Pagina 1 van 1

vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 07 mar 2011 13:48
door musketier
Hallo,

Gisteren op een beurs heb ik drie minitrix rijtuigen gekocht.
Nu ben ik op internet aan het zoeken geweest, maar kan het niet goed vinden.

Mijn vraag is....vanaf wanneer zijn deze rijtuigen verkocht en horen ze ook wel echt bij elkaar??

Ze zitten wel in doosjes met de nummers 3009--3010--3011, maar dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen.

En nog een vraag is...horen hier nog meer rijtuigen bij?? [ bijvoorbeeld een restauratiewagen??]

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

dus van de posttrein [??] heb ik er één en van de personenrijtuig twee !!
groene pers.rijtuig 2.JPG
groene pers.rijtuig 2.JPG (110.67 KiB) 4587 keer bekeken

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 07 mar 2011 19:11
door WimC
Hoi,

Dat zijn oude Minitrix sneltreinrijtuigen. Die zijn niet op schaal, maar korter dan in werkelijkheid. Ze zouden 16,5 cm moeten zijn, maar zijn denk ik maar ca. 13 cm (als ik het me goed herinner uit de catalogus die ik járen geleden heb gehad).

Ik denk dat er eentje in een verkeerd doosje zat. De 2e klasrijtuigen van dit type waren groen. Volgens deze website is de 3009 een blauw 1e klasrijtuig. De 3e die je hebt is een bagagerijtuig.
Er was idd ook nog een restauratierijtuig van, de 3012.

Groeten,
Wim

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 07 mar 2011 20:17
door spoor65
Hoi,

Als aanvulling op Wim.

Deze rijtuigen zijn idd verkorte uitvoeringen, dus niet op schaal.
Voordeel daarvan is dat ze makkelijker door kleine radius bogen gaan en daarnaast op een baan
van wat kleinere afmeting, optisch het voordeel hebben omdat je met kleinere rijtuigen ff een rijtuig meer kunt gebruiken, waardoor de trein toch langer oogt.

Lengte Over Buffer is idd 131mm
Deze rijtuigen zijn in de hele oude uitvoering uitgebracht als:
blauwe 1e klasse Am202 artnr 3009
groene bagagewagen Pw 4Ümg (Dm) artnr 3010
groene 2e klasse AB 4Ümg (Bm) artnr 3011
rode DSG Speisewagen WR 4Ümg artnr 3012

Met deze nummer (kleine cijfers 51 er nog voor en kleine 00 er nog achter) werden ze al verkocht zo ergens eind jaren 70.
Het waren destijds mijn eerste grote rijtuigen naast de toen bekende 2 assige startset rijtuigjes.

In de latere jaren werden ze ook uitgebracht in zelfde volgorde, maar dan met een extra 1 er voor, dus 13009, 13010, 13011 en 13012

Rijtuigen passen bij elkaar en zijn in Tijdperk III uitgevoerd.waar

De rijtuigen zijn voorbereid voor binnenverlichting (artnr 66655) en sluitverlichting (artnr 66642) (Info uit catalogus 91/92)

mvg

Freddy

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 07 mar 2011 22:43
door Marcel
Deze zien er nog goed uit.
Ik heb alleen 3 blauwe rijtuigen van deze serie,maar die zijn behoorlijk bespeeld.

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 08 mar 2011 10:14
door musketier
Iedereen heel erg bedankt voor de uitleg.

Ook die ene link waar ik rijtuigen etc. kan opzoeken is geweldig !!!

@Marcel

Hoe ziet de "mooiste" er nog uit en zou je er één kwijt willen??

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 08 mar 2011 16:30
door Marcel
Deze rijtuigen zijn in de hele oude uitvoering uitgebracht als:
blauwe 1e klasse Am202 artnr 3009
groene bagagewagen Pw 4Ümg (Dm) artnr 3010
groene 2e klasse AB 4Ümg (Bm) artnr 3011
rode DSG Speisewagen WR 4Ümg artnr 3012
Ook is er nog de blauwe TOUROPA rijtuig art.nr.3013

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 08 mar 2011 16:48
door Marcel
Hoe ziet de "mooiste" er nog uit en zou je er één kwijt willen??
Hier een paar fotos van 2x blauwe 1e klas art.nr. 3009,en de blauwe TOUROPA art.nr.3013.
Als je goed kijkt zie je dat de blauwe lak vaal is en de daken kunnen wel een nieuw laklaagje gebruiken (airbrush).
Ook de gele band onder de dakrand moet opnieuw worden aangebracht.
Bij de TOUROPA zijn de letters bijna onleesbaar geworden.
Verder zijn de draaistellen oud gemaakt met een beetje roestkleur,ziet er wel leuk uit.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Hans,ik heb jou een pb gestuurt.

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 08 mar 2011 17:54
door neudalhausenstadbahn
De 2e klas rijtuigen zijn ook prima te verbouwen tot bijna kloppende rijtuigen als je van 3 rijtuigen 2 rijtuigen bouwt. Je draaistellen blijven dan wel te kort maar de raam en dak indeling is dan wel kloppend te maken voor een Bm232. Minitrix heeft ze gemaakt met mallen die simpel 3 ramen te kort zijn bij de Bm rijtuigen.

Groetjes Michiel

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 08 mar 2011 20:07
door spoor65
Hans,

Met een beetje zoeken, moet je ze volop kunnen vinden.
Zowel in bespeelde staat met de nodige beschadigingen, maar ook zeer nette vitrine modellen.
Al vragen sommigen prijzen die veels te hoog zijn.

Op Marktplaats staan ze regelmatig en ook ebay kom je ze nog wel tegen, verder ook nog wel op de beursen.
Misschien heeft H@ns er zelfs nog wel ergens 1 liggen bij zijn 2e hands voorraad.

Mvg

Freddy

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 09 mar 2011 09:58
door musketier
Iedereen nogmaals bedankt.

Ik ga maar niet rijtuigen verbouwen. Ik vind deze lengte heel erg mooi 8-)

Waar werd de TOUROPA dan ingezet??
Ik zie dat het aantal ramen anders is.
Werd hij samen met de andere in een rij geplaatst??

@ Marcel,
Ze zien er wel heel erg beschadigd uit.
Ik denk dat ik eerst verder ga zoeken.
Ik heb je een PB gestuurd

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 09 mar 2011 11:33
door tv_man
Aha, nu snap ik waarom ze er altijd net iets te kort uitzagen, dacht dat alleen Märklin daaraan deed met H0 materieel.. In geval er interesse voor bestaat: Ik heb een drietal van deze verkorte wagons, een groene trix, een DSG restauratiewagen met binnenverlichting, ietsje langer maar met dezelfde verkorte draaistellen als de groene (iemand met meer verstand van zaken kan vast zeggen of die erbij past) en nog een Touropa wagen, echter wel van Lima.

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 09 mar 2011 21:03
door spoor65
De DSG speisewagen is idd iets langer nl: 140mm

Deze reed niet in combinatie met de groene/blauwe rijtuigen waar we het hier over hebben.
Het is 1 van de rijtuigen uit de TEE / IC serie die trix toen ook maakte.

Deze getoonde DSG had in begin jaren 90 het artikelnummer 13017.

De TEE rijtuigen bestonden uit 5 types,
13015 TEE Abteilwagen
13016 TEE Grossraumwagen
13017 TEE DSG Speisewagen
13018 TEE Barwagen
13019 TEE Aussichtwagen

Inzetbaar in tijdperk III/IV

mvg

Freddy

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 10 mar 2011 09:36
door Glaskast189
Hehe ik had ooit ook zo'n Lima hehe :twisted: :evil:

Bruce

Re: vraag over deze rijtuigjes..

Geplaatst: 10 mar 2011 10:12
door musketier
Die lima is idd wel hetzelfde, maar ik zoek dan toch liever verder

naar Trix modellen, zodat alles hetzelfde is 8-)

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 13 mar 2011 13:37
door musketier
Gisteren in Houten de twee ontbrekende wagons gevonden !!

Mijn dag daar naartoe was toen al helemaal geslaagd 8-) 8-)

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 13 mar 2011 17:08
door tv_man
Mooi stammetje zo. Wat voor loc gaat ervoor gespannen worden?

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 14 mar 2011 09:10
door musketier
Ik ben nu nog maar in het bezit van één loc en dat is de V160 van Fleischmann.
Deze past er volgens mij wel voor, maar ik sta open voor andere sugesties.

Ook wil ik nog erachter komen wat precies de volgorde is van deze rijtuigen om te laten lopen :roll:

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 18 mar 2011 14:09
door gvandersel
De V160 kan er zeker voor bij trajecten die zonder bovenleiding waren.
Echter dan werkt de rijtuig verwarming niet.
De samenstelling was indertijd:
loc, bagage, 2e klas, restauratie, 1e klas.
Eigenlijk was de regel in die tijd: 2e en 1e klas bij elkaar en restauratie ertussen.
1e klas werd aan de zuidzijde van de trein geplaatst.

Toelichting op begrip zuidzijde: Als een trein door Duitsland reed dan werden de eerste klas wagens aan de zuidelijke kant van de trein geplaatst. Bv reed een trein van Munchen naar Kiel dan reden de 1e klas wagens achterop. Bij de terugrit reden de 2e klas wagens achterop.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 18 mar 2011 14:48
door musketier
Heel erg bedankt voor je reactie !!

Weet je toevallig ook wat de reden was voor die "zuid-zijde" methode ??

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 02 apr 2011 20:23
door Artologic
ben k ook wel naar benieuwd ja

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 03 apr 2011 08:39
door musketier
Artologic schreef:ben k ook wel naar benieuwd ja
Ik heb het eens bij mij op de club gevraagd en het antwoord wat ik daar kreeg was, dat het temaken heeft met het feit dat de loc er de ene keer aan één kant voor rijd en bij het "keerpunt" omrijd naar de andere kant en dan is de rij omgekeerd .

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb :roll: :roll:

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 03 apr 2011 11:15
door Zolderspoor
De diepere bedoeling van de zuid-zijde methode was om er voor te zorgen dat bij het overstappen (op cross-platform situaties) de rijtuigen eerste klasse naast - of zo je wilt tegenover elkaar - staan, zodat de reizigers voor de klasse alleen het perron hoeven over te steken.

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 03 apr 2011 11:43
door Overdijk
Zolderspoor schreef:De diepere bedoeling van de zuid-zijde methode was om er voor te zorgen dat bij het overstappen (op cross-platform situaties) de rijtuigen eerste klasse naast - of zo je wilt tegenover elkaar - staan, zodat de reizigers voor de klasse alleen het perron hoeven over te steken.
Nu is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Werd dit ook in bij de NS toegepast? Bijvoorbeeld in het verleden met de getrokken IC`s `s-Gravenhage-Venlo / Haarlem-Maastricht. Kan mij herinneren dat je altijd een overstap had (hebt) in Eindhoven, maar of de klasse tegenover elkaar stonden.....

Re: vraag over deze rijtuigjes..NU COMPLEET !!!!!

Geplaatst: 04 apr 2011 12:12
door tv_man
Ik zat vanochtend in de trein uit het raam te kijken en bedacht me dat deze vaste volgordes mogelijk te maken hebben met de inrichting van stations. De eersteklas (etc) rijtuigen zitten doorgaans dichter bij het stationsgebouw van het belangrijkere station zodat degenen met duurdere kaartjes minder ver hoeven te lopen. Geldt vooral bij kopstations en lange treinen.

Dus ik neem aan dat in Duitsland ook stations zo ingericht zijn dat minstens traditioneel bij kopstations de eersteklasrijtuigen het dichtst bij het stationsgebouw uitkomen (desnoods door de trein ergens te keren) Tegenwoordig zijn stations vaak omgebouwd tot kopstations, dus heeft men hier minder last van en kan je de rijtuigen in iedere willekeurige volgorde hebben staan. Maar in principe geldt dit nog steeds.