Pagina 1 van 1
mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 14 okt 2011 18:35
door talyn
Een baanplan van internet volgens mij een redelijk makkelijk plan met kleine aanpassingen van me zelf tot nu toe.
Graag advies en of opmerkingen dit wordt me eerste baantje
groetjes
Dennis
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 14 okt 2011 20:15
door Lemland
Dat is misschien persoonlijk maar ik zou er niet voor kiezen om het doorgaande spoor via een wissel te laten lopen. Dat ziet er niet natuurlijk uit en je kan dus nooit een trein lekker hetzelfde tempo rondjes laten rijden.
De plek van de berg ziet er ook wat gekunstelt uit & de enige manier naar mijn idee om dat een beetje natuurlijk uit te laten zien is een gallerij maar dan hou je weinig berg over. Ik denk dat het plan te veel wil & jij voegt nog iets extra toe.
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 17 okt 2011 09:18
door talyn
Bedankt voor je reactie, dus dit plan is eigenlijk niet zo'n beste.
Ik vind het toch wel erg lastig om met een leukere te komen die ook nog eens relatief makkelijk is.

Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 17 okt 2011 10:47
door Lemland
'niet zo'n beste' bestaat niet, dat is een kwestie van smaak. En tijdsbeeld. Jouw plan komt van
http://www.vds-express.nl/paginas/baanplan/m-rail.htm en dat zijn typisch van die jaren 70 plannen: vooral veel rails. Als je dat ok vindt en het gaat je vooral om rijden, rangeren, koppelen en zo, dan is 't een goed plan. Maar uiteindelijk wil het oog ook wat en het oog verwacht iets logisch.
Dus misschien even terug naar de basis: wat wil je? Van A-B? Landschap of stad? Industrie? Bosbouw? Museumlijntje? Rangeren? In Nederland? Of Duitsland, Italiƫ, VS, India? Eerst keuzes en dan plannen.
Misschien dat anderen nog wat zinnigs kunnen toevoegen hier, maar het ligt allemaal nogal open nu nog.
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 18 okt 2011 18:50
door maarten
Wat je eerst moet bedenken is hoeveel ruimte je hebt. Denk vooral niet aan een standaard plaat van 122 bij 244 cm maar bekijk de ruimte die je beschikbaar hebt goed. Bedenk ook wat je toekomstplannen zijn. Ga je binnen afzienbare tijd misschien nog verhuizen? Drie of vijf jaar lijkt ver weg, maar afhankelijk van je bouwdrift en beschikbare vrije tijd is dat helemaal niet zo'n grote tijdspanne. In zo'n geval kun je ook aan modules denken, stukken treinbaan die je aan elkaar koppelt.
Bedenk ook waar je de focus wilt leggen, voornamelijk veel rijden of wil je juist mooie landschappen maken/bouwen? Wil je (veel) bergen of juist niet? Wil je veel industrie, of een klein (berg)dorpje. In welk tijdperk moet het zich afspelen? Een uitgebreid stoomdepot met een grote ronde loods anno nu is niet erg realistisch, een kleine loods met bescheiden verzorgingsmogelijkheid kan bijvoorbeeld wel voor een museumlijntje. Etc. etc.
Dat zijn allemaal zaken die meespelen bij het opstellen van een baanplan. Bedenk eerst goed wat je wilt, zet dat op papier voor jezelf (zodat je niet in de verleiding komt er toch iets anders bij te nemen

) en maak dan een baanplan.
Omdat dit je eerste baan wordt en als je ook scenery wilt maken, dan is het misschien verstandig eerst wat dingen uit te proberen. Bijvoorbeeld, je wilt een haven in een industriƫle omgeving. Probeer dit dan eerst eens uit op een bescheiden diorama van pak 'm beet 20 bij 30 cm. Je merkt dan al heel snel wat voor jou haalbaar is en wat niet. Misschien heb je er veel lol in of wellicht vindt je het toch tegenvallen. Op zo'n moment kun je tijdig je plannen aanpassen aan je bevindingen.
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 18 okt 2011 19:32
door RonaldB
Hoi Dennis
Ik ken die baanplannen ook vanuit boekjes ed. Ik vond dat ook leuk in den beginne...
Echter moet je er van uit gaan dat je eerste baanplannen allemaal in de prullenbak belanden. Dan krijg je het idee van een baanplan, waarvan je zegt...dat is het!!!...
Vervolgens merk je, nadat je het even hebt weggelegd, dat als je het weer oppakt je dingen ziet die je wilt verbeteren...(weer prullenbak) dan zijn er genoeg spoorders op dit forum die je van advies willen voorzien. Je zult zien dat je weer een baanplan moet/wil veranderen(prullenbak).....
Uit eindelijk is er een baanplan dat je wil gaan maken.
Al makende zal je mogelijk nog dingen gaan wijzigen.
DUS... niet getreurd... lekker luisteren naar eerder verkregen adviesen en doordromen..
succes Ronald
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 18 okt 2011 19:59
door Rob Fongers
Maarrrrrrrrr
De eigen inbreng is wel heel belangrijk

Kijk het is leuk hier te presenteren maar het moet m.i. niet zo zijn dat jij je baan moet laten keuren als het ware. Het is jouw baan en begin simpel. Perfectie is utopie. in het echhie en ook in modelspoor. Ik sluit me dus ook aan bij Ronald.
Ga gewoon beginnen en kijk wat er gebeurd. Een baanplan maak je niet zomaar, daar is ervaring en tijd voor nodig. Die ervaring doe je niet op door te lezen en je baanplan te presenteren en de op en aanmerkingen aan te horen. Ervaring komt alleen van doen. Als jij je baanplan presenteert moet jij, op de op en aanmerkingen het antwoord hebben, waarom wel iets zo moet of juist niet. Je moet je eigen er inleven en voor je zelf als het ware de beoogde film afspelen......
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 18 okt 2011 22:47
door talyn
Bedankt iedereen voor de input
Het formaat waar het op moet komen is niet echt groot 200cm bij 80cm. op een verrijbare tafel op zolder.
Ik wil een bergje/tunnel gewoon een simpel spoor met een paar elektrische wissels en veel rijden.
Mijn gaat het vooral om de scenery te bouwen.
Dus ik ga gewoon eens beginnen met het leggen van de rails en dan zien waar we uit komen en vandaar uit verder werken
Als het spoor er op ligt dan zal ik wel een foto plaatsen.
groet
Dennis
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 18 okt 2011 23:08
door martinb
Groen = nieuw erin
Rood = weg
Minder wissels (lees: minder geld) en volgens mij al meer rijplezier aangezien je doorgaande spoor dan lekker doorloopt en je kunt blijven rangeren op de binnenbaan. (terwijl de buitenbaan rondjes rijdt).
Ofzo....
Re: mijn verlopig baanplan
Geplaatst: 19 okt 2011 06:52
door tv_man
Dat gegeven baanplan lijkt erg beperkt te zijn wat betreft treinlengte. Op zich is daar niets mis mee, maar ook al had ik op m'n vorige baan vooral korte stoomtreinen in gedachten, was een tekort aan perronlengte altijd een bron van frustratie. Dus als het even kan, ook al is de baan o zo klein, in gedachten houden wat de langste treinen gaan zijn waarmee je wil rijden (sluit ook aan op de vraag van tijdperk en thema van de baan)
Maar zoals al gezegd, wat vooral nuttig is voor planning van je baanplan, maar ook voor beeldvorming en aanschafbeleid, tijdperk, locatie thema.
(En volgens mij heeft iedereen hier wel wat treintjes die niet direct bij hun baan passen, maar dat is dan weer verzameldrift

)