Pagina 1 van 1
stroomloze stukjes
Geplaatst: 03 dec 2010 16:51
door johannesdirk
Hoi! Ik begin na jaren wisselstroom met N-gelijkstroom,analoog. Nu merk ik,dat de loks vaak niet geheel doorrijden op een stroomloos stukje(bij een sein bv).
Gevolg:bij ompolen gaat deze trein weer achteruit. Hoe los ik dit op?
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 03 dec 2010 16:53
door shoven
Goed schoonmaken, zowel rails als loc.
Zorgen voor een onberispelijke stroomvoorziening.
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 03 dec 2010 16:57
door johannesdirk
Bedankt,Steven,maar de boel is goed schoon.Loks hebben een heel klein vliegwieltje,dat is niet voldoende.Soms staat er nog een heel draaistel in het vorige stuk.
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 03 dec 2010 18:19
door twain
johannesdirk schreef:Bedankt,Steven,maar de boel is goed schoon.Loks hebben een heel klein vliegwieltje,dat is niet voldoende.Soms staat er nog een heel draaistel in het vorige stuk.
dat zou niet uit moeten maken, omdat de moter of wel geen plus of geen min binnen krijgt .. omdat 1 van de wielstellen wel in een onderbroken gedeelte staat
misschien dat je stroomloze stukje niet geheel stroomloos is , hebje het al nagemeten? ik kan me voorstellen dat door een denk fout in de bedrading er wel een min (ground) aanwezig kan zijn op het stroomloze stukje de baan
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 06 dec 2010 21:26
door johannesdirk
Beste twain,dank voor je antwoord.Heb alles nagemeten en heel goed schoongemaakt.Probleem blijft.Zodra de loks het stroomloos inrijden,gaan ze kruipen en komen tot stilstand.de één wat beter dan de ander,maar toch te vaak te vroeg.Alleen bij hoge snelheid gaat het goed,maar dat is geen gezicht in een station.Groet,JD
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 06 dec 2010 21:58
door twain
post anders even een schema van het geheel.. kruipen op een stroomloos stukje is namelijk nieuw voor mij

Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 06 dec 2010 23:16
door vantongeren
denk dat hij uitrollen door het vliegwiel bedoelt ipv. kruipen

Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 07 dec 2010 17:54
door Jos
Het effect van een vliegwiel is verwaarloosbaar. Als een loc met alle stroomafnemende wielen in een stroomloos stuk staat zal hij direct stoppen, zeker op lagere snelheid.
Als de loc gaat kruipen betekent dat dat hij nog steeds stroom krijgt. Zit er misschien een condensator tussen?
Groetjes,
Jos
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 07 dec 2010 20:14
door Wim Ros
Volgens mij is stroomloos stroomloos en stopt de handel onmiddellijk. Het kan echter zijn dat het stroomloze deel tijdelijk wordt overbrugd door een langere trein met meerdere stroomafnemende punten. Dus als de isolatie daardoor wordt overbrugd krijgt de motor misschien kort of misschien iets langer weer even een zetje van de spanning.
Mvg
Wim.
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 07 dec 2010 22:36
door vantongeren
Jos schreef:Het effect van een vliegwiel is verwaarloosbaar. Als een loc met alle stroomafnemende wielen in een stroomloos stuk staat zal hij direct stoppen, zeker op lagere snelheid.
Als de loc gaat kruipen betekent dat dat hij nog steeds stroom krijgt. Zit er misschien een condensator tussen?
Groetjes,
Jos
Nou ik heb dus een totaal andere ervaring met een vrij nieuw stoomlokje van Fleischmann met de bijbehorende wagons en die rolt toch zeker een 30 centimeter door. Als dat de lengte van het stroomloze gedeelte is dan zou dat toch wel eens mijn genoemde optie kunnen zijn. Met een condensator, hoe groot ook, kun je volgens mij die lengte niet overbruggen.
Groet,
Marcel
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 07 dec 2010 23:19
door Jos
Probeer voor de grap je lokje eens met de hand vooruit te duwen. Bedenk dan eens wat een kracht dat kleine vliegwieltje moet uitoefenen om de lok vooruit te krijgen.
Gebruik je soms wagons met geleidende assen? Of verlichting ingebouwd?
Groetjes,
Jos
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 08 dec 2010 12:13
door FidOo
Of misschien heel stom... is het geen digitale lok? Die eventueel analoog rijdt. Want dan hebben ze ook een uitloop tijd als je de trafo op 0 zet.
stroomloos = trein stopt abrupt, geen ontkomen aan. tenminste dat is mijn ervaring, en of er nou een vliegwiel in zit of niet. die heeft gewoon niet genoeg kracht om je lok 30cm vooruit te krijgen.
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 08 dec 2010 13:41
door Michiel
Hoi JohannesDirk,
eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je verteld. Als een stuk stroomloos is, stopt de trein. Punt!
Kan je eens uitleggen wat je zou willen wat de trein zou doen, wat de trein nu verkeerd doet, en hoe je sporen erbij liggen qua sectie-indeling, elektrische aansluitingen en positie van het sein t.o.v. de stopsectie. Mogelijk eens een schets maken en hier plaatsen?
Ik denk, dat wanneer je het hele verhaal vertelt, de oplossing voor de hand ligt.

Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 08 dec 2010 20:53
door nico42
Ik ben ook benieuwd naar de tekening bij mij(analoog) stoppen de treinen gelijk

Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 09 dec 2010 10:36
door vantongeren
FidOo schreef:Of misschien heel stom... is het geen digitale lok? Die eventueel analoog rijdt. Want dan hebben ze ook een uitloop tijd als je de trafo op 0 zet.
stroomloos = trein stopt abrupt, geen ontkomen aan. tenminste dat is mijn ervaring, en of er nou een vliegwiel in zit of niet. die heeft gewoon niet genoeg kracht om je lok 30cm vooruit te krijgen.
Nee niet digitaal op analoog.
Het gaat om de 7071 van Fleischmann en al geloof je het niet hij rolt zeker nog 30 cm vooruit als ik de trafo van 120 ineens naar 0 draai. Er zit wel verlichting in de rijtuigen, maar zal niet veel uitmaken.
Heb er zelfs een filmpje van op mijn Hyves staan (
http://ldoener.hyves.nl/album/38690940/ ... 54/0/fuum/), na de laatste wissel (waar de DE om zijspoor staat te wachten) is het compleet stroomloos om te voorkomen dat de trein de module af zou schieten... Verlichting is op dit filmpje nog niet eens ingebouwd, dus dat kan het ook niet zijn
Groet,
Marcel
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 23 dec 2010 21:31
door johannesdirk
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik denk,dat ik het gevonden heb.Ik had stroomloze stukjes met beide rails stroomloos.Dan krijgt de lok steeds minder stroom en gaat kruipen.Nu heb ik slechts 1 rail stroomloos en dat gaat veel beter.Alles loopt nu netjes binnen.Nogmaals bedankt .JohannesDirk
Re: stroomloze stukjes
Geplaatst: 23 dec 2010 21:57
door evo
Ik begrijp helemaal niks van dit verhaal. Spanningsloos is spanningsloos, 1 of 2 rails. Geen stroom = motor stopt. Behalve als er ergens een weerstand zit (ijzervijlseltje dat slecht contact maakt of zo), maar als dat het geval is meet je onbelast nog steeds de volledige spanning.
Jos schreef:Probeer voor de grap je lokje eens met de hand vooruit te duwen. Bedenk dan eens wat een kracht dat kleine vliegwieltje moet uitoefenen om de lok vooruit te krijgen.
Dit verhaal klopt niet helemaal. Het wormwiel op de motor is zelfremmend, d.w.z. dat je het wel worm->wormwiel aan kunt drijven maar niet andersom. Voor het vliegwiel geldt hetzelfde als voor de motor, het benodigde koppel voor aandrijven is zeer laag.