Doorgaan of helemaal nieuw

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Richie »

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een baan. Na wat schuiven van kasten en buro in mijn ruimte heb ik de baan afgebroken en opnieuw begonnen (zie Gooi baan bij mijn collectie). Op sommige plekken is de baan nu net iets te steil en merk ik dat sommige treinen ietwat moeite kunnen hebben met bepaalde stukken.

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3001

Nu zit ik te wikken en te wegen om weer te gaan schuiven met mijn buro zodat ik de lange zijde van mijn ruimte vrij heb en zo een baan van 4 meter lengte kan maken met een diepte variërend 80 - 130 cm (moet namelijk wel overal bij kunnen.).

Ik rijd Nederlands materieel en heb nu op mijn ESU ECoS 25 loc's en treinstellen aangesloten en heb nog een paar zaken op mijn verlanglijstjes staan zoals de Thalys, ICE3, 1300 en wellicht kom ik nog wat anders moois tegen.
Een lengte van 4 meter zou meer rijlengte kunnen geven en ruimte om treinen op te kunnen stellen. Ik zit dan te denken aan een baan op 2 - 3 niveau en zou dan een 2e helix aan gaan leggen zodat ik links en rechts een helix heb.

Wat is wijsheid...?


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Rob Fongers »

Richie,

De wijsheid komt achteraf ;) ;) en dit proces zal zich nog wel een aantal keren herhalen. Gewoon omdat je niet tevreden bent over de situatie en je weer nieuwe mogelijkheden ziet.

Dus ik zeg gaan met die banaan dus opnieuw.

Enneee als je niet opnieuw begint zal het je altijd achtervolgen :( :(


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door WimC »

Lijkt mij ook. Als je nu wordt beperkt in je mogelijkheden en je met de extra ruimte het zo kunt realiseren dat je die beperkingen niet hebt, dan kun je het beste opnieuw beginnen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door evo »

Er is een spreekwoord dat gaat zoiets als: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". M.a.w. ombouwen die hap :)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Jos »

Inderdaad ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Michiel »

Richie,

terwijl je je baan bouwt, leer je steeds bij, wordt je handiger en meer bedreven. Dat blijkt nu zo, en dat blijft zo. Je zal steeds na een poosje zin hebben om die fouten van vroeger te herstellen, of helemaal over doen. Het beste is om dit te erkenen en er rekeking mee te houden bij het plannen van je nieuwe baan. Denk in delen, segmenten die technische en scenerisch vrij zelfstandig zijn. Dit hoeven niet meteen modulebakken te zijn, maar baandelen die vrij gemakkelijk de scheiden zijn, zonder teveel overlast voor de rest van de baan, is ook al een oplossing.

Als je dergelijke segmenten planmatig hebt ingevoerd, dan kan je later vrij gemakkelijk het segment dat je ergert eruit gooien en beter maken, zonder dat de hele baan afgebroken hoeft te worden.

Dit louter ter overweging. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Richie »

Heren (gemakshalve ga ik er, wellicht niet geheel terecht, vanuit dat er voornamelijk mannen op dit forum zitten),

Zien jullie in een baan van 4 meter lengte ook meer potentie?


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Rob Fongers »

Tuurlijk


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door spoor65 »

Richie,

Twijfelen is totaal niet nodig lijkt mij in dit geval,
alles is door mijn voorgangers al gezegt, je zult altijd weer dingen willen verbeteren,
en doe dat zeker, je baan word er niet alleen mooier van,
je hebt er zelf ook nog eens 100x meer plezier van, dan wanneer jij je gaat ergeren aan dingen die niet naar de zin zijn,
tevens houdt het je lekker bezig met de mooie hobby, je kunt er alleen maar langer plezier van hebben toch.

en ja elke meter, je zelfs elke halve meter die je extra aan lengte kunt pakken, geeft meer mogelijkheden.

Let wel op bij de breedte/diepte, je gaf aan, 80 - 130cm om overal bij te kunnen,
nou ik ben toch niet echt een klein kereltje met mijn 1,84 lengte, maar zelfs een meter diepte vind ik al lastig werken kwa bereikbaarheid.
dus ga zeker niet te breed. zorg dat je overal makkelijk bij kunt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door matthew »

Ook ik zeg zoals de andere, begin lekker opnieuw. Als je in mijn wat verouderde draadje kijkt, kun je zien dat ik ook meerdere keren alles heb afgebroken en opnieuw ben begonnen en heb daar achteraf nooit geen spijt van gehad. Ik ben nu bezig mijn mijn 4/5e baan. En ook op die baan ligt nog niks zoals ik het in eerste instantie had bedacht. Van de maximaal 4 rijtuigen ben ik overgestapt tot maximaal 8-delige stammen (ICE2, in het station ook).

Ergens heb ik recent gelezen: De eerste gedachte is meestal de goede.

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Richie »

Vanavond begonnen met loshalen van alle rails en het afbreken van de baan.
Morgenavond verder hiermee en dan mijn "hok" helemaal leeghalen om opnieuw te gaan bouwen en dan eerst de onderste laag maken met het schaduwstation met zo'n 20 opstelsporen. Beter mee verlegen dan om verlegen... Ben alleen bang dat ik wel de nodige meters rails moet bijkopen. Ik heb nu rails van minitrix en vind het zonde om hier niet mee verder te gaan.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over Fleischmann rails voor de zichtbare stukken i.v.m. het ballastbed? Of is het mooier om met minitrix verder te gaan met kurk eronder en ballast op te lijmen?


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door FidOo »

Het mooiste is natuurlijk Peco Rails (code 55), Dit is meer werkelijkheidsgetrouw en ook nog eens (nieuw) goedkoper.

Ook ik twijfel, want ik heb een berg trixrails waar je eng van word (80 echte meters geloof ik)

Maar tis maar net wat je wilt en hoe je het wilt bereiken. Ballast van FLM zonder te bewerken vind ik niet mooi.

Overigens is alles te combineren, hetzij met wat ophogen en aanpassen..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door shoven »

De Flm bedding en echte ballast is niet met elkaar te vergelijken. Zo is het Flm ballastbed veel te smal en niet realistisch. Om die reden heb ik juist de Flm rails in de niet-zichtbare stukken gelegd en in het zichtbare deel zit Peco code 80, op 1 Flm kruiswissel na. Check mijn draadje maar eens voor wat foto's, ook van de ballast.
En Peco code 80 is heel makkelijk te combineren met Minitrix/Roco rails. Met code 55 is dat wat meer werk, maar ook goed te doen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Richie
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 mar 2011 12:48
Locatie: Bussum

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door Richie »

Kan iemand wat meer vertellen over de Peco rails? Als ik bij H@ns op de site kijk zie ik alleen flexibele rails namelijk. Zelf ben ik niet zo gek op flexibele rails maar ben wel dol op de langere rechte rails van minitrix (van 33cm). En hoe sluit je de wissels aan? Moet je daarvoor servo's gebruiken?


The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Doorgaan of helemaal nieuw

Bericht door shoven »

Peco kent verschillende soorten, maar de meestgebruikte voor N zijn code 55 en code 80. Het verschil is de geringere railhoogte bij code 55, plus de grotere keus in wissels bij code 55. In code 55/80 kent Peco geen railstukken, alleen wissels in diverse soorten en flexrails. De Setrack-serie kent wel railstukken en is volgens mij met code 80 te combineren, maar zeker weet ik dat niet.
Peco kent zelf diverse wisselaandrijvingen, o.a. de PL-10 en PL-11. Die zijn niet duur. Je kunt er ook voor kiezen ze met servo's of Tortoises aan te sturen. Op dit forum vind je meerdere draadjes hierover.

Peco is in Engeland overigens flink goedkoper, het loont de moeite te shoppen bij winkels als Hatton's, zeker als je wat grotere hoeveelheden bestelt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie