullen deze hebben voortgetrokken.

In TP III kun je zowel voor DB, als DR de zelfde loctypes gebruiken, zowel in oude uitvoering als gereviseerd (REKO of oliestook). Verder de eerste moderne locs. DB: E10, V200/220. DR: V180.

Naarmate de rijtuigen ouder werden, kwamen ze op minder prestigeuze diensten. Denk dan bijvoorbeeld aan E44/BR144/BR244.

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 15:26
door Michiel
Werd de P8 (BR/DR 38) niet vooral ingezet voor voorstadsverkeer? Ze werd nooit als expressloc ontworpen, maar vooral voor pendeldiensten en stoptreinen. Maar misschien werd ze wel als expressloc in Duitslands ingezet? Ik stel me gewoon de vraag. ;)

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 16:24
door Robert_N-Nm
@Michiel
De P8 is gewoon als universele lok ontwikkeld en ingezet in de pruisische jaren en bij de DRG, ze zijn zeker wel ingezet voor expresstreinen (iig in Duitsland), maar ook goederentreinen behoorde tot de mogelijkheden. Uiteindelijk zijn hun diensten wel van de hoofdlijnen verplaatst naar de (inter)lokale lijnen want een topsnelheid van 100 km/u is niet echt hoog, zeker in het DB-tijdperk. Overigens hebben ze door hun combinatie met een wannentender nieuw leven gekregen doordat ze toen met hogere snelheid ook achterwaarts (tender voor) konden rijden (85 km/u ipv 50 km/u met de originele tender), hierdoor konden ze prima op de gesaneerde lokalere lijnen rijden want een draaischijf was geen directe noodzaak meer.

@Marcel
Qua loks kunnen inderdaad de BR 01 en 03, maar ook een BR 05 (zeker in Tp II) zal mogelijk zijn (maar daar waren er maar 3 van in heel Duitsland, in Tp II met stroomlijnbekleding tussen Hamburg en Berlijn te vinden). Voor wat betreft de DB zouden daaraan nog een aantal dieselloks toegevoegd kunnen worden, immers in hun nadagen zullen ze vooral eilzuge en regionale treinen hebben gereden. De V100, V160-Lollo (voorserie-lok) en de V80 zouden dus prima kunnen. Alles tot 1964 want zo rond dat jaartal was het schluss voor de hechten in de normale dienst.

Robert

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 07 okt 2010 18:08
door Marcel
Bedankt heren,ben ik blij dat ik de BR03 en de V200 heb,zit ik altijd goed.
Ik vind het mooi om met originele samenstellingen te rijden,doe ook best wat naslagwerk maar kan het niet altijd vinden zoals nu.
Ik weet wel dat de P8 ook voor die prachtige oude Rheingold stam (staat op mijn verlanglijst) gestaan heeft.

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 17 jul 2012 17:20
door FidOo
Even een oud topic terug gevonden waar mijn vraag deels in beantwoord werd.
Ik heb zo ongeveer wel elke lok die hiervoor opgenoemd heb dus ik kan lekker variëren (luxe probleem).
Ik heb sinds van de week 3 stuks van deze Hecht-rijtuigen in mijn bezit.
1 Bundespost, 1 2e klasse en een 2e/1e klasse in het midden.

Nu is mijn vraag: in welke samenstelling reed zo'n stam dan rond? Ik weet nog wel een zwik van deze rijtuigen te vinden maar wil een beetje weten wat de werkelijkheid zou moeten zijn.

Alvast bedankt!

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 17 jul 2012 18:08
door UMM
Aangezien je het hebt over 1e klasse, neem ik aan dat het over tijdperk 3b of 4. Met DB-logo (keckse). In dat geval zou ik ze combineren met 4-assige umbauwagen en eilzugwagen van Roco (zie voor afbeeldingen de webwinkel van dat winkeltje in jouw buurstadje).

In periode 3b en 4 werden hechtwagen alleen nog gebruikt in stoptreinen en eilzuege (versnelde stoptreinen). Bovendien waren er maar weinig Hechte. Dus twee van zulke wagons in een trein is al ruim.

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 18 jan 2013 00:07
door Zaunkönigs Bahn
Geen idee waar jullie al die info vandaan halen, maar het is niet juist, sorry.

BR18 stond voor de hecht rijtuigen, BR18 is namelijk ontwikkeld voor het 18tons netwerk, daar kon de BR01 niet komen omdat deze loc voor het 20tons netwerk was ontworpen. BR03 is vanaf 1930 ingezet en ook ontworpen voor het 18tons netwerk (het schoot maar niet op met het 20tons netwerk) en is een doorontwikkeling geweest van de BR01. Er is een test geweest met 14 sneltrein rijtuigen.

De eerste klasse (A4ü-23) hecht serie bestond al in 1925, de eerste/tweede klasse (AB4ü-23) 1924-1925. In de eerste serie zijn er in totaal 255 hecht rijtuigen gebouwd, in de tweede serie 150 stuks.

Een BR18 kan 120km/u rijden, met 650ton aan de haak 100km/u, op een helling van 5,38/1000 wordt met 650ton(!) nog 70km/u gehaald. De hecht rijtuigen wogen B4üwe 42,3ton, A4üe 42,4ton, AB4üe 43ton, Pw4ü 33,1ton en een maximale belading van 10ton=43,1ton. Kun je zelf uitrekenen hoeveel wagons je er achter kunt hangen ;-)

Ik heb geen informatie kunnen vinden in welke combinatie er werd gereden noch hoeveel rijtuigen, maar gezien het feit dat er een test bestaat met 14 sneltrein rijtuigen en de minimale snelheid van 100km/u laat geen twijfel dat er dus wel eens 14 rijtuigen werden aangekoppeld. Uitgaande van andere trein combinaties mag je stellen dat 7 of 9 rijtuigen normaal is. Denk dan aan bijvoorbeeld 4 2e klasse, 2 1ste klasse en een bagagewagen. In de eerste jaren waren dat vooral luxe sneltreinen met uitsluitend 1e en 2e klasse. Pas in latere jaren is daar de C4ü (derde klasse) bijgekomen in aanzienlijke aantallen. Op basis van sneltreinen met uitsluitend 1e en 2e klasse en het beschikbare aantal rijtuigen suggereert dat er inderdaad met 14 rijtuigen werd gereden, inclusief de Pw4ü bagagewagen, exclusief de slaapwagons.

Een trein met 7 rijtuigen geeft een treinlengte in N van ongeveer 1 meter en een capaciteit van tegen de 300 reizigers. Neem aan dat in die dagen het heel normaal was dat de trein niet volledig vol bezet was, maar 150 tot 200 reizigers is denk ik een aannemelijke bezetting. Daar heb je een flink station voor nodig...

Re: Welke loc voor 'Hecht'stam?

Geplaatst: 22 jan 2013 12:58
door Marcel
Oke,dank je,hier worden we weer wijzer van.