25Volt op de baan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ronald1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 22:25

25Volt op de baan

Bericht door ronald1976 »

Er staat 25Volt op mijn baan. Wanneer de trafo los is meet ik 17Volt op de klemmen. Aangesloten op de baan wordt dit 25Volt. De voeding is aangesloten met twee radio ontstoor railtjes.

Hoe kan dit ontstaan?


groet,


Ronald


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: 25Volt op de baan

Bericht door spoor65 »

Hallo Ronald,

Als eerste welkom op het forum.

Eigenlijk maar gelijk vraag terug, heb jij een digitaal systeem, denk het wel gezien de voltage van 17volt uit de travo.
Heb je deze vervolgens aangesloten op de speciale aansluitrailtjes met ontstoorders die normaal bij analoog startset zitten, maar ook los te koop zijn.

Zoja, dan is dat denk ik jouw probleem, digitale trafo namelijk nooit aansuiten op rails waar ontstoorders in verwerkt zijn.
Dus, haal die rails met ontstoorder er ff tussenuit, sluit de draad rechtstreeks aan op de railstaafjes en meet het dan nog eens weer hoeveel volt je dan hebt.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

lukas2
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2010 13:18

Re: 25Volt op de baan

Bericht door lukas2 »

Oh.. Goed dat ik dit lees :oops:
Ik heb wel gewoon mijn Intellibox IR aangesloten via een 9101-2 aansluitrail van Fleischmann. Geen problemen gehad overigens, de digitale loc reed gewoon normaal over de rails.
Maar.. Hoe had ik het dan moeten doen? Zelf 2 draadjes aan een normale rail solderen o.i.d.?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: 25Volt op de baan

Bericht door Rob Fongers »

Bvb of de condensator eruit halen


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: 25Volt op de baan

Bericht door EVR »

Klopt, Veff = 17V, doe dit maal de wortel uit 2 = 1,4142, dan meet je de nieuwe Veff die dan 24V is. Deze hogere Veff wordt geproduceerd door een condensator. Conclusie, condensatortje in de aansluitrail moet eruit, OF de aansluitdraden direct aan een 9100, etc solderen, hoe wordt besproken in een ander draadje op dit forum.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Onderwerp starter
ronald1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 22:25

Re: 25Volt op de baan

Bericht door ronald1976 »

de condensators eruit gesoldeerd en de spanning is naar beneden. Ik heb echter geen digitale baan maar gewoon analoog. toch vreemd dat dit zo gebeurd het zijn toch orginele onderdelen. kost je wel je locs op den duur.



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: 25Volt op de baan

Bericht door Vincent »

maar als je analoog rij. rij je op een gelijk spanning dan moet het niet eens voor komen. een digitale heeft een blok spaning waar door het kan voor komen.

als er een trein op je baan an het rijden was wat was dan de spanning, het kan zijn als die belast wordt dat die inzakt naar de 17 v

gr vincent


vincent
www.elfd.nl

FidOo
Berichten: 5676
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 25Volt op de baan

Bericht door FidOo »

Check eens waar je multimeter op staat? Vdc of Vac?

Het moet namelijk Vdc zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ronald1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 22:25

Re: 25Volt op de baan

Bericht door ronald1976 »

onbelast direct op de trafo 16,5VDC
aangesloten op de baan onbelast 25VDC (met 2x onstoor condensator)
zonder condensator 16VDC onbelast

het is raar maar die condensatoren halen de spanning flink omhoog



EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: 25Volt op de baan

Bericht door EVR »

Wat je meet met de Voltmeter is de effectieve spanning, de "gelijkspanning" van 16,5V uit de trafo is een gelijkgerichte wisselspanning. Dat betekent dat de gelijkspanning van 16,5V 100 keer per seconde van 0 naar 24V op en neer gaat, de effectiviteit hiervan is dat de gemeten spanning 16,5V is, wat effectieve spanning genoemd wordt. Condensatoren brengen de effectieve spanning omhoog door de "ruimtes" tussen de gelijkgerichte sinusbeweging "op te vullen". Dit zorgt voor een hogere gemeten gelijkspanning. Hoe groter de capaciteit van de condensatoren, hoe stabieler de spanning zal blijven als de trafo belast wordt. Als je nu eens een locomotief laat rijden (oftewel stroom laat lopen), zal de gemeten spanning op de baan flink terugzakken richting de 16,5V, aangezien de capaciteit van de condenstoren van een ontstoringrails zo klein is, dat deze de eerder genoemde "ruimtes" in de gelijkgerichte sinusbeweging bij belasting niet meer op kan vullen, waardoor de effectieve spanning terugvalt naar de 16,5V. Plaatje hieronder visualiseert de situatie.

Dit alles kost je geen locomotieven, zoals gezegd zakt de effectieve spanning meteen wanneer er stroom loopt, natuurlijk verschijnsel. Spanning sloopt je locs niet, maar stroom wel.
Bijlagen
Freq.jpg
Freq.jpg (19.86 KiB) 2675 keer bekeken


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: 25Volt op de baan

Bericht door Vincent »

@evr

wordt een trafo niet intern gestabiliseerd voor dat het naar buiten komt? daar was ik niet vanuit gegaan.


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: 25Volt op de baan

Bericht door EVR »

Of een trafo intern gestabiliseerd wordt, hangt af van merk, type en gebruikstoepassing. Ik heb meerdere merken trafo's gehad en ook opengemaakt, je kunt dan aan de gebruikte interne componenten zien of de secundaire wisselspanning alleen gelijkgericht wordt, of ook gestabiliseerd wordt. De meeste trafo's voor treingebruik, waaronder Fleischmann 6735 en 6755, zijn alleen gelijkgericht. Het is natuurlijk voor een fabrikant ook duurder om een volledig gestabiliseerde spanning te laten produceren door een trafo, aangezien er meerdere componenten gebruikt moeten worden, dan het alleen gelijk te richten. Voor treingebruik is een gestabiliseerde voeding niet per se nodig.

Bovendien kun je het ook meten of een bron gelijkgericht dan wel gelijkgericht en gestabiliseerd is door een condensator over de polen te zetten en dan zien of de spanning is toegenomen met factor WORTEL 2 (=1,4142). Als de spanning met die factor is toegenomen was de bron gelijkgericht, is de spanning niet toegenomen dan was de bron reeds gelijkgericht en gestabiliseerd.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Wim Ros

Re: 25Volt op de baan

Bericht door Wim Ros »

Ronald, ik ga er even vanuit dat het allemaal standaard spullen zijn welke jij gebruikt.
Dus een standaard treintrafo en standaard aansluitrails voor een analoge baan.
En we hebben het hier toch over gewone ontstoor condensatoren? Toch niet over een elco?
Klopt dat?

Mvg
Wim


Plaats reactie