rokende motor

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

rokende motor

Bericht door richard7877 »

hallo allemaal

even een vraag ik heb een fleischmann wadloper
en het motortje rookt erg
ik heb de motor al uit het treinstel gehaald en een beetje schoongemaakt, maar hij blijft roken en ik kan de koolborstels niet er uit krijgen
wat kan het probleem zijn ?koolborstels? en zoja hoe kan ik deze eruit pielen? :D :D of is het de motor zelf
graag jullie reactie

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3255
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: rokende motor

Bericht door Michiel »

Mijn gok is dat de motor teveel olie heeft gehad... overal. De kooltjes zijn daardoor gezwollen en klemmen, en de collector zit vol koolstofprut en is in halve kortsluiting. Ik zou de motor een paar uur in wasbezine leggen, en met een tandenborstel de collector schoon borstelen. Probeer de oude kooltjes te verwijderden zonder forceren, en vervang ze door nieuwe. Eenmaal de motor volledig vetvrij, breng een klein druppeltje dunne olie aan op beide aslagers. Dat zou voldoende moeten zijn.

Check toch even of de overbrenging en wielen zonder motor soepel draaien. Als ze erg stroef draaien kan dit ook het roken van de motor verklaren (door overbelasting)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: rokende motor

Bericht door Rob Fongers »

Meestal is de belasting te groot als een motor rookt (zwart dan) als het blauw is zijn de zuigerveren versleten :o :o


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Re: rokende motor

Bericht door lukas2 »

Oh, ik heb dit ook een keer gehad!
Voor €100 een Wadloper via Marktplaats gekocht, maar ik heb deze toen teruggestuurd, verkoper heeft alles vergoed, incl. mijn verzendkosten... Ik durfde het niet aan...



Wim Ros

Re: rokende motor

Bericht door Wim Ros »

Kwestie van de collector schoonmaken, nieuwe koolborstels monteren en klaar.
Overigens staat de Wadloper erom bekend veel problemen te hebben met zijn motor. Gewoon een k-ding.

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: rokende motor

Bericht door Wim Ros »

R Fongers schreef:Meestal is de belasting te groot als een motor rookt (zwart dan) als het blauw is zijn de zuigerveren versleten :o :o
Zwart is een verstopt luchtfilter (luchttekort), blauw is olie verbruik, en wit is een lekke koppakking. :roll: :roll:

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: rokende motor

Bericht door richard7877 »

bedankt wim en michiel

morgen gaan we er verder mee
en volgende week nieuwe koolborstels halen/halen

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

donkyshot
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2009 14:36

Re: rokende motor

Bericht door donkyshot »

Wim Ros schreef:
R Fongers schreef:Meestal is de belasting te groot als een motor rookt (zwart dan) als het blauw is zijn de zuigerveren versleten :o :o
Zwart is een verstopt luchtfilter (luchttekort), blauw is olie verbruik, en wit is een lekke koppakking. :roll: :roll:

Mvg
Wim.
Volgens mij is witte rook een nieuwe Paus :D :D :D :D

groet, Marcel


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: rokende motor

Bericht door Rob Fongers »

Tja dat laatste duurt nog ff heb je in ieder geval geen filter voor nodig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


maar wel kleine jongetjes :o :o :o


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5675
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: rokende motor

Bericht door FidOo »

Ik had dit probleem ook met een v100 van fleischmann.

Oplossing: collector schoonmaken en koolborstels er uit en die ook goed schoonmaken.

Lok rijdt weer als een trein....


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie