Pagina 1 van 1
Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 18 jan 2012 15:19
door Jesse
Beste allemaal,
In verband met de bouw van een DE-1 in spoor N de volgende vraag: Bestaan erg (imitatie) Scharfenbergkoppelingen in N? Ik heb ze na enig internetzoekwerk in ieder geval nog niet kunnen ontdekken. Wat zou een goed werkend alternatief zijn?
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 18 jan 2012 19:49
door Robert_N-Nm
Volgens mij heeft Kato zoiets voor hun nieuwe BR 425 gemaakt en Arnold heeft het in de planning voor de Walvis-treinstellen en de BR 627 die dit jaar is aangekondigd. Ik zou eens informeren bij Lemke, misschien kunnen zij je op weg helpen.
Robert
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 18 jan 2012 19:58
door matthew
Kato heeft deze inderdaad op de ET425. Bestelnummer hiervan is K10700-6.
Groetjes,
Matthew
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 18 jan 2012 20:21
door Jesse
Wow dat ziet er mooi uit op de ET425! Ik kan de Kato-koppeling alleen niet als los onderdeel vinden, behalve
deze, maar ik geloof dat ik daar niet zo enthousiast over ben. Ik ontdek trouwens net dat Tomix ze ook in het assortiment heeft, zelfs met een kant en klaar kortkoppelingmechanisme, zie
hier. Misschien de moeite waard om daar eens mee te experimenteren.
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 23 jan 2012 00:29
door neudalhausenstadbahn
zo iets kan je ook zelf maken natuurlijk, een spijker met een platte kop van 3mm of Marklin C rail schroefjes zijn een prima basis. Het platte rondje bij vijlen of slijpen tot je een rechthoek hebt, klein stukje karton knippen en er aan 1 zijde op plakken en dan ben je er eigenlijk al zoals je op de foto hier onder kan zien.

Als je meer detail wil is het aan je zelf om te kijken wat je er op en aan lijmt maar met een dun draadje( 0,3mm messing) en wat karton kom je een aardig eind en een stekker doos er boven op is na te bootsen met een stukje stroomdraad, een adertje van een flatkabel ofzo.
Groetjes Michiel
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 23 jan 2012 14:11
door martinb
Leuk idee!!! Ga ik zeker eens doen. Thnx voor de tip!!
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 26 jan 2012 21:19
door ns1200
Er zijn dummy en werkende koppellingen verkrijgbaar in N. Ze zijn van Tomix
Weet even geen nummer.
Rick
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 26 jan 2012 22:38
door Appie173
Die van Tomix koppelen en ontkoppelen alleen op handkracht. Niet ideaal als je een dienst met splitsende treindelen wilt nabootsen.
Er is ook een Scharfenberg-koppeling van Imotec.
http://www.imotec-modellbahn.de/kupplung.htm
De beschrijving belooft veel. Ik ken nog geen praktijkverhalen van deze. Als deze goed ontkoppelt op ontkoppelrails overweeg ik deze op m'n Fleischmann VT95 railbussen te zetten. (Deze heeft geen stuurstandwagens, dus de motorwagen moet omlopen bij het eindpunt).
Mvg, Albert
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 27 jan 2012 14:51
door ns1200
Ziet er zeker goed uit. kon alleen geen prijs vinden of keek ik er over heen.
Grt Rick
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 27 jan 2012 15:29
door Overdijk
Imotec scharfenberg €18,50
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 27 jan 2012 21:06
door P Bender
Die Imotec klinkt interessant. Mogelijk ook nog een oplossing voor mijn twee NL/SBB TEE stellen. Bedankt voor de tip
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 30 jan 2012 00:35
door neudalhausenstadbahn
Ik wil nog even terug komen op mijn scharfenberg koppelingen van C rail schroefjes en karton,...........het kan ook nog anders.
Voor wat elektrische motorwagens met bijbehorende stuurstandrijtuigen heb ik de koppelingen gemaakt van normale spoor N koppelingen waar ik de haak vanaf heb gesneden. Je houd dan alleen het achterste platte vlak over waar je dan 0,8mm karton in 2 lagen op kan lijmen zie foto;

Ik had de koppelingen er al afgehaald en de zooi weg gegooid( ik verzuip in spoor N koppelingen) dus moest ik weer andere opzoeken toen ik bedacht dat ik ze dit keer toch hiervoor nog nodig had. Dus in een bakje er even 2 uitgezocht afgesneden en met karton opgebouwd. Daarna heb ik ze met secondelijm in de koppelingshouder gelijmd en het restant lijm even op laten zuigen door oasis strooisel, dat is de groene prut. Daardoor zit het wel gelijk extra goed vast en gaat echt niet meer los.
Dan is het net als bij de andere optie, schilderen en verouderen net als met vele andere delen van die trein nog moet.
Groetjes Michiel
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 30 jan 2012 13:36
door shoven
Hm, toch een andere uitstraling dan die Kato koppelingen. Maar dit wordt dus nog wat bewerkt?
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 30 jan 2012 14:25
door neudalhausenstadbahn
Ja word geschilderd en gedrybrusht, dan ziet het er zo uit( de 1e en 3e van links, de andere 2 hebben de doorloopkop open en zijn dus vlak omdat er een andere tegen aan past):
Een betere foto heb ik niet maar het is eigenlijk precies het zelfde als die ik eerder liet zien met het C rail schroefje, alleen de basis is anders, enuh dit kost je helemaal niks

en dat is mij in ieder geval heel wat waard
Groetjes Michiel
Re: Scharfenbergkoppeling in N?
Geplaatst: 01 feb 2012 14:13
door neudalhausenstadbahn
Aangezien ik nu wel betere foto's heb post ik die ook maar even:
Hier de koppeling geschilderd;
Na een drybrush beurtje ziet het er dan zo uit;
Groetjes Michiel