Pagina 1 van 1

stroomgeleiding

Geplaatst: 20 sep 2011 19:04
door Boudewijn
Ik ben weer wat verder met mij baan, maar ondervind weer wat problemen. Om misverstanden te voorkomen:mijn baan rijdt ouderwets analoog met dus jawel de nodige irritaties, maar dat hoort erbij. Mijn huidige 'irritatie' is de volgende:
op 1 van de sporen (ik heb er 7) rijden twee treinen afhankelijk geschakeld met relais enzo van elkaar. Start ik de baan gaat alles goed, maar na een tijdje loopt de ene loc niet meer over twee kleine gedeelten (stotterend) terwijl de andere er overheen snort. Je zou denken ligt aan de loc, maar loc is schoon. De ene die snort is een bekende fleischmann br 103, de ander eentje van hobbytrain (met vliegwielen e 5 polige motor) de laatste komt (je raad het al) snorrend langzaam tot stilstand bij het station, althans langzamer dan de 103 versie. Het lijkt er dus op dat die van hobbytrain gevoeliger reageert op de stroomvoorziening. Hoe kan ik dat het beste meten ? metertje wat ik nu heb geeft ook op de zwakke plekken gewoon 12,5 volt aan (maar was een goedkoop metertje wat ik op de beurs heb aangeschaft. Hoor graag van jullie ook al heb ik het idee dat iedereen digitaal rijdt.

vr gr

Re: stroomgeleiding

Geplaatst: 22 sep 2011 09:10
door Modelspoorbarry
Hai Boudewijn,

IK rijd inderdaad digitaal, maar koop meestal analoge locs, die ik zelf ombouw. Voor de ombouw laat de locs altijd geruime tijd (denk aan uren) analoog rijden om te kijken of er zaken opvallen aan het rijgedrag. IK gebruik altijd dezelfde rijspanning en dezelfde aparte baan. Dan kan ik vaak al zien of een loc langzaam, snel loopt, of er andere opvallende zaken zijn. Dan weet ik naderhand, wat ik kan verwachten na ombouw naar digitaal.

De door jou beschreven locs hebben waarschijnlijk verschillende motoren. Het verschil in rijgedrag heeft waarschijnlijk te maken met de inwendige karakteristiek van de motor, maar ook weerstand in de overbrenging, lagering van assen, e.d. Kortweg: dat los je niet.
Uit ervaring weet, dat een loc van Hobbytrain per definitie anders loopt en een (relatief) hogere spanning nodig heeft dan bijv. een Fleischmann, om een bepaalde snelheid te halen.

UIt jou bericht meen ik te begrijpen, dat je bewust analoog rijdt.
Het aardige van digitaal rijden is, dat daarmee de door jou omschreven problemen (vaak) kunnen worden opgelost of voorkomen.

Helaas kan ik geen oplossing bieden, maar mogelijk wat meer begrip.

Groeten,

Barry

Re: stroomgeleiding

Geplaatst: 22 sep 2011 10:01
door Michiel
Hoi Boudewijn,

ik snap niet meteen wat eigenlijk het probleem is. Betreft het het verschil in snelheid van elke locomotief voor een bepaalde spanning, of betreft het "het stotteren" van één van je locomotieven?

Re: stroomgeleiding

Geplaatst: 22 sep 2011 19:54
door Boudewijn
Yep Barry, je hebt waarschijnlijk gelijk. 't zal te maken hebben met de laat ik zeggen op/ombouw van de verschillende locs. Ik rijd inderdaad bewust analoog, omdat ik hetgeen ik mijn vader een 30 jaar terug toen zag doen en hoorde ;) irriteren toch anders te krijgen. Moet me dus kunnen lukken. Da's meteen mijn argument om analoog te blijven. Toch blijft het raar dat het op twee baangedeelten (korte stukjes) gebeurt. Michiel stelt een lastige vraag. Het gaat inderdaad om het stotteren van een van de locs wat de loc niet doet op de andere 6 banen. Dus ik moet iets zien te meten met een goed instrument, analoog dus weliswaar.

Re: stroomgeleiding

Geplaatst: 22 sep 2011 21:04
door Michiel
Hoi Boudewijn,

het stotteren van 1 van locs heeft mogelijk een slecht contact als oorzaak. Gezien de loc overal goed rijdt, behalve op bepaalde delen van je baan, vermoed ik dat je in die delen moet zoeken. De meest voorkomende oorzaak is natuurlijk vuile rails. en dat kan veraderlijk onzichtbaar zijn, zoals lijmresten. Met een houten blokje of spatel zou je die hardnekkige resten moeten kunnen verwijderen.

Een andere veelvoorkomende oorzaak van slecht contact zijn de raillassen. Die durven na verloop van tijd minder te worden. Meerdere voedingspunten is dan een oplossing, of eventueel een aantal raillassen aan de rail solderen. Maar let dan wel op voor railspatting: zorg ervoor dat de sporen zo om de meter een mogelijkheid hebben om uit te zetten bij warm weer... maar dat is weer een ander verhaal.

De derde mogelijkheid is de loc zelf, dat bij een toevallige stand van draaistellen of wielen, de sleepcontacten niet voldoende contact houden. Maar dit scenario is al wat verder gezocht.

Succes met de zoektocht,

Re: stroomgeleiding

Geplaatst: 23 sep 2011 17:53
door Boudewijn
Blijkt het laatste te zijn, weet nog niet hoe ik dat ga oplossen maar bij omkeren loc geen problemen meer. Stom van me om daar niet eerder aan te denken, maar goed alle rails zijn nu wel gecheckt op railassen enzo dus da's dan weer het voordeel